Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går mot slutten for motorsykkelsesongen. Og du ser færre og færre av dem på veien. Selv om det er noen av dem som holder ut hele året, settes i disse dager de fleste inn i garasjer, låver og til og med stuer for vinterlagring.

Det er for de fleste litt vemodig når sesongen går mot slutten, så det kan kanskje være litt terapi å lese om det før du må ut og si farvel til sykkelen.

Snart er det tross alt farvel til gode minner om solfylte dager (det var jo et par av dem om ikke annet) med vinden mot kroppen og følelsen av frihet – enten om det var på søndagsturen med gjengen, banekjøring eller turen til jobben når du smilende suste forbi køen.

LES OGSÅ: Denne blir verdens raskeste

Ikke lufttørke

Du begynner med en grundig vask av sykkelen. En god felgrens hjelper deg med det verste bremsestøvet, og en avfetter tar bort olje og tjære. Så er det fram bøtte og svamp. Et lite tips kan være å ha en oppvaskbørste og en tannkost tilgjengelig for kronglete og trange plasser.

En grundig vask er første steg.

Ettersom sykkelen skal bones etterpå så kan du ikke la den lufttørke, da vil det danne seg små avleiringer der hvor dråpene har vert. Vi anbefaler å bruke et pusseskinn eller en spesiell mikrofiberklut tilegnet formålet.

Når det gjelder valg av bonevoks så er det flere meninger der ute om hva som er best, og de fleste har sine favoritter.

På eldre sykler er det flere som bruker wd40 på alle bare metaldeler. Dette forhindrer irr og rust. Og spyles lett av til våren igjen.

Bruk lakkforsegling

Du skal likevel ha litt i bakhodet at jo nyere voks jo bedre, og det aller nyeste akkurat nå er “nano tech “ voks, med så små partikler i seg at de trenger ned i de aller minste porer og riper.

LES OGSÅ: Nordmann ble verdensmester i MC-bygging

Felgene bør rengjøres med avfetting og felgrens.

Et lite tips til som kanskje ikke alle kjenner til er at du får kjøpt flasker med lakkforsegling, som legges oppå vokslaget, dette gir en brilliant og langvarig glans som du må betale mye for å få gjort hos en spesialist. Du kan altså gjøre jobben selv for en brøkdel av prisen og få like godt resultat. Spander på et lag med dette, du vil ikke angre!

Kjede og drev må vaskes og settes inn med kjedeolje. Full tank med bensin må du ha for å unngå kondens med påfølgende rust i tanken.

Noen sier du skal drenere forgasserne, men det skaper ofte mer trøbbel enn det gjør godt. Alt tørker opp og avleiringer løsner. Oljeskift og filer tar du om det nermer seg tid for service. Men hvis oljen er rimelig ny så tar sykkelen ikke skade av å stå med den disse seks månedene. Så nå er du nesten i mål.

Kobler du av batteriet og setter på en vedlikeholdslader er du sikker på at batteriet er like friskt når du trenger det igjen til våren.

Del med dine Facebook-venner

Beskytt gummien

Sykkelen trilles inn dit hvor du skal ha den stående, og settes på støtten. En depostøtte og to er helt klart å foretrekke. Hvis underlaget er porøst, betong for eksempel, så vil dette over tid trekke ut fuktigheten fra gummien i dekket ditt, derfor kan det være lurt å sette hjulene på en liten bit med gulvbelegg/keramikkflis etc.

Kjede og drev settes inn med kjedeolje.

Så må du ha på den litt klær, som beskytter mot støv, og fugleskitt og katter med skarpe klør. Et formsydd spesialtrekk handlet fra eBay koster ikke mange hundrelappene, men et enda billigere tips er rett og slett et frottélaken til en stor dobbeltseng.

Den ideelle plassen å lagre sykkelen på er i et tørt rom, med jevn temperatur som ikke kommer under frysepunktet.

Da er du i mål, og så snakkes vi på veien i begynnelsen på mai engang! Lykke til.

Når alt er gjort, er det lurt å "kle på" sykkelen. Forsydd deksel finnes til en billig penge på Ebay - alternativt kan en bruke et frottelaken.

LES OGSÅ: Dette er en av de absolutte klassikerne