IKKE SÅ NØYE: Folk bryr seg mindre om matvarene kommer fra kjente produsenter. (Foto: Meek, Tore/Scanpix)
IKKE SÅ NØYE: Folk bryr seg mindre om matvarene kommer fra kjente produsenter. (Foto: Meek, Tore/Scanpix)

Flere dropper merkevarer i matbutikken

Salget av matkjedenes egne merkevarer har økt fra 3,7 til 11,8 prosent av omsetningen de siste 14 åra.

I 2010 var omsetningen av egne merkevarer 17,4 milliarder kroner. Planen til kjedene er å doble salget de neste årene, skriver Nationen.

Les også: KrF-topp vil øke prisen på usunn mat

– Våre undersøkelser og prosjekter i bransjen tilsier at andelen egne merkevarer skal dobles. For leverandører med etablerte merkevarer blir det en utfordring, sier Erik Fagerlid i PA Consulting Group.

Kjedenes egne merkevarer utgjør 27,2 prosent av alle varene i butikkhyllene. De blir produsert av etablerte leverandører som Tine, Synnøve Finden og Lerum. (©NTB)