Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det viser årets svinn- og butikktyveribarometer, som ble presentert tirsdag.

Svinn i norske butikker har økt med 7,1 prosent fra i fjor. Det er det høyeste tallet siden 2007, ifølge undersøkelsen.

Nordmenn taper 902 kroner per hode som følge av økte priser på grunn av varer som forsvinner fra butikkene.

For hver familie innebærer det et tap på 2074 kroner. Gjennomsnittet i Europa er 1187 kroner.

Les også: Butikktyven Kevin stjal for 100.000 kr i måneden

Omfattende studie

Global Retail Theft Barometer er i dag den mest omfattende i sitt slag og dekker nærmere 1200 detaljhandelbedrifter fra 43 land verden over, inkludert Norge og de øvrige nordiske land.

Undersøkelsen er utarbeidet av Centre For Retail Research på oppdrag fra Checkpoint Systems.

Butikktyverier og nasking kostet den globale detaljvarehandelen svimlende 88,9 milliarder kroner i perioden juli 2010 til juni 2011, ifølge rapporten. Det tilsvarer drøyt 703 milliarder norske kroner.

Siden i fjor har svinnet økt med 6,6 prosent på verdensbasis og 7,8 prosent i Europa. I Norge er økningen 7,1 prosent.

Butikktyver tar halvparten

Uærlige ansatte er ansvarlige for 28 prosent av svinnet fra norske butikker, mens butikktyveri utgjør halvparten. Resten av svinnet skyldes tyveri begått av leverandører og advministrative feil.

Svenske butikker er mest utsatt for tyveri i Norden. Svinn utgjør 1,40 prosent av omsetningen i detaljhandelen i Sverige. I Norge er det tilsvarende tallet 1,35 prosent.

Klær er mest ettertraktet blant butikktyvene. Også kosmetikk, parfyme og skjønnhetsprodukter er populært, ifølge studien.

I dagligvarebutikkene er det ost som er den mest ettertraktede varen.

Tyvegods under treet: Stjeler gaver til jul for 280 millioner

Amerikanere stjeler mest

Statistikken viser videre at amerikanere stjeler langt mer enn i butikkene enn europeere.

Mens butikktyveri koster en gjennomsnittlig familie i USA 324 euro i året, er det tilsvarende tallet for en europeisk familie 150 euro.

Barbersaker og telefoner

De mest populære produktene å stjele, uavhengig av marked, var ifølge studien (globalt):

  • Barberblader/barberingsprodukter
  • Kosmetikk, ansiktskremer og parfyme
  • Smartphones og elektroniske gadgets
  • Alkohol
  • Ferskt kjøtt/dyr mat
  • Elektroniske tannbørster
  • Elektroniske overvåkingssystemer
  • Barnemat
  • Kaffe
  • DVD’er og elektroniske spill
  • Moteartikler, spesielt kjente merkevarer, lærprodukter, håndbagger og tilbehør.
  • Sportsutstyr,- klær,- og -sko
  • Elektronisk utstyr av ulik art
  • Merkesolbriller og -klokker