YT: Denne serien fra Tine kommer med egne drikkeyoghurter som markedsføres som et mellommåltids produkt. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
YT: Denne serien fra Tine kommer med egne drikkeyoghurter som markedsføres som et mellommåltids produkt. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

Stor test av mellommåltider

TV 2 Sporty har testet 13 ulike produkter. Ingen nådde helt opp, og bare én fikk terningkast fem.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Kjenner du at du begynner å bli småsulten, men det er fortsatt stund til neste måltid? Da kan det være lurt å få i seg et mellommåltid.

LES OGSÅ: Denne Dag Otto-sykkelen kan bli din

TESTET MELLOMMÅLTIDER: TV 2 Sportys kostholdsekspert, Trine Thorkildsen, har testet hvert enkelt produkt. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
TESTET MELLOMMÅLTIDER: TV 2 Sportys kostholdsekspert, Trine Thorkildsen, har testet hvert enkelt produkt. (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

– Et mellommåltid gjør at du kan holde blodsukkeret mer stabilt. Dermed reduserer du sannsynligheten for at du overspiser til neste hovedmåltid. Samtidig gir det deg energi til å holde konsentrasjon og arbeidstempo oppe, sier Trine Thorkildsen, TV 2 Sportys kostholdsekspert.

Klar for en liten konkurranse? Dag Otto utfordrer deg i matveien

Hun har mastergrad i samfunnsernæring og er ansatt i MatPrat.

Unngå mye sukker
Thorkildsen anbefaler at mellommåltider utgjør inntil cirka 15 prosent av energiinntaket i løpet av en dag. For en gjennomsnittlig kvinne blir dette 200–300 kalorier.

LES OGSÅ: Sjekk ut nye TV 2 Sporty

– Et mellommåltid bør generelt ligge mellom 100 og 300 kcal avhengig av energibehovet ditt. I tillegg bør det inneholde lite tilsatt sukker, da dette bare gir energi og ingen essensielle næringsstoffer. Sukker gir ingen langvarig metthetsfølelse og kaloriinnholdet i varen blir fort høyt, sier hun.

LES OGSÅ: Her går Davy Wathne løs på sitt nye liv

Dersom mellommåltidet ikke kommer rett etter en treningsøkt, bør man unngå høyt innhold av enkle karbohydrater (sukkerarter). Dette vil kunne gi en hurtig blodsukkerstigning, etterfulgt av et blodsukkerfall og sult. Du vil da føle deg slapp og sliten og det vil kunne gå ut over humøret. Samtidig vil sannsynligheten øke for at du lesser på for mye mat til neste måltid.

Ja til fiber og proteiner
– Det anbefales også at vi begrenser inntaket av mettet fett. Proteiner og fiber gir en god og varig metthetsfølelse, så dette er viktige komponenter i et mellommåltid for å stille sultfølelsen og holde blodsukkeret stabilt, forteller Sporty-eksperten.

– Det er også viktig å være klar over at mange misforstår tørste med sult. Pass derfor også på å drikke nok vann ofte.

LES OGSÅ: Her er ferdigmaten du bør unngå

Store forskjeller
Alle mellommåltidene kommer i porsjonspakninger bortsett fra nøtteblandingene hvor én porsjon i testen tilsvarer 30 gram av pakkens 70 gram.

Produktene inneholder fra 75 til 249 kalorier per porsjon, og næringsinnholdet er også svært ulikt. For eksempel varierer proteininnholdet fra 1,3 gram til 19 gram, fettinnholdet fra 0,3 gram til 10 gram og karbohydrater fra 8,5 gram til 39 gram.

LES OGSÅ: Spis sunt på restaurant

Vi har også tatt med pris i testen. De billigste varene er nøtteblandingene som koster 15 kroner for to porsjoner, etterfulgt av Wasa knekkebrød som koster 8,50. Dyrest i denne testen er Nutrilett-barene som koster 27,90.

Trines vurderinger
Testen av produktene nedenfor er gjort i lys av at de skal spises som et mellommåltid, altså mellom måltider, og ikke som restitusjonsmat. Trine har i første rekke vektlagt næringsinnhold og pris.

LES OGSÅ: Så fetende er lørdagskosen

– Vurderingen av næringsinnhold er gjort på bakgrunn av sammensetningen av de energigivende næringsstoffene som er oppgitt på forpakningene. I terningkastgivingen er næringsinnholdet og prisen hovedkriteriene, fordi smak og metthetsfølelse er veldig subjektivt, forteller Trine Thorkildsen.

  • Testvinner: Skyr müsli skogsbær


Under finner du Trines vurdering av 13 mellommåltidsprodukter.

<b>Bendit Smoothie</b>

Bendit (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Bendit (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Bendit Snacks gulrot</b>

Bendit gulrøtter (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Bendit gulrøtter (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Go’Morgen Yoghurt</b>

Go' morgen yoghurt (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Go' morgen yoghurt (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Nutrilett Crunch bar </b> og

<b>Nutrilett Creamy Caramel bar</b>

Nutrilett (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Nutrilett (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Polly småsulten, nøtter og bær </b> og

<b>Polly småsulten, nøtter og frukt </b>

Polly (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Polly (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Skyr müsli skogsbær</b>

Skyr mellommåltid (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Skyr mellommåltid (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Wasa Crisp & cereals</b>

Wasa cereals (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Wasa cereals (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Wasa crisp & fruit</b>

Wasa crisp and fruit (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Wasa crisp and fruit (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Wasa franske urter </b> og

<b>Wasa tomat og basilikum</b>

Wasa knekkebrød (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Wasa knekkebrød (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

<b>Yt mellommåltidsdrikk</b>

Yt mellommåltid (Foto: Frode Sunde/TV 2/)
Yt mellommåltid (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!