Fiat vs Suzuki: Samme bil - stor prisforskjell

Å følge strømmen kan koste deg dyrt.

Suzuki har blitt en populær bil i Norge, blant annet takket være lav pris og forehjulstrekk. Men du kan få en mer eller mindre helt lik bil, til en enda rimeligere pris   da med et annet emblem på panseret.
Suzuki har blitt en populær bil i Norge, blant annet takket være lav pris og forehjulstrekk. Men du kan få en mer eller mindre helt lik bil, til en enda rimeligere pris da med et annet emblem på panseret.

Her er beviset for at det lønner seg å bruke noen timer på nettet før man handler bruktbil.

I dag sammenlikner vi to identiske biler, Suzuki SX4 og den litt mindre kjente søstera Fiat Sedici. Samarbeidsprosjektet er signert av Italdesign Giugiaro, og begge bilene bygges i Ungarn.

Del med dine Facebook-venner

Salgsmessig knockout-seier

Nå skal det sies at mye av dette rett og slett skyldes uvitenhet, de fleste SX4-kundene var og er ikke klar over Sedici-modellens eksistens. Når Fiat priset sin bil høyere enn Suzukien var i grunnen slaget tapt.

Dessuten har Suzuki hatt en fordel av at deres modell var på markedet allerede i 2006, samt at de hadde et større forhandlernettverk enn Fiat.

Dette gjenspeiles også i antall biler til salgs på Finn.no; vil du ha Sedici har du kun 8 biler å velge blant, mens det ligger 169 SX4 til salgs.

Du kan spare 76.000 kroner

Nå må det også presiseres at vi har valgt markedets billigste Sedici mot den dyreste SX4, men de er av samme årsmodell, har samme motor og identisk km-stand.

Er du “merke-bevisst” og sverger til Suzuki SX4, er dette den dyreste vi har funnet:

Suzuki-annonsen:

Bryr du deg lite om hvilken logo som pryder bilen din slipper du unna med 159.000 kroner for en 2008 Fiat Sedici 1,6. Dette er intet mindre enn et lite kupp og en prismessig knockout på “mesteren” SX4!

Fiat-annonsen:

Ikke unikt

Om en ser seg rundt i bilmarkedet, er det slett ikke unikt at populariteten til biler som bygger på samme utgangspunkt varierer mye.

For eksempel har Mitsubishi Outlander solgt betydelig bedre enn både Peugeot 4007 og Citroën C-Crosser, som den deler DNA med.

- Det er flere ting som spiller inn, men en god merkevare er viktig. Dessuten er det gjerne en fordel å komme med den aktuelle modellen først, slik Mitsubishi og i dette tilfellet Suzuki har gjort, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han forteller videre at det rent teknisk sett ikke er de store forskjellene på Fiat-en og Suzuki-en.

- Men Suzuki har et veldig godt fotfeste her til lands, mens Fiat forsøker å jobbe seg opp. Det er ikke enkelt å komme inn som en utfordrer i et litt satt marked, påpeker Benny videre.

Skal du kjøpe Suzuki SX4? Da bør du vite dette