Mercedes R-klasse har fått lov å ha sitt litt sære luksus-MPV-publikum for seg selv overraskende lenge. Kanskje kan denne bilen gjøre klassen spennende.
Mercedes R-klasse har fått lov å ha sitt litt sære luksus-MPV-publikum for seg selv overraskende lenge. Kanskje kan denne bilen gjøre klassen spennende.

Peugeot HX1: Endelig kan Mercedes R-klasse få en konkurrent

Kanskje blir konseptbilen fra Frankfurt Peugeots nye flaggskip.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med nylig introduserte 508, og nå også med crossover-modellen 508 RXH på gang, trodde kanskje de fleste at Peugeot hadde gjort en solid nok jobb med å styrke tilbudet i den øvre delen av modellskalaen - i hvertfall for en stund.

Og det til tross for at 508-modellene nok fremstår mer som litt oppskalerte arvtagere til bilene som tidligere begynte på "fire-null", og at den gamle status-Peugeoten 607 aldri har fått noen direkte arvtager etter at den skrantet helt vekk fra menyen for noen år siden.

Les også: Norske Per Selvaag sentral i Peugeots nye design-takter

Over til noe helt annet...

Men nå kan det være noe på gang. Og noe helt annerledes enn gamle 607, dersom ryktene stemmer.

Aktive spoilere var selvsagt også på plass på konseptbilen HX1. Ikke bare over bakruten, men også på sidene.

Den nye bilen som det ifølge Autoblog spekuleres i om er på gang, er nemlig konkret nok: Konseptbilen HX1, som ble vist i Frankfurt - eller i hvertfall noe helt i nærheten av denne, sies det.

Det vil overraske mange. For dette konseptet var definitivt ikke det som virket mest produksjonsnært på Frankfurt-utstillingen, med høyst ukonvensjonell hengsling av både for- og bakdører, et overmåte fleksibelt interiør i futuristisk stil - og ikke minst, vist med showfaktorer som spesialdesignede damesko fra en av Frankrikes mer fasjonable tilbydere av slikt.

Disse dameskoene var spesialdesignet til HX1 av Pierre Hardy, og tok seg unektelig godt ut på parkettgulvet i konseptbilen. Det spørs om de blir standardutstyr dersom bilen nå skulle komme i produksjon.

Og det er gjerne ikke kommende produksjonsmodeller som hypes på den måten.

Dynamisk utseende

Men altså, Autoblogs kilder mener å erfare at nettopp HX1 kan komme til å bli Peugeots nye toppmodell. I så fall fjerner de seg fra "diger, tradisjonell sedan som toppmodell-tanken", og en produksjonsversjon av HX1 vil som Autoblog antyder treffe nærmest Mercedes R-klasse i markedet. For øvrig en bil som så langt ikke har fått så mange konkurrenter.

Eksklusivt materialvalg og futuristisk stil i konseptversjonen av HX1. Det gir nok ikke store odds å tippe at en produksjonsversjon vil være betydelig temmet innvendig.

Slektskapet med eksempelvis 508-modellene antydes vagt her og der, men ellers er det lite gjenkjennelig Peugeot over denne bilen. Noen frontvinkler kan også minne om nyere Ford, men med mer kraft og dynamikk. Ikke så mye at vi nevner Aston Martin-navnet, dog. Men få vil være uenig i at HX1 gir et maskulint og eksklusivt inntrykk.

Les også: Mercedes R-klasse - god plass uten å være en SUV

Outrert show-interiør temmes?

Så er den også både lav og bred, henholdsvis 137 og 199 cm - lav i hvertfall til å være en MPV. Det meget spesielle interiøret på konseptbilen, med mellomrekke-seter som er innfelt i forsetene når de ikke er i bruk, og diverse andre kostbare ting som treverk i eik med innlagt fiberoptisk "stemningslys", vil sannsynligvis bli moderert i en eventuell produksjonsmodell.

Utradisjonelle dører og manglende B-stolpe gjør konseptbilen enkel å komme inn i. En produksjonsmodell vil trolig ha noe mer tradisjonelle løsninger - HVIS den kommer...

Det vil nok også dørene - vi tipper det vil dukke opp en tradisjonell midtstolpe, og at dørene i det minste vil bli hengslet i for- og bakkant. Men utseendemessig er det lite som skulle stå i veien for at en ny toppmodell fra Peugeot vil bli seende like lekker ut som HX1 gjorde på Frankfurt-utstillingen.

Plug in diesel-hybrid

Teknisk kan den også gå noenlunde rett i produksjon. Under panseret på konseptbilen sitter nemlig en 2,2 liters HDI-diesel på 204 hester som driver forhjulene, og samarbeider med en 95 hestekrefters elmotor som drar bakhjulene - altså snakker vi om Peugeots Hybrid4-teknologi, som vi også kjenner fra 3008 og den nevnte, kommende 508 RXH.

HX1 er i konseptform en fireseter med enorm benplass for passasjerene i baksetene, men ytterligere to kan få plass i seter som, når de ikke er i bruk, er integrert i forsetene.

HX1, slik den ble vist i Frankfurt, har dog også plug in-mulighet, slik at man alltid kan starte hjemmefra med "full tank" på batteriene. Den har med kun el-kraft en rekkevidde på 30 kilometer, oppnår et snittforbruk på 0,32 liter per mil, og slipper ut 83 gram CO2 per kilometer.

Del med Facebook-vennene dine!

Og KAN meget vel bli en skarp konkurrent til Mercedes-Benz sin nå ganske aldrende R-klasse, dersom det viser seg å være noe i ryktene.

Les også: Mange bestiller 508 RXH uten å ha prøvd den