Mange er redd for å være for hardhendte når de gir massasje, men det skal veldig mye til før man skader noen, mener eksperten.
Mange er redd for å være for hardhendte når de gir massasje, men det skal veldig mye til før man skader noen, mener eksperten.

Slik gir du en god hjemmemassasje

Massasjeterapaut Stig Martinsen lærer deg hvordan du kan gi massasje i hjemmet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– En lett massasje kan alle gi, sier Stig Martinsen til God morgen Norge.

Han er utdannet muskel- og massasjeterapeut og mener at det å massere hverandre er viktig i hverdagen.

– Nærhet og kroppskontakt er en helt naturlig del av det å leve, akkurat som å spise, drikke og sove. Berøring er velgjørende blandt annet på grunn av dens avspennende og legende virkning, forteller Martinsen.

Sovestilling viktig

Terapeuten mener massasje kan hjelpe med flere kroppsplager.

– Mange har dårlig holdning og dette fører til plager over tid, sier Martinsen.

Spesielt sittestillingen kan gi senplager, men også liggestillingen kan være utslagsgivende.

– Hvis man ligger på magen med hodet til en av sidene kan man få problemer med nakken på sikt, forteller massasjeterapeuten.

Martinsen har nylig gitt ut boken Massasje til hjemmebruk for å lære det norske folk hvordan man masserer.

Les også: Stine Frydenlund (34) har hatt migrene i åtte år: – Jeg må legge meg i et kaldt, mørkt rom

Les også: Forbrenn kalorier med trening i badstu

Alle kan lære å massere hjemme. (Foto: Scanpix/SCANPIX)

Enkle tips

Martinsen kan by på flere enkle tips til hvordan du kan massere hjemme.

Først og fremst er det viktig med rene negler og hender før du begynner massasjen. Ta av alle ringer og smykker og sørg for at massasjen foregår i et stille rom med dempet lys.

Videre er det lurt å lære seg de elementære grepene i massasje:

Stryking: La hendene gli over huden. Dette er en måte å "varme opp" musklene på. Man bruker håndflatene og gjør strykingen i retning hjertet.

Knaing: Dette er et dypere grep, hvor du presser og knar på muskelen. Dette er en mer sirkulert bevegelse, uten glidning. Glidningen gjøres bare når du flytter grepet fra et område til et annet.

Friksjoner: Flett fingrene på begge hender inn i hverandre. Fingertuppene føres rundt i sirkler og presses samtidig mot musklene i et jevnt trykk.

– Skal du bruke olje eller krem husk å alltid ta den på hendene først, for å varme opp oljen eller kremen før du smører inn partneren, sier Martinsen.

Du kan også lese om Nina som falt av en hest og fikk nakkeskade

Her kan du lese om hvordan du kan bli kvitt hodepinen!

Alle kan bli massert

Berøring er viktig for å bedre livskvaliteten, både når det gjelder relasjoner mellom mennesker og i terapeutiske sammenhenger. Massasje kan også virke forebyggende mot kronisk stress.

Mange kvier seg for å massere i frykt for å være for hardhendt.

– Men sannsynligheten er liten for at noen skal bli skadet under massasje, sier Stig Martinsen til God morgen Norge.

– Dette forutsetter selvsagt at personen som skal masseres er frisk.

Berøring ved sykdom

Martinsen forteller at ved enkelte situasjoner som ved infeksjoner, betennelsestilstander og brudd på skjelett skal man ikke gi massasje. Man da gjerne kan stryke over huden.

– Ved sykdom trenger man kanskje berøring enda mer, sier Martinsen.

Desperat husmor: – Jeg er så redd for konsekvensene hvis jeg går fra ham

Barneombudet: – Snakk med barna om overgrep helt ned i barnehagealder