Illustrasjonsbilde. Bruk latmannsarm om hjulboltene sitter fast.  (Foto: Benny Christensen)
Illustrasjonsbilde. Bruk latmannsarm om hjulboltene sitter fast. (Foto: Benny Christensen)

Latmannsarm: Slik får du av hjul som sitter fast

Sitter hjulet bom fast? Denne kan gjøre susen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei sann Benny. Skulle begynne å legge om dekk på bilen min i går og kom til det andre da jeg sto bokstavelig talt bom fast.

Ikke snakk om at to av mutrene på dette hjulet lar seg rikke. Har prøvd alt inkludert å stå på hjulvinna som følger med bilen men til ingen nytte.

Tør ikke ta i mer med armene fordi jeg er redd for ryggen. Dekkene ble lagt om hos et verksted sist gang, men de skal da vel ikke dra til så hardt at det ikke er mulig å få av hjulene selv? Tenker med gru på hva som ville skjedd dersom jeg hadde punktert på dette dekket en sen nattetime og blitt stående uten å få det av. Har du noen råd? Tenkte jeg skulle spare litt penger denne gangen og gjøre jobben selv.

Hilsen Torstein H.

Benny svarer:

Hei Torstein. Du er neppe den eneste som opplever dette problemet i disse dager, det er ikke alltid like lett å få av hjulene.

Ikke lett å si helt sikkert hva som har skjedd her, det kan absolutt hende at de som la om hjulene sist ikke brukte momentnøkkel / arm og bare dro til med muttertrekker (selv om de ikke skal gjøre det), men det hender også at mutterne” setter seg” ekstra hardt etter en lang sesong på veien.

I aller verste fall kan selve gjengene være ødelagte.

Du skriver ikke om du har forsøkt det, men mitt første forslag er å forsøke med en såkalt latmannsarm, den koster ikke stort å kjøpe hvis du ikke allerede har og er smart å ha med i bilen.

Med den får du et helt annet moment og kan få opp skruer uten å ødelegge verken arm eller rygg (jeg kunne også foreslått å forlenge denne med et rør eller lignende, men da øker muligheten for at du knekker / ødelegger noe – så det dropper jeg ...).

Hjelper ikke dette heller, foreslår jeg at du stikker innom der du fikk lagt om dekkene og ber om hjelp til å få opp disse skruene. Den ekstraservicen regner jeg med at de yter deg.

Husk at om gjengene er rustne så puss med stålbørste, samt å få smørt opp hjulbolter / muttere – gjerne med en varmebestandig kobberpasta – før du skrur de på igjen med riktig moment. Da løsner det lett neste gang.

Det er også viktig etterstramme alle mutrene / boltene etter at du har kjørt 3 – 4 mil med vinterhjulene.

Lykke til!

Del med Facebook-vennene dine


Les også: Vinterdekk – dette er årets testvinnere

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: