Kickbokseren Mette Solli visualiserer kampen igjen og igjen. Hun ser for seg en overlegen seier - før den virkelige seieren.  (Foto: Axel Bauer)
Kickbokseren Mette Solli visualiserer kampen igjen og igjen. Hun ser for seg en overlegen seier - før den virkelige seieren. (Foto: Axel Bauer)

Tidligere kickbokser Mette Solli bruker mental trening for å bli best i verden Slik trener DU hjernen for å lykkes i hverdagen

– Alle trenger å være fokusert for å oppnå best resultat på alle livets arenaer, sier den tidligere kickbokser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Mental trening er viktig i alt jeg gjør. Jeg må være en sterk person på alle arenaer, ikke bare i ringen, sier Mette Solli (36).

Åtte ganger verdensmester

Solli er eks-kickbokser og åtte ganger verdensmester, en gang europeisk- og åtte ganger norsk mester. For å nå til topps har mental trening hele tiden vært en viktig del av kickboksernes treningsritual.

Jeg ser meg selv øverst på pallen med hendene høyt hevet. Jeg ser at jeg smiler og jeg kjenner på gleden.

– I kickboksing spiller det mentale en større rolle enn alt det andre, og jeg har hele tiden jobbet masse med å være tilstede, både mentalt og fysisk.

Sinnet kan på samme måte som kroppen trenes opp og bli sterkere. De fleste gullmedaljevinnere fra OL og VM gjennom tidene har det fellestrekket at de alle har en sterk psyke og indre drivkraft.

Kickbokser med tannlegeskrekk

Mental trening har ikke bare gjort Mette Solli til verdens beste kickbokser åtte ganger. Mental trening har også kurert kickbokserens tannlegeskrekk.

– Pusten din er viktigere enn du tror. Og det gjelder på alle arenaene i livet, sier hun.

Det var riktig pusteteknikk som tok vekk Sollis redsel for tannleger. Hun anbefaler oss alle å starte med pusteøvelser for å få en rutine i mental trening.

Les om Alexander Skari som lever av å lære folk å puste riktig.

Les også: Bli kvitt angst og fobier på minutter

Stressede nordmenn

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at én av to nordmenn blir kontaktet på fritiden vedrørende arbeidet. Vi er blant de mest stressede arbeidstakerne i Europa. I tillegg kan det være litt av et stress å få trådene til å møtes i hverdagslivet.

Les også: Slik får du en mer effektiv hverdag

Les også: Snille mennesker har størst risiko for angst

Se hvordan familien Bergan/Bjådal takler sin travle hverdag med fulltidsjobber, barn og fritidsaktiviteter:

Sett av tid til pusting

– Om du puster med brystkassen øker stresset. Pust riktig! Koble ut brystkassen og fyll magen med luft. Kjenn hva det gjør med kroppen å puste riktig, forklarer Solli.

For nybegynnere i mental trening foreslår den tidligere kickbokseren å sette av tid til å jobbe med pusten. Når du kan det, kan du kombinere riktig pusting med alt du gjør.

Les også: Slik gir du en god hjemmemassasje

Tilstedeværelse i det du gjør er mer enn bare å være fokusert og konsentrert. Det handler om å være til stede i kroppen og sinnet, få kontroll på pusten. Det handler om å kjenne etter å være våken i seg selv for å prestere bedre, håndtere ytre og indre stress, og for å kjenne på de små opplevelsene i treningen som bidrar til de store opplevelsene i kamp.

Mette Solli

Vinner før kampen

Før store boksekamper brukte Mette Solli tid på å fremkalle mentale bilder – en troverdig drøm.

– Jeg visualiserer den perfekte kampen. Jeg ser en kamp med bra flyt og gode angrep. En kamp der jeg gjør kun bra ting, mens motstanderen bommer. Jeg kjenner lukten. Jeg hører publikum som heier. Jeg ser meg selv øverst på pallen med hendene høyt hevet. Jeg ser at jeg smiler og jeg kjenner på gleden.

Når Mette Solli vinner, så har hun allerede vunnet mange ganger – i sitt eget hode.

– Tankene i forkant av kampen påvirker resultatet, det er jeg helt sikker på!

Det går enten bra, eller så går det over.

Nakkesmerter stoppet bokseren

I kickboksing har du kun tre runder. Det betyr at du har tre sjanser til å vinne. Taper du første runde er det, ifølge Solli, lett å dra tapet med deg inn i runde to.

Hun vant seks strake VM-tittelkamper i løpet av karrieren. Men i vår innså Mette Solli at hun måtte gi seg. Nakkesmertene ble for intense. (Foto: Axel Bauer)

– Da gjelder det å kunne nullstille deg. Du må kunne skifte fokus fort, sier Solli.

Å endre på tankesettet er noe kickbokseren har trent mye på, men da hun måtte skifte retning i livet var det ikke like enkelt å fokusere på det positive. Da Mette i vår måtte legge opp som profesjonell kickbokser på grunnen av nakkesmerter hadde hun vanskelig for å akseptere sin egen avgjørelse.

– Det er en tomhet. En del av livet mitt som jeg ikke klarer å erstatte, sier Solli.

Nå jobber Solli med en ny generasjonen kickboksere. Hun står på sidelinja under konkurranser og hun bidrar som coach. Og hva lærer den erfarne eks-kickbokseren videre?

– Vær tilstede i det du gjør. Kjenn. Føl. Lytt til deg selv. Tenk positive tanker. Ingen blir best kun med fysisk styrke. Man trenger også en sterk psyke og en indre drivkraft.

Les også: Mindfullness i familielivet

Hold fokus i livet

Anne Marte Pensgaard er professor i idrettspsykologi ved Norges idrettshøyskole/Olympiatoppen og har utviklet et program «Mental Fokus» som alle de norske utøverne hadde med seg til Vancouver OL i 2010.

Vi trenger å være fokusert for å oppnå best resultat på alle livets arenaer.

Avdeling for idrettspsykologi hos Olympiatoppen jobber daglig med å utvikle mentale ferdigheter hos utøvere og trenere. Sentrale områder i programmet er spenningsregulering, konsentrasjon, målsetting/motivasjon, visualisering og planlegging av hverdagen.

– Programmet kan, og bør, brukes av mange andre enn toppidrettsutøvere, sier Pensgaard, og nevner foreldre som skal aktivere barn, barn som skal gjøre lekser, reklamefolk som skal presentere kampanjer, musikere som skal holde konsert og ledere som skal sette opp strategier.

– Vi trenger alle å være fokusert for å oppnå best resultat på alle livets arenaer, sier professoren.

Her er Anne Marte Pensgaards fem tips til hvordan du mentalt kan få mer ut av hverdagen:

  • Vær til stede! Vær oppmerksom rent mentalt.
  • Lær avspenning. Dette vil regulere stressnivået ditt.
  • Lær deg pusteteknikk. Pusten er et godt verktøy til å stresse ned og man vil kunne mestre bedre.
  • Se etter dagens høydepunkt. Eller skap noen selv. De små lysglimtene kan løfte hverdagen.
  • Se flere utfordringer enn farer. Det går enten bra, eller så går det over.

Les også:

Øv på følelser, det gir trygge barn

Slik gjør du mørke høstdager lysere