BMW 3-serie 2012: Her er BMWs nye storselger

Endelig er de offisielle bildene klare – og vi fikk en overraskelse. SE BILDENE OG VIDEO!

Dette er de første bildene av nye BMW 3 serie. Bilen ble introdusert i ettermiddag.
Dette er de første bildene av nye BMW 3 serie. Bilen ble introdusert i ettermiddag.

Det har i det siste vært mange som har gledet seg til å få se nye BMW 3-serie. Den særdeles viktige modellen i modellutvalget har fått internkoden F30, og erstatter utgående E90.

Totalt er det solgt over 12 millioner BMW 3-serier siden 1975.

Som ventet blir utseendet ganske likt det vi har spådd på forhånd – ingen tvil om hvor DNA-et i denne bilen kommer fra. Både 5- og 7-serien har ulike kjennetegn som går igjen i F30. I tillegg vekker de rette frontlyktene minner om tidligere BMW-modeller.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nJXlGECfWOg

Den har vokst 9,3 cm i lengde – noe som gir særlig baksetepassasjerene mer plass å boltre seg på. Bakseteplassen har vært et ankepunkt for mange med dagens modell. I tillegg blir bagasjerommet 20 liter større - og rommer nå 480 liter.

Til tross for økt størrelse, er vekten redusert med 40 kilo – i tråd med BMWs ønsker om å være sportslig i tillegg til komfortabel.

Forrige generasjon var noe anonym, spesielt bakfra. Nye 3-serie har fått tilbake det umiskjennelige BMW-preget.
Forrige generasjon var noe anonym, spesielt bakfra. Nye 3-serie har fått tilbake det umiskjennelige BMW-preget.

Del med dine Facebook-venner

Vi er blant dem som har vært spesielt spente på denne bilen, fordi vi mener at forrige generasjon ikke helt levde opp til forventningene rent utseendemessig.

Motorer og kjøreegenskaper er topp – men den ser ganske anonym ut hvis den ikke får M-pakke. Særlig bakfra kunne en lett tro at dette var en helt annen bil enn BMW.

Utstyrsmessig blir bilen tilgjengelig i tre varianter: Sport, Luxury og Modern.

Ryddig interiør også i nye BMW 3-serie.
Ryddig interiør også i nye BMW 3-serie.

Det som har overrasket oss er imidlertid at navigasjonsskjermen er av typen som rulles opp – og ikke integrert i dashbordet, slik som i de fleste andre BMW-ene.

At det nå blir mulighet til å bestille head up-display som viser i frontruta, overrasker imidlertid ikke. Og foreløpig er de neste av de tyske premiumbilene i dette segmentet som kan tilby dette utstyret.

Tøffere design

Har de klart å løfte nivået med den nye modellen? Vårt klare svar er ja. Nå er det umiskjennelig BMW-faktor igjen. Vi liker den hissige framtoningen i fronten, de nye lyktene og profilene i panseret. Dette svarer nok til forventningene til mange BMW-entusiaster.

En særdeles hissig front er ett av kjennetegnene på nye BMW 3-serie.
En særdeles hissig front er ett av kjennetegnene på nye BMW 3-serie.

I likhet med kommende 7-serie er det også blinklys i speilene, noe BMW har vært relativt tilbakeholdne med inntil nylig.

LES OGSÅ: BMW 3-serie: Dyr kjøreglede med 4x4

Motormessig er det flere spennende nyheter. Elleve tradisjonelle varianter blir å finne – der seks går på bensin, mens fem blir dieselvarianter. Men en ting får alle til felles – de får turbo!

Den minste blir 316i – en bensinmotor som er hentet fra Mini Cooper S. Men den kommer først neste høst - sammen med flere alternativer. I første omgang blir det fire valgmuligheter: 320d EfficientDynamics (163hk), 320D (184 hk), 328i (245 hk) og 335i (306 hk).

Sistnevnte får twin-turbo og rekkesekser! Det siste er gode nyheter for BMW-menigheten, og er eneste av de fire med seks sylindre.

Med denne motoren går dessuten 0–100 km/t unna på 5,5 sekunder – og det stopper ikke før speedometeret viser toppfarten på 250 km/t. Forbruket er 7,9 l/m (EU-snitt) – slett ikke verst for en bil med denne typen ytelser.

Åttetrinns automatgir

Kreftene blir fordelt i en åttetrinns automatgirkasse om en ønsker det. Denne er tilgjengelig til alle motorene, og start-stopp-teknologi er standard på alle modellene.

Også innvendig er premium-preget påtagelig i den nye bilen.
Også innvendig er premium-preget påtagelig i den nye bilen.

320d-motoren på 163 hk skal kunne kjøre på så lite som 0,41 l/m (EU-snitt) og slipper ut bare 109 g/km CO2. Den gjør 100 km/t på 8 sekunder blank med manuelt gir, og har en toppfart på 230 km/t.

I tillegg kommer det en hybridmotor – og F30 blir dermed den første 3-serien som bruker denne teknologien.

Flere av motorene kombineres med firehjulsdrift – også hybriden.

Bilen kommer på markedet i februar neste år. Stasjonsvogna (Touring) skal vi få møte neste høst.

3-serie – første generasjon: 1975

http://www.youtube.com/watch?v=sUg6ivnHR-4&feature=player_embedded

3-serie – andre generasjon: 1983

Brooms bruktbilguide på BMW 3-serie andre generasjon

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NwPOJy60Hgs

3-serie – tredje generasjon: 1990

Brooms bruktbilguide på BMW 3-serie tredje generasjon

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6vaT2oZrMBs

3-serie – fjerde generasjon: 1998

Brooms bruktbilguide på BMW 3-serie fjerde generasjon

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yHFJY72MIbg

3-serie – femte generasjon: 2005

Brooms bruktbilguide på BMW 3-serie femte generasjon

Brooms nybilguide på BMW 3-serie femte generasjon

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Bb2b03saIN0

3-serie – sjette generasjon: 2012

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6jEokuh46ks

BMW 3-serie F-30 utvendige mål.
BMW 3-serie F-30 utvendige mål.

BMW 3-serie F-30 Utvendige mål.
BMW 3-serie F-30 Utvendige mål.