Forsikring: Slik svindler vi på bilforsikringen

Les de utrolige historiene her:

Her blir en bil hevet av Kystvakten. I etterkant viste det seg at motoren var ødelagt før bilen ble dumpe (Foto: Gjensidige)
Her blir en bil hevet av Kystvakten. I etterkant viste det seg at motoren var ødelagt før bilen ble dumpe (Foto: Gjensidige)

20 prosent av folk i Troms mener at forsiksingssvindel i form av å plusse på litt ekstra ved innsending av krav til forsikringsselskap ikke har noen betydning, eller at det til og med er forståelig og kan godtas. Det skriver nordlys.no:

Det viser en undersøkelse fra Gjensidige utført av Synovate.

Til sammenligning mener 15 prosent av befolkningen i Finnmark det samme, 18 prosent av befolkningen i Nordland, mens landsgjennomsnittet er på 16 prosent.

Ofte gjør folk seg til kjeltringer for småpenger, mens noen svindler på et litt annet nivå. Her er noen eksempler på forsikringssvindel Gjensidige har opplevd:

Dumpet bilen

Kunden fikk utbetalt cirka 100 000 kroner etter at bilen ble meldt stjålet. Etter tips fant Gjensidige bilen ved søk med undervannsbåt. Undersøkelser av bilen viste så at motoren var ødelagt før den ble dumpet. Bilen må derfor ha blitt fraktet til stedet og deretter dumpet. Det var i tillegg avslørt at bileier har gitt uriktige opplysninger om stereo. I skadeoppgaven skulle det ha vært stereo til en verdi av kr 50 000. I bilen sto det en stereo til kr 3000.

Løy om hastigheten etter utforkjøring

I vinter fattet Gjensidige mistanke om forsikringssvindel da en ung mann i Finnmark hadde kjørt utfor veien med sin personbil. Bilen ble totalvraket og hadde kjørt ned et trafikkskilt i stål og flere trær før den stanset i grøfta. Ulykken skjedde i en 30 km/t sone, og Gjensidige mistenkte at kunden ikke snakket sant da han hevdet å ha kjørt i 30-40 km/t. Gjensidige engasjerte en ekspert på rekonstruksjon av trafikkulykker og hendelsesforløp i trafikken. Undersøkelsene viste at hastigheten i virkeligheten minimum hadde vært 100km/t da situasjonen oppsto og han kjørte av veien. Kunden fikk avslag på erstatning på grunn av forsøk på forsikringssvindel og saken ble politianmeldt.

Tegner forsikring etter at skaden på bilen har skjedd

En ung mann meldte fra om at han hadde kjørt av veien og totalskadet bilen sin klokken 09.00 om morgenen. Han hadde ”heldigvis” tegnet kaskoforsikring på bilen samme morgen klokken 07.15. Nærmere undersøkelser viser at flere vitner kan fortelle at utforkjøringen skjedde klokken 0630, og at den unge mannen reiste rett hjem etter hendelsen.

Se flere eksempler på forsikringssvindel på nordlys.no:

- Betydelig holdningsproblem

Informasjonsrådgiver i Gjensidige På Rune Eklo sier at de ofte ser at folk gjør seg til kjeltringer for småpenger.

- Mange faller for fristelsen til å skaffe seg lettjente penger, og tror ikke det får noen alvorlige konsekvenser hvis de blir tatt. Vi undersøker saker uavhengig av sum. Folk gjør seg til kjeltringer for småpenger. Det kan være snakk om små beløp, som får store konsekvenser, sier Eklo.

- Vi ser at holdningene bedres noe blant folk, men at det fortsatt er et betydelig holdningsproblem, særlig blant unge hvor halvparten sier at det å plusse på forsikringskravet er ok, sier han videre.

- Gjensidiges jobber målrettet med å avdekke forsikringssvindel, men vi må anta at vi dessverre greier å avdekke kun toppen av isfjellet. For mange slipper dessverre unna med svindel, og dette ryktet sprer seg.

Konsekvenser av forsikringssvindel:

Mister retten til erstatning etter skaden, også det man egentlig hadde krav på.

På grunn av svik, blir man sagt opp som kunde, og alle kundens forsikringer blir slettet – også de som ikke hadde noe med den aktuelle saken å gjøre.

Blir merket som uønsket og nektet fremtidig kundeforhold i selskapet – får ikke kjøpe nye forsikringer.

Fører i de aller fleste tilfellene til politianmeldelse for forsøk på- eller forsikringssvindel.

Flere bil og motorsaker fra nordlys.no finner du her:

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Dette er de 20 bilmodellene med flest feil