Dette lille merket bak på bilen er et av flere designtrekk som skal fortelle omverden at bilen er en Citroën, og ikke en Mitsubishi eller Peugeot.
Dette lille merket bak på bilen er et av flere designtrekk som skal fortelle omverden at bilen er en Citroën, og ikke en Mitsubishi eller Peugeot.

Nytt fransk medlem i mini-SUV-familien

Tredje bil på samme plattform. Hvilken av trioen ser best ut?

Fredag morgen kunne vi fortelle om Peugeots planer om en mini-SUV, som skal kalles 4008. Mer om den kan du lese her.

Noen timer senere fikk vi de første offisielle bildene av Citroëns representant i mini-SUV-markedet – som tar med seg C4-elementer både i navn og design. Den skal nemlig hete C4 Aircross.

Mitsubishi, Citroën og Peugeot samarbeidet om en større SUV da Mitsubishi Outlander kom – og nå er det reprise, bare at det er den lille Mitsubishi ASX som er utgangspunktet denne gangen.

Det skal være et meget godt grunnlag å bygge videre på – salget av ASX er tross alt meget bra.

(NB: I bunnen av saken finner du biler av alle de tre bilene – så kan du gi din kommentar til hvilken som ser best ut!)

ingen tvil om at dette er et Citroën-ansikt. Men rett fra siden kan en fort blande med både Mitsubishi ASX og Peugeot 4008.
ingen tvil om at dette er et Citroën-ansikt. Men rett fra siden kan en fort blande med både Mitsubishi ASX og Peugeot 4008.

Del med dine Facebook-venner

Kan ikke skjule slektskapet

Både Peugeot og Citroën har klare, distinkte designtrekk på fronten og hekken av sine biler, men fra siden er det ingen tvil om at de stammer fra samme utgangspunkt.

Vi er spente på å prøve bilene, for å se om de har klart å gi dem særpreg nok til å skille dem fra hverandre.

Erfaringen med Outlander, var i alle fall at Mitsubishi-modellene solgte klart best, og foreløpig har jo ASX fått et langt forsprang på de to andre.

LES OGSÅ: TEST: Mitsubishi ASX – den nye SUV-bestselgeren

Tre motorer

Men utseendemessig tror vi nok mange vil foretrekke 4008 eller C4 Aircross.

C4 blir 4,3 meter lang, akkurat som 4008 og ASX. Mens 4008 får fire motorer, to diesel og to bensin, er planen i første omgang tre for C4 Aircross her i Europa; to diesel og én bensin.

Citroën C4 Aircross.
Citroën C4 Aircross.

LES OGSÅ: Citroën C4: Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

Og ønsker du deg 4x4 må du velge diesel – for 1.6-liters bensinmotoren på 115 hk (manuelt gir) er bare tilgjengelig med tohjulstrekk.

Dieselmotorene med 110 og 150 hk og manuelt gir kan bestilles både med og uten firehjulstrekk.

Som på Peugeot 4008 vil det også komme en bensinmotor på 150 hk – men den er i utgangspunktet ikke tiltenkt markedet i Europa.

Faktaboks
Faktaboks

Flere likheter

Bagasjerommet skal svelge 442 liter – som også er nøyaktig det samme som i ASX og 4008.

Det som avgjør hvilken av disse bilene du velger, blir nok pris, utseende og eventuelt utstyr.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Dette skal bli en lekkerbisken

Hvor mye det vil skille mellom bilene på interiøret kan vi ikke si ennå, siden vi ikke har fått tak i bilder som viser det i C4 Aircross eller 4008.

Men igjen, om vi dømmer fra erfaringene ved forrige korsvei, så blir det nok ikke de helt store variasjonene her heller.

Citroën C4 Aircross:

Citroën C4 Aircross.
Citroën C4 Aircross.

Peugeot 4008:

Peugeot 4008
Peugeot 4008

Peugeot 4008 bakfra
Peugeot 4008 bakfra

Mitsubishi ASX:

Mitsubishi-ASX_2011_800x600_wallpaper_01
Mitsubishi-ASX_2011_800x600_wallpaper_01

PS-mitsubishi-ASX-II
PS-mitsubishi-ASX-II

LES OGSÅ: TEST: Citroën C-Crosser