maling-i-sluket (Foto: Tor Byggland/Motasje: Camilla Brække)
maling-i-sluket (Foto: Tor Byggland/Motasje: Camilla Brække)

Håndverkermareritt: - De helte maling i sluket

Slurvete jobb og knusende takstrapport. Småbarnsfamilien trodde ikke sine egne øyne da de kom hjem.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Her har malingen sprukket opp. Denne listen er helt løs. Kjøkkeninnredningen er montert feil, så den er helt ødelagt, forteller Silje Rimestad mens hun viser feil etter feil i leiligheten i Lillestrøm.

Da hun og ektemannen Tom Erik Røssaak-Simensen skulle pusse opp leiligheten sin, ville de finne håndverkerne til jobben på nettet, på mittanbud.no.

Mange firmaer ville ha oppussingsjobben, men til slutt valgte småbarnsfamilien å gå for firmaet Normars Rovde.

– Vi valgte å gå for det firmaet fordi de virket erfarne, hyggelige, og vi hadde en veldig god dialog hele veien, sier Silje.

Les også: Slik forhandler du pris med håndverkerne

Saken fortsetter under bildet.

kollasje-med-feil (Foto: Tor Byggland/Motasje: Camilla Brække )

Ble til et mareritt

Men å velge Normars Rovde ble til et mareritt for Silje og Tom Erik. Helt siden oppussingsjobben, som ble gjort i mai, har småbarnsfamilien vært i en heftig konflikt med firmaet.

Avtalen var at Normars Rovde skulle gjøre oppussingsjobben på to uker, for 29.200 kroner + merverdiavgift. For denne summen skulle de blant annet sparkle, male, pusse, montere nytt kjøkken og nye lister.

– Du forventer at det skal være fint når du flytter tilbake, men så kom vi hjem til noe halvferdig. Vi kunne ha gjort det bedre selv. Det er klart vi følte oss lurt da, sier Tom Erik.

– I tillegg til at jobben var ekstrem dårlig gjort, oppdaget vi at sluket på badet plutselig var tett. De hadde tydeligvis helt maling og sparkel rett i vasken, sier Silje som har tatt vare på restene i sluket som dokumentasjon, samt tatt bilder av alt sammen.

Se også: Skal du hyre en håndverker? Pass deg!

Saken fortsetter under bildet.

takstmann (Foto: Tor Byggland)

Knusende takstrapport

For å finne ut om feilene i leiligheten er så ille som paret hevder, leide TV 2 hjelper deg inn en uavhengig takstmann.

– Dette er ikke proft gjort, langt i fra. Her er det riper, her har det rent maling nedover gulvet. Det er stygge hakk og stygge merker. Den verste feilen er at det er generelt slurv overalt, sier takstmann Morten J. Landmark fra takseringsfirmaet Nortakst.

– Det er ingenting som er sånn som det brude vært. Det er ikke fagfolk som har utført denne jobben. De som har vært her har helt klart ikke stolthet for faget sitt, sier Landmark.

Ifølge takstrapporten kommer det til å koste Silje og Tom Erik 20.000 kroner å rette opp alle feilene.

Les også: Ikke bli lurt av håndverkerne

rovde plakat (Foto: Plakat/Normars Rovde)

Var ikke snekker, men godteriprodusent

Når TV 2 hjelper deg undersøker Normars Rovde, finner vi raskt ut det slettes ikke er et håndverkerfirma. Derimot er Normars Rovde registrert som en produsent av kakao, sjokolade og sukkervarer.

– Da tenkte jeg bare at vi har blitt virkelig lurt, sier Silje.

Da paret klagde til Normars Rovde, tilbudte firmaet seg å rette opp feilene. Etter håndverkerloven kan et firma rette opp etter seg, dersom kunden ikke er fornøyd. Men det vil ikke Silje og Tom Erik.

– Vi er ikke interessert i at de skal komme her og rette opp i feil. De har gjort nok skade som det er. De er åpenbart ikke kompetente, sier Silje.

Les også: Snekker skylder Stian og Anita 91.000

Daglig leder: - Kan ikke forvente Rolls Royce

Daglig leder for Normars Rovde, John Rovde, innrømmer at firmaet hans har helt maling i vasken.

– En av våre folk har vedgått at det dessverre er blitt helt vannbasert maling i vasken på siste arbeidsdag på grunn av tidsnød. Dette er sterkt beklagelig, skriver Rovde i en mail til TV 2 hjelper deg.

Takstmannen mener dere ikke er proffe, og ikke har stolthet for faget deres. Hva sier du til det?

– Jeg vil benekte at vi ikke er kompetente. Her var det snakk om å gjøre en billig jobb i løpet av et begrenset antall timer. Når du betaler for enkel oppussing, kan du ikke forvente Rolls Royce, sier Rovde.

Han hevder at resultatet har blitt dårlig fordi firmaet aldri rakk å gjøre seg ferdig med jobben de skulle.

Les også: Joakim og Ramona pusset opp til ingen nytte

tom-erik-og-silje (Foto: Tor Byggland)

Krangler om betalingen

Kundene og daglig leder krangler ikke bare om kvaliteten på arbeidet, men også om hvor mye Rovde har fått i betaling.

Silje og Tom Erik sier de kan dokumentere å ha gitt Rovde til sammen 22.000 kroner, men dette avvises av Rovde som på sin side mener han kun har mottatt 12.000 kroner.

Rovde mener også at takstmannen TV 2 hjelper deg hentet inn, var manipulert av Silje. Derfor ville han ha inn sin egen takstmann, som ifølge Rovde har konkludert med noe helt annet.

Men når vi ber om få se Rovdes nye takstrapport, svarer han resolutt nei.

– Jeg kan ikke sende den til deg før saken har vært i retten. Nå har vi sendt saken til Forliksrådet, så får vi se hva som skjer, svarer han.

Kundene har på sin side engasjert advokat i saken.

Utestengt fra mittanud.no

Normars Rovde er nå utestengt fra mittanbud.no på grunn av dårlig tilbakemelding, og fordi de ikke er registrert som håndverkere i Brønnøysundregistrene.

At Rovdes firma er registrert med næringskode 10.820 i Brønnøysundregistrene (produksjon av kakao, sjokolade og sukkervarer) har han følgende kommentar til:

– Det stemmer ikke, det er fra gammelt av da jeg drev med slik produksjon. Det skal jeg endre på, avslutter Rovde.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter