KONDISJON: Studier fra NTNU viser at kondisjon er enda viktigere for hjertehelse enn tidligere antatt. (Foto: Craft/)
KONDISJON: Studier fra NTNU viser at kondisjon er enda viktigere for hjertehelse enn tidligere antatt. (Foto: Craft/)

Test din kondisjonsalder

Prøv kalkulatoren som forteller deg hvordan du ligger an.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

K.G. Jebsen – Senter for hjertetrening ved NTNU har utviklet en kondisjonskalkulator som estimerer hvor god kondisjon man har, uttrykt som maksimalt oksygenopptak.

LES OGSÅ: Denne Dag Otto-sykkelen kan bli din

– Har man en kondisjonsalder som er lavere enn faktisk alder så er jo det et tegn på om man trener godt og/eller har hatt flaks med genetisk predisposisjon for kondisjon, sier professor Ulrik Wisløff til TV 2 Sporty.


Han forteller at studier viser at kondisjon er den viktigste faktoren for å si noe om fremtidig helse og levealder.

Viktigere enn overvekt
– Kondisjon er en viktigere faktor enn om man er overvektig, røyker eller har har etablert hjerte- og karsykdom. Så det er ingen tvil om at det er mer enn bare et tall, sier Wisløff.

LES OGSÅ: Kroppsform avgjør din levealder

Kalkulatoren er beregnet på personer over 20 år. Tallet som kommer ut når man har tatt testen reflekterer hvor godt hjertet er i stand til å pumpe blod og næring ut til arbeidende muskulatur, hvor god blodårene er til å transportere blodet og hvor god musklene er til å nyttegjøre seg av oksygen og næring det får tilbud om.

Dette bør du tilstrebe
Wisløff forteller at fordelene med god kondisjon gjelder personer i alle aldre.

Uavhengig av alder bør kvinner tilstrebe å ha over 35 i kondisjonstall, og menn bør tilstrebe å ha over 45.

Personer med verdier under disse verdiene har flere risikofaktorer for hjerte- og karsykdom sammenlignet med personer som har et kondisjonstall over verdiene.

LES OGSÅ: Sjekk ut nye TV 2 Sporty

– Men det er klart at det er en fordel for en 80-åring å ha bedre gjennomsnitt for sin aldersgruppe rett og slett fordi det gjør at vedkommende klarer dagligdagse gjøremål mye lettere, sier NTNU-forskeren.

– Når det er sagt så fant vi mange 70–80 åringer som hadde et kondisjonstall over 35 og 45 for henholdsvis kvinner og menn. Så det er mulig.

Sterk sammenheng
Wisløff forteller at i tidligere studier har alle slags folk vært med, og stort sett utrente personer. I NTNUS studie, som er grunnlaget for oksygenkalkulatoren, har de hatt med superfriske personer som har et relativt høyt gjennomsnittlig oksygenopptak (kondisjonstall) om man sammenligner med tidligere studier.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

– Den store nyheten er at selv blant disse superfriske kvinner og menn så er det en veldig sterk sammenheng mellom kondisjonstall og risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, forteller professoren.

Variert trening
– Hvilken type trening anbefaler du for å få en bedre kondisjon?

– Vi i Senter for hjertetrening på NTNU anbefaler variert trening. For å komme i gang raskt, så anbefaler vi ofte intervalltrening 4 x 4, sier Wisløff.

LES OGSÅ: Dette er mirakelkuren 4 x 4

Kalkulatoren ble lansert i slutten av mai måned, og i løpet av fire måneder har over 105.000 vært innom og testet kondisjonen sin.

– Nå ser det ut som om flere helseinstitusjoner ønsker å ta i bruk kalkulatoren.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!