Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sirkusgründer og direktør Arne Arnardo, musikergeniet John Lennon, playboy-kongen Hugh Hefner og diktator Idi Amin Dada. Fire svært forskjellige menn – men forskjellene til tross – én ting hadde de felles. Nemlig bilvalget!

Alle disse hadde nemlig hver sin Mercedes-Benz 600 Pullmann i garasjen. Eller W100, som den kalles på Mercedes-språket.

Men la det være sagt, dette er nok diktatorbilen framfor noen – et "must have" for noen av verdens mest ondskapsfulle statsledere gjennom tidene. Dessuten var den en favoritt blant kommunistiske ledere (!).

Se bare på denne listen over Pullmann-eiere: Nicolae Ceausescu, Fidel Castro, Pol Pot, Leonid Brezhnev, Kim Il Sung, Kim Jong-Il, og Josip Broz-Tito.

I tillegg har den altså blitt omfavnet av et utall kjendiser verden over, vi kan nevne noen av disse også: Rowan Atkinson, George Harrison, Jack Nicholson, Coco Chanel og Elizabeth Taylor for eksempel.

Spøkelsebil fra Afrika

Dette er John Lennons gamle 600 Pullmann

Ikke før har vi fortalt om en helt unik Mercedes 300 SL ”Alloy” gullwing som dukket opp som troll av eske under en skrothaug (les mer om den her) – så dukker denne 600-en opp som et spøkelse fra fortiden. I Afrika av alle steder.

Det skulle mildt sagt vært morsomt å kjent historien til 600 Pullmann-en. Den er garantert spennende!

300 000 kroner?

Den er på mange måter gårsdagens svar på Mayback. Så eksklusiv, så eksotisk, så overdådig og full av nyvinninger og ikke minst så håpløst kostbar et det knapt var mulig å drømme om en ...

Men nå kan du faktisk kjøpe den en uten å måtte pantsette alt fra huset, kjerringa, og fluestanga. Rundt 300 000 – omtrent det samme som en litt velutstyrt VW Golf – er trolig det du må ut med.

Makeløst utstyrt

Ikke helt strøken innvendig heller...

Er en 20 år gammel Mercedes en pålitelig bruktbil?

Eksemplaret du ser over selges nemlig på auksjon RM Auctions i London 26. oktober. Riktignok har den litt ”spøkelsesskip” stuk over seg, og vil nok kreve noen kvelder i garasjen for å få tilbake sin fordums glans, men lell a gitt ... som de ville sagt på Fåberg.

Tenk også på om du har stor nok garasje. En Norsk standardgarasje er på 6 meter – denne bilen er litt lenger ...

Ikke nok med det: Den var som allerede nevnt svært teknisk avansert da den ble lansert i 1963.

6,3-liters V8-motoren på hele 250 hk, med bensininnsprøytning fra Bosch, den hadde 4-trinns automatgir, luftfjæring, nivåregulering, og ikke minst en makeløs avansert hydraulisk styring av alt fra dører, takluke, vindushevere, seteregulering og bagasjelokks-åpning.

Kjørte ifra sportsbiler

Toppfarten er på over 200 km/t mens den 2,7 tonn tunge bilen gjorde 0–100 på ca. 10 sekunder. Høyst respektabelt! Da den var ny kjørte den ifra de fleste av sportsbilene som fantes, selv på svingete vei takket være V8-kraftpakken.

Motoren mangler deler av ymse slag

600 Pullmann fantes i flere utgaver.

4-dørs, slik som denne bilen, som har to bakseter mot hverandre. Den finnes som 6-dørs med bakseter etter hverandre, og den fantes også som en Landaulet, dvs. med en nedfellbar kalesje på bakre del av taket slik at baksete passasjerene fikk luft i håret – men kun på spesialbestilling.

Felles for alle variantene er at forbruket ligger på rundt 2,5 liter på mila – så ikke ideell for småkjøring. Men det er ikke diesel, så det går greit med tanke på NOx-utslippet.

Ekstra støvbeskyttelse

Akkurat dette denne bilen har spesial beskyttet understell og ekstra isolasjon mot støvinntrenging, uten at det ser slik ut av bildene ...

600 Pullmann ble produsert fra 1964 og helt fram til 1981. Rolls-Royce, Bentley og Cadillac var hovedkonkurrentene.

Kun 479 eksemplarer så dagens lys i løpet av disse 17 årene. Så vidt vi vet så er Arnardo's eksemplar det enesete som finnes her på berget. Blir du eier av den neste?

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Mercedes SEC – nå er den et veterankupp

Barskapet mellom setene er ikke bate tømt, det er fjernet...

Klarer du å se hva slags bil dette er?

Kilde og bilder: RM Auctions