I SANDEN: Denne tøyen kan man nemlig gjøre overalt. Her viser Anne Marte øvelsene i sanden på ferie.  (Foto: Privat/)
I SANDEN: Denne tøyen kan man nemlig gjøre overalt. Her viser Anne Marte øvelsene i sanden på ferie. (Foto: Privat/)

– Disse tøyeøvelsene gir energi og overskudd

Sporty-ekspert Anne Marte viser ni øvelser som kan gjøres i løpet av tre minutter.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Har du en stillesittende og ensformig hverdag? Da har du kanskje opplevd ømme og vonde muskler.

– Sitter du mye på kontor er det særlig hofteleddsbøyeren, brystmuskelen og nakkemuskelen som blir stram. Det kan føre til at du får vondt i rygg og nakke. Styrketrening av svake muskler og tøy av sterke muskler kan balansere dette og gi en bedre kropp, forteller Anne Marte H. Sneve.

LES OGSÅ: Så hardt bør du trene

Hun er TV 2 Sportys treningsekspert og jobber til daglig som personlig trenerspesialist i SATS.

Sett av tre minutter
Anne Martes favorittøy er inspirert av en tøy som heter «the worlds greatest stretch».

– Det som er så bra med denne funksjonelle strekken er at den aktiverer og tøyer sete, bakside lår, hofteleddsbøyer, muskler på innside lår, legger og ryggmuskulatur, forteller Anne Marte.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

Har du 3 minutter og avse hver dag?

– Du kommer garantert til å merke fremgang da balansen mellom flere muskler i kroppen din blir bedre.

Her er tøyeøvelsene
Det er ni øvelser til sammen, og disse kan du gjøre hvor som helst. På bildene er Anne Marte på ferie i varmere strøk.

I hver posisjon skal du telle til 15 inni deg.

ENKLE ØVELSER: På bildet til venstre viser Anne Marte den første øvelsen, mens hun på bildet til høyre viser øvelse nummer to. (Foto: Privat/)
ENKLE ØVELSER: På bildet til venstre viser Anne Marte den første øvelsen, mens hun på bildet til høyre viser øvelse nummer to. (Foto: Privat/)

1. Trekk pusten godt inn, senk skuldrene og kjenn at du er i balanse. Fokuser på et punkt foran deg.

2. Finn balansen og kjenn at du aktiverer kjernemuskulaturen: løft høyre kne motbrystet, trekk skuldrene godt sammen og brystet opp og frem. Kjenn at strammer rumpa, har utstrukket bein og står stabilt.

STREKK UT: Her viser Anne Marte den tredje øvelsen (til venstre) og den fjerde øvelsen (til høyre). (Foto: Privat/)
STREKK UT: Her viser Anne Marte den tredje øvelsen (til venstre) og den fjerde øvelsen (til høyre). (Foto: Privat/)

3. Deretter tar du et godt steg fremover og kjenner en god tøy i hofteleddsbøyeren før du plasserer hendene på låret. Strekk så ut bakre bein ved å stramme muskulaturen i låret og presse hælen i bakken. Kjenn tøyen fra rumpe ned mot hæl på bakre bein.

4. Plasser så begge håndflatene dine ned på innsiden av fremste bein- unngå å krumme ryggen men strekk deg i en fin linje. Fortsatt skal bakre hæl presses mot bakken. Kjenn tøyen i ryggen.

BRUK ARMENE: I den femte øvelsen (til venstre) skal du strekke en arm av gangen mot himmelen. Den sjette øvelsen ser du på bildet til høyre. (Foto: Privat/)
BRUK ARMENE: I den femte øvelsen (til venstre) skal du strekke en arm av gangen mot himmelen. Den sjette øvelsen ser du på bildet til høyre. (Foto: Privat/)

5. Løft så opp høyre arm (hvis høyre bein er frem) roter til samme side som fremre bein. Løft opp armen mot himmelen og kjenn den gode tøyen i ryggen.

6. Kom tilbake til forrige posisjon, men nå plasserer du høyre arm på utsiden av høyre kne

TØY BAKSIDE: Den syvende øvelsen (til venstre) tøyer bakside av lår. I den åttende øvelsen (til høyre) skal du tilbake i høy posisjon. (Foto: Privat/)
TØY BAKSIDE: Den syvende øvelsen (til venstre) tøyer bakside av lår. I den åttende øvelsen (til høyre) skal du tilbake i høy posisjon. (Foto: Privat/)

7. Løft deg så opp, finn balansen og kjenn en god tøy på baksiden av låret ditt. Hold fokus på rett rygg.

8. Kom tilbake i høy posisjon med lave skuldre og god balanse.

SISTE ØVELSE: Her viser Anne Marte den niende og siste øvelsen i tøyeprogrammet. (Foto: Privat/)
SISTE ØVELSE: Her viser Anne Marte den niende og siste øvelsen i tøyeprogrammet. (Foto: Privat/)

9. Og gjør deg klar til samme tøyeøvelse på motsatt bein.

– Gir energi
Anne Marte mener at dette er en perfekt tøy å gjøre om morgenen før jobb eller før du skal gå en tur, sykle, løpe eller kanskje ta en styrkeøkt.

– Den gir energi og overskudd, og kan minne litt om yoga fordi det er en strekk som utføres som en serie, forklarer Sporty-eksperten.

LES OGSÅ: Test din kondisjonsalder

LES OGSÅ: Spis så mye du vil av dette

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!