Denne bilen er ikke mye brukt   det er langt mellom 62 modeller som er gått mindre enn 7000 kilometer! Porsche 356 er dessuten en klassiker.
Denne bilen er ikke mye brukt det er langt mellom 62 modeller som er gått mindre enn 7000 kilometer! Porsche 356 er dessuten en klassiker.

Porsche 356 Kabriolet: Like “ny” 49 år senere!

Nå kan du skaffe deg klassisk Porsche med kun 6.600 km på tellerverket.

Onde tunger vil ha det til at 356 er en overpriset Boble. Det finnes faktisk et snev av sannhet i dette for de første modellene brukte både chassis, understell og motor fra Bobla for å holde produksjonskostnadene lave.

356 er den første Porsche modellen som ble lansert og kom på markedet i 1948. Selskapet ble startet av Ferdinand Porsche, og sønnen med samme navn, kalt “Ferry”, står bak utviklingen av 356-modellen.

Og i motsetning til det mange tror er det Erwin Komenda som står bak designen og ikke Mr. Porsche selv.

LES OGSÅ: Porsche 928: Nå er den blitt veteran og svært rimelig å eie

Langt liv

Porsche 356 ble forbedret og forfinet under hele sitt 17-årige liv og finnes i flere varianter. Kort fortalt deles de inn i 356 (1948-54), 356A (1955-1959), B (1959/60-1963) og C (1964-65) med Carrera, Speedster og Kabriolet som de mest ettertraktede og kostbare.

Motorutvalget spenner seg fra en 1,1-liter på 40hk, via flere varianter av 1,5 og 1,6-litere med varierende effektuttak, til 2,0-literen på 130hk.

Se annonsen her:

En kostbar affære

Bilen vi her omtaler er en 356 B Kabriolet Super 90. Motoren i denne er en 1,6-liter på 90 hester. Den ble importert til Norge i 1999 og hadde da gått kun 4.500 km, her hjemme har km-standen økt med nesten 50 %. Med kun 6.600 tilbakelagte kilometer er bilen knapt innkjørt.

Videre må vi presisere at bilen kun vurderes solgt, noe som fort kan bety at salgssummen blir som forlangt. Nemlig 700.000 kroner.

Dette er en samlerbil med riktig motor, men om du vurderer å investere pengene dine i denne kontra aksjemarkedet kan vi ikke stå inne for avkastningen.

Del med dine Facebook-venner

Visste du forresten at.

– Prototypene av 356 var laget i aluminium mens produksjonsmodellene fikk stålkarosseri.

– 356 først fikk en litt lunken mottakelse. Takket være populariteten i USA ble den etter hvert legendarisk. Takk USA!

– De første modellene fram til 1952 hadde delt frontrute.

– Du fikk 356 som Carrera GT og Carrera Speedster med 2,0-liters motor på 130 hk.

– Porsche 912 videreførte mye av teknikken til Porsche 356, pakket inn i et 911-karosseri.

LES OGSÅ: Porsche 911: Folkesportsbil til 200.000