Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Jan Erik har drømt om Corvette av C3-generasjonen siden han var liten. Allerede som 19-åring har han realisert drømmen, og takket være god hjelp fra far gjort enormt mye jobb på den allerede. Foto: Privat
Jan Erik har drømt om Corvette av C3-generasjonen siden han var liten. Allerede som 19-åring har han realisert drømmen, og takket være god hjelp fra far gjort enormt mye jobb på den allerede. Foto: Privat

Chevrolet Corvette: - Å skru på denne bilen er like enkelt som å bygge Lego!

Jan Erik (19) plukket ned og bygde opp bilen fra bare ramma på seks måneder.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er ikke mange år siden en Chevrolet Corvette var en drømmebil, først oppnåelig etter mange år med sparing av penger. Men det har forandret seg i og med at C3-generasjonen, som ble bygget i store antall, har blitt innhentet av den norske 30-årsregelen. Nå er det mulig å realisere Corvette-drømmen langt tidligere.

19-åring med drømmebilen

Vel å merke dersom man kjøper en bil som det kanskje er litt å gjøre med før den er helt strøken. Og det er en slik bil vi presenterer denne gangen.

Les også: Stasjonsvogn? Denne har du ikke sett maken til!

Jan Eriks 1980-modell var en hit da den kom, og er ikke mindre populær i dag. Nettopp 1980 var året for den aller siste i rekken av flere små facelifter på karosseriet som hadde vært med siden 1968, og med mer innebygde spoilere og et markert "underbitt" i fronten så den raskere og lavere ut enn tidligere.

Nye integrerte spoilere foran og bak gjorde at Corvetten så lavere og raskere ut i 1980. Lettere vekt og litt friskere motorer hadde god effekt, og i tillegg ble mer luksus-utstyr som eksempelvis cornering lights standard på den aldrende bilen. Foto: Privat

Mest interessant var det imidlertid at man klarte å spare inn en god del vekt i forhold til året før. Sammen med noen få hesters økning i effekt markerte det at det igjen gikk den riktige veien for "America´s only true sports car", som runt midten av 1970-tallet hadde vært nede i en standardeffekt på 165 hestekrefter.

Ettertraktet optionmotor

Standard-utgaven av den legendariske 350-motoren, som var kodet L-48, hadde nå 190 hester. Langt mer interessant var dog option-versjonen L-82, som hadde friske 230 hester. Bare 5.069 av de godt og vel 40.000 Corvettene som ble bygget dette året hadde denne motoren, og de som sammenlignet bilene den gang kunne rapportere om enorm forskjell.

Riktignok ble L-82 kun levert med automatgir, da den ikke klarte avgasskravene med manuell kasse. Men det levde amerikanerne i 49 stater helt greit med - Corvette-entusiastene i California måtte nemlig klare seg med en langt mindre 180-hesters 305-motor og automat for å tilfredsstille sine ekstreme avgasskrav dette året.

Jan Eriks bil er en ekte L-82, som kjennetegnes av emblemene på forskjermene. Merk at falske L-82-biler finnes, men de kan avsløres på at femte karaktér i chassisnummeret skal være et 6-tall - ikke 8 (350 L-48) eller H (California 305).

Les også: Neste Corvette kan komme til å få midtmotor!

Å se ut over de høye, buede framskjermene på en C3-Corvette fra førerplassen er en opplevelse i seg selv. Og som synes har Jan Erik mye annet fint å se på også når han reiser på biltreff i lokalmiljøet. Foto: Privat

Eier: Jan Erik Thomsen + far min, som har know-how og er med og skrur (eller er det jeg som er med?)

Alder: 19

Maskinstudent med gode talenter

Bosted: Åkrehamn på Karmøy

Litt om meg selv: Er student på skipsteknisk fagskule og håper å bli maskinist. Hadde lærlingjobb i Skottland på supplyskip til jeg begynte på skulen igjen nå i høst.

Bilen: 1980 Chevrolet Corvette L-82

Hvor lenge har du eid den? Siden mars 2010.

Har gjort mye på kort tid

Hva har du gjort med den? Mye. Løftet av karosseri og sandblåst og lakkert mesteparten av rammen.

Dessuten har jeg byttet motorfester, girkassefeste, viftemotor, gummileppa framme, kilereimene, mange foringer er byttet til poly, alle bremserør og bensinrør er nå i rustfritt, ny bensintank, byttet alle filtre og væsker, eksosanlegget utenom manifoldene er nytt (og dobbelt - bromle bromle...), karosserifestene er byttet og shimset, alle støtdempere er nye og diverse småtterier i interiøret ble gjort - pluss en masse jeg ikke husker i farten.

Få går så nøye til verks at de rammeløfter en Corvette som ser "grei" ut, men Jan Erik og faren plukket den helt ned og bygde den opp igjen på bare én vinter. Her er arbeidet med å sandblåse bakdelen av rammen i gang. Foto: Privat

Jeg har også fikset også fløyta, den ene vindusheisen, strammet styresnekka og løftet fronten til original høyde, og generelt restaurerte vi alt vi kom over de 6 månedene bilen var parkert forrige vinter.

Liker best med bilen: Å se på de stooore framskjermene som veien speiler seg i når jeg kjører. Liker også at det er masse interessant og stort sett enkel jobb å gjøre på bilen. En kjempefordel at det er lett og billig å få tak i deler.

Les også: Sugen på nyere Corvette? Her er våre kjøpetips for C4

Omtrent som å bygge Lego

Har kopier av de originale byggetegningene, så å skru på bilen er omtrent som å bygge Lego. Også er den veldig billig å holde på veien, et par tusen i året for forsikring og alle avgifter.

Liker minst med bilen: Bilen drikker bensin. Mye bensin. Rundt 1,5 liter på mila på vanlig tullekjøring. Dessuten er automatgir noe dritt.

Alt på bilen må overhales, fikses eller i det minste shines opp. Men sånn er det å ha en veteranbil, og jeg visste hva jeg kjøpte.

Beste opplevelse med bilen: At vi fant så lite skader og juksefikser når vi plukket bilen i biter. Det var selvsagt en del som måtte fikses, men ingenting som vi ikke kan fikse selv. Var også en del overraskede studenter da jeg dukket opp på skolen den første dagen.

C3-Corvetten er en gammeldags og forholdsvis enkelt oppbygd bil. Men det blir mye å holde styr på likevel når man kaster seg ut i så omfattende arbeid som Jan Erik og faren har gjort på denne bilen. Foto: Privat

Framtidsplaner for bilen: Må snart parkere bilen for vinteren. Radiatoren og radiatorrammen er begge i veldig redusert stand og må byttes. Siste rest av rammen må gås over når motoren blir løftet ut en gang.

Understellet både framme og bak må totaloverhales. Har lyst på en 5 trinns manuell girkasse. Vurderer å installere headers. Skal bytte alle foringer til polyurethane. Skal ellers restaurere bilen til bedre enn original stand (skal ikke så mye til for å overgå GM sin byggekvalitet).

Mange prosjekter i vente

I vinter skal vi fikse vinduslistene (bulkete og lakken flasser av), gå over interiøret, fikse antennen, bytte til original radio, EU-godkjenne bilen, overhale mest mulig i styresystemet, sjekke vacuumslanger, bytte bladfjæra bak, fjerne ulyder som er overalt på bilen, bytte pakninger rundt dører og tak, fikse håndbrekket, shine opp trauet til reservehjulet og gnikke og flekke lakk.

Dessuten skal vi gå over og pynte litt i motorromet, bytte solskjermen på passasjersiden og justere t-toppene. Kan ikke garantere at vi klarer alt men vi skal gjøre det vi kan. Kommer nok minst til å bruke tilsvarende kjøpesummen én gang til for å få bilen i presentabel stand.

Drømmebil: En 1967-modell Stinger coupe kanskje. Hadde C3-Corvetter som drømmebil når jeg var mindre. Liker også alle muskelbiler, og det meste av veteranbiler.

Annet: Anbefaler alle Corvette-interesserte å besøke den Norske Corvetteklubbens sider (Corvette Club Norway): www.corvetteclub.no.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: 10 morsomme Corvette-facts du kan imponere med

Hva synes du om bilen? Bruk kommentarfeltet under!