Cadillac Eldorado Brougham: Slik lager man drifting-bil av en råsjelden klassiker!
Likevel jukset de litt i den festlige dekk-reklamen. Se video:
Bilentusiaster verden over satte kaffen skikkelig i vrangstrupen for et års tid siden, da Bridgestone lanserte sin nye reklamefilm "Steer it Up". Dekkprodusenten har ofte brukt amerikanske klassikere i sin reklame, men nå hadde de virkelig tatt den helt ut:
Ikke bare brukte de en meget verdifull 1957 eller 1958 Cadillac Eldorado Brougham, produsert i kun 704 eksemplarer tilsammen, og hvor de som har overlevd stadig følges av entusiastene i et omfattende register.
De satte til og med saga i den milestone-sertifiserte bilen, og laget driftingbil av den under det originale skallet!
Avslørt av bakdrøren
Det vises klart i denne videoen, der selve reklamefilmen følges av et par minutters "behind the scenes"-filming fra settet på Bonneville Salt Flats, og verkstedet der bilen ble preppet.
Se også: Her er en annen Cadillac på Bonneville - i 532 km/t!
I det klippet vises det klart hvordan de har gått drastisk til verks på det opprinnelig luftfjærede chassiset på million-bilen, men den observante vil også se at en maskert, vanlig 1958 Cadillac brukes i en del scener.
Den har falsk listverk og sølv-lakkert tak for å etterligne Broughamens tak i rustfritt stål, men normal-hengslet bakdør avslører den likevel raskt.
Så var det altså ikke filmtriks likevel, som puristene i det lengste hadde håpet. Men filmen har fått enorm oppmerksomhet, og sikkert betalt seg for oppdragsgiveren.
Poenget er at man "ikke skal skue veteranen på årene" - og det gjelder tydeligvis både for folk og biler...
Les også: Noen tør til og med å kappe i en Bentley Arnage