Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om det er flere enn i Norge så finnes det ikke mange bilfabrikker i Sverige – og færre ser det ut til å bli.

600 ansatte berøres nå når Volvo har besluttet å legge ned fabrikken de har sammen med italienske Pininfarina i Uddevalla.

For lavt volum

- De små volumene som produseres forsvarer ikke lengre drift av denne fabrikken, sier en talsmann for Volvo personbiler til Göteborgs-posten. Han legger også til at bare 65 prosent av fabrikk-kapasiteten i dag utnyttes for å produsere 9.500 Volvo-biler av typen C70, og at det ikke kan forsvares økonomisk.

Les også: Dette er morgendagens Volvo

Tilbys nye jobber

Volvos fabrikk i Uddevalla (Foto: Volvo)

Samtlige ansatte tilbys nye jobber innenfor Volvo-konsernet når fabrikkportene i Uddevalla stenger for godt i 2013.

Dermed tynnes det altså ut med personbilfabrikker i Sverige. Volvos eneste svenske fabrikk blir da Torslanda, rett ved Göteborg. I Trollhättan har Saab fortsatt sin fabrikk, men de siste månedene har aktiviteten vært heller laber der – og framtiden er fortsatt uviss. Så har man jo så klart Koenigsegg sin bitte-lille fabrikk ved Ängelholm.

Vurderer ny cabriolet

Volvo C70, som har blitt produsert ved fabrikken som nå legges ned i Uddevalla, finnes i to generasjoner. Fra 1997 -1999 fantes den som coupe, men fra 2000 – 2006 også som cabriolet.

Andre generasjon kom i 2006, og er en såkalt ståltak-cabriolet. Produksjonen av denne opphører når fabrikken stenger.

- Vi kommer til å utrede om vi fortsatt skal produsere en cabriolet etter at dagens modell forsvinner i 2013, forteller Volvos talsmann videre.

Volvo startet bilproduksjonen i Uddevalla i 1985, og har de siste ti årene hatt en tiårs avtale med det italienske designhuset Pininfarina. Det er når denne avtalen utløper i at man velger å stenge fabrikkportene.

Del med Facebook-vennene dine

Les vår test av Volvo C70 her: