anonym (Foto: Sander Rølvåg)
anonym (Foto: Sander Rølvåg)

– Lux Norge manipulerer selgerne og sender dem til eldre folk

En tidligere støvsugerselger forteller om kyniske salgsmetoder og høyt psykisk press hos Lux Norge.

Les også vår tidligere sak om Lux Norge: Marit Hansen (74) ble livredd selgeren fra Lux Norge

– Mye gikk ut på å gi kunden dårlig samvittighet. På et salgskurs fikk vi høre at man ofte var for snill mot kunden. Vi lærte blant annet å si «Nå har jeg vært her i mange timer uten grunn» hvis folk ikke kjøpte. Dét forteller en tidligere støvsugerselger for Lux Norge til TV 2 hjelper deg.

Selgeren ønsker å være anonym, men vil gjerne advare andre mot å jobbe for Lux Norge.



Les også: Støvsugerbløffen

– Lettere å selge til folk som har det vanskelig

– Mange av mine kunder var enslige mennesker som aldri fikk besøk eller som nettopp hadde mistet ektefellen sin. Det var lettere å selge til folk som har det vanskelig, og vi ble alltid sendt til områder der det bor mest eldre mennesker, forteller den tidligere støvsugerselgeren.

Eks-selgeren forteller videre: – Ofte følte jeg at de ikke kjøpte fordi jeg var en god selger, men fordi jeg satt og hørte på hva de hadde å si.

Les også: Securitas-direct prøvde å lure seg inn

– Slektninger er ute etter arven

I vår artikkel om Marit Hansen fra Larvik, forteller familien at selgeren ikke ville heve kjøpet slik Marit har krav på ifølge angrerettsloven.

Heidi Islann, som er gift med Marit Hansens barnebarn, forteller om en svært umoralsk selger:

– Selgeren sa at han ofte får telefoner fra barn og barnebarn som er ute etter arven. Da ble jeg forbanna.

Les saken: Marit Hansen (74) ble livredd selgeren fra Lux Norge

Lux beklaget arve-utspill

For bare to uker siden beklaget daglig leder i Lux Norge, Odd Richard Bjørnvoll, kritikken fra Marit Hansens familie:

– Det er klart at vi må se på hvilke folk vi har ansatt, sier Bjørnvoll, som reagerer på at selgeren skal ha beskyldt Marits familie for å være ute etter arven hennes.

– Det er uhørt at slike uttrykk blir brukt. Vi vil komme til bunns i dette og rydde opp.

Les også: Robotstøvsuger sluttet å suge opp støvet

– Lux lærte oss å bruke arv som argument

Men den tidligere selgeren vi har snakket med forteller at det er Lux Norges egne sonesjefer/avdelingsledere som lærer dem å bruke arv som argument.

– Da jeg skulle ha min første retur fikk jeg beskjed om å si at det sikkert bare var barna deres som var grådige og ute etter arven. Det var en god metode for å lukke salget, og man skulle si det for å gi kunden dårlig samvittighet overfor selgeren.

Fikk bare provisjonslønn

I vår forrige artikkel ville ikke Odd Richard Bjørnvoll svare på om selgerne i Lux Norge får lønn eller jobber på provisjon, men vår eks-selger hevder at selgerne kun får provisjon og at man kan tjene 1500-2000 kr pr støvsugersalg.

– På intervjuet blir man lovet å tjene opptil 100.000 kr i måneden. De forteller også hvor lett det er hvis du lærer av dem.

Les også: Jif-reklamen lover deg vårrengjøring på 30 minutter

12-timers arbeidsdager

Ifølge eks-selgeren krevde imidlertid Lux Norge at de jobbet fra kl. 09-21, og hvis man ikke innfridde fikk man sms-er som føltes truende.

– Man går over noen grenser og blir helt psykisk utslitt. De presser deg til å jobbe både lørdager og søndager, og man jobber så mye at man blir kynisk. De sier at du gjør masse feil, og da jeg ville søke andre jobber fikk jeg beskjed om at ingen andre vil ha meg fordi jeg ikke er god nok.

Saken fortsetter under bildet.

lux-norge (Foto: Faksimile Lux.no)

Lux sparket en avdelingsleder

Daglig leder Odd Richard Bjørnvoll sier at de etter avsløringene i TV 2 hjelper deg har ringt til angrende kunder, hvorav ni har fortalt at arv ble brukt som argument da de ønsket å angre kjøpet.

– Det viser seg at dette har vært en trend på én avdeling. Det har resultert i at en avdelingsleder fikk sparken i dag. Det er forferdelig at arv har blitt brukt som argument, sier Bjørnvoll.

– Vi oppsøker ikke bare eldre

Bjørnvoll vil ikke vedgå verken manipulasjon eller bevisste strategier overfor eldre.

– Det er overhode ikke tilfelle at vi manipulerer selgerne og sender dem til eldre folk. Det finnes unntak som med denne avdelingslederen som dessverre ikke har opptrådt helt korrekt, men det er for kraftig å legge hele selskapet under dette, sier han.

Les også: Visste du at du bør støvsuge kjøleskapet ditt en gang i året?

Bjørnvoll sier at de har fast lønn, garantilønn og provisjonslønn, og mener at det å drive salg på provisjonslønn kan være en belastning i seg selv. Han sier også at de følger arbeidsmiljøloven om 7,5 timers arbeidsdag, men at det alltid finnes unntak og at noen vil jobbe lenger.

Bjørnvoll beklager og oppfordrer både tidligere ansatte og kunder om å ta kontakt hvis de føler seg dårlig behandlet.

TV 2 hjelper deg mottar gjerne tips om andre dårlige erfaringer med dørsalg, både fra Lux Norge og andre aktører.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter