Alfa-rover (Foto: Illustrasjon: Marius Christensen)
Alfa-rover (Foto: Illustrasjon: Marius Christensen)

Dette er bilene med mest motorproblemer

Forskjellene er urovekkende store. Hvordan ligger din bil an?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det svenske forsikringsselskapet Länsförsäkringar har nettopp sluppet 2011-utgaven av det de kaller for maskinskade-rapport.

Dermed er det også kåret både vinnere og tapere. For forskjellen på antall skader viser dramatiske forskjeller på de beste og dårligste merkene.

I løpet av det siste året er det rapportert inn over 10.000 skader til selskapet, hvilket ga en utbetaling på over 80 millioner SEK i 2010.

Ikke bare motorfeil

Vår egen bilekspert Benny Christensen har som vanlig tatt et dypdykk blant tall og kolonner for å sette seg nærmere inn i materien.

– Helt til å begynne med Benny, hva er en maskinskadeforsikring?

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Det er en tilleggsforsikring som kunden selv tegner, og da som oftest etter at nybilgarantien har utløpt, for å dekke – ja, nettopp maskinskader.

– Skjønt den dekker andre ting også. Slik som feil på visse elektroniske komponenter, klimaanlegg, drivverk, styring etc. Altså ikke bare motoren. Men den dekker ikke slitedeler som for eksempel bremser og forstillingsdeler, forklarer Benny.

Denne har tapt seg 1. million – skal jeg slå til nå?

– Bruk noen minutter på denne tabellen

– Hvor mye lit kan vi feste til resultatet her?

– Dette er statistikk som absolutt bør tas alvorlig. Men det er et par ting som er med på nyansere tallene. Jeg vil tro at kunder som kjører ”risikomerker” som Rover og Alfa Romeo og biler som er dyre å reparere, som Porsche, oftere kjøper en slik forsikring enn de som kjører Honda og Lexus.

Slik ting gjør utslag på en statistikk som dette. Jeg mener likevel at det absolutt er grunn til å merke seg resultatene. Det er også verdt å minne om at dette er brukte biler.

– Er du på utkikk etter bruktbil, ja så bør du absolutt bruke noen minutter på denne tabellen, avslutter Benny.

Les også: Gamle og gode – her er bruktbilene med minst feil

Her er tabellen:

Tabell-ny02


Asiatisk på toppen

Hvis man ser på toppen av denne listen så er syv av de ti beste bilene av asiatisk fabrikat. Av de europeiske merkene er det Volvo sammen med Mercedes som har færrest innrapporterte maskinskader.

Nederst på denne listen finner vi Rover, Cadillac og Alfa Romeo med forholdsvis god margin.

Porsche dyrest å reparere

Den gjennomsnittlige maskinskaden koster 16.000,- SEK å reparere. I gjennomsnitt har bilene kjørt ca. 70.000 km når maskinskade inntreffer. Dyrest å reparere er Porsche, som her en reparasjonskostnad på rundt 50.000,- SEK

Billigst er Nissan og Daewoo, som i snitt har en reparasjonskostnad på ca. 10.000,- SEK.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete