Slik ser bakenden på en Porsche Cayenne Techart Magnum ut. Og  det er stort sett bakfra du vil se denne bilen - som med 500 hk og biturbo  sparker helt greit ifra.
Slik ser bakenden på en Porsche Cayenne Techart Magnum ut. Og det er stort sett bakfra du vil se denne bilen - som med 500 hk og biturbo sparker helt greit ifra.

Porsche Cayenne Turbo: Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner

Grom luksus-SUV selges til under halv pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var nok ganske mange som satte kaffen i halsen da ryktene om at Porsche skulle komme med en SUV. Porsche Cayenne har vært og er omdiskutert den dag i dag.

Dette er på mange måter bilen folk elsker å hate, det være seg Porsche-puristene, sosialister eller miljøforkjempere.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe brukt Cayenne? Dette bør du vite

Snart 10 år siden

I 2002 kom Porsche Cayenne (type 955) ut på markedet, og på tross av alle kontroversene sto folk i kø for å slå kloa i den. Samarbeidet med VW la på ingen måte en demper på iveren, og Cayenne regnes som Porsches mest lønnsomme bil noensinne.

Videre fikk bilen en etterlengtet oppdatering i 2007 (957) og siste variant (958) så dagens lys i fjor.

Tøff i trynet

Om du synes en original Cayenne Turbo ser tøff ut, er denne håret ytterligere opp med et brutalt styling-kit fra TechArt. Videre er utseendet fulgt opp med felger i 22” dimensjon fra samme leverandør. Du skal med andre ord ikke være av den blyge typen for å ferdes i denne tralla.

Prisen er ikke det du kanskje forventer når en bil ligger ute til halvparten av hva den kostet ny...

Motoren er foruten effektanlegget beholdt original, skjønt 4,8-liters V8-er på 500hk og 700nm i dreiemoment burde holde for de fleste.

Med denne motoriseringen gjør bilen 0–100 på lave 5,1 sekunder, og er sletta lang nok, gir den seg ikke før 275 km/t. Helt fantastiske prestasjoner når vi her snakker om en SUV på over 2,3 tonn.

Cayenne er for øvrig en av SUV-ene som kan skilte med best driftssikkerhet.

Se hele annonsen her:

Del med dine Facebook-venner

Voldsomt utstyrsnivå

Foruten det du forventer av utstyr som luftfjæring, skinn, elektriske stoler med minne, navigasjon, ryggekamera etc. er utstyrsnivået på denne i en klasse for seg.

Bare hør på dette: alcantara taktrekk, karbonpakke, varme i ratt og baksete, Porsches dynamiske chassi kontroll (PDCC), 21” vinterhjul (!), full entertainment-pakke med tre tv-skjermer og TV-tuner, panorama soltak, nøkkelløs adgang +++

LES OGSÅ: Porsche Cayenne: Dette kaller vi heftig taxi

Skal vi si noe negativt om Cayenne er den litt trang i baksete og lite fleksibel, bagasjerommet rommer heller ikke mer enn 540 liter.

Ifølge selger Cato Larsen kostet denne bilen ny 2,5-2,6 millioner kroner. På toppen av dette kommer ytterligere modifikasjoner av nevnte TechArt til nær 300.000 kroner. Hør motorlyden her:

Nå selges den for under halve prisen til 1.390.000 kroner, men tro ikke at verditapet er over riktig enda ...

LES OGSÅ: Her er nye Porsche Cayenne