Kaffe og sjokolade kan gi deg hodepine. Men er du allerede avheging av kaffe kan du også få hodepine av å trappe ned koffeininntaket. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Kaffe og sjokolade kan gi deg hodepine. Men er du allerede avheging av kaffe kan du også få hodepine av å trappe ned koffeininntaket. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Slik spiser du vekk hodepinen

Få tipsene for hva du bør og ikke bør spise hvis du er utsatt for hodepine og migrene.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Migrene er en svært alvorlig lidelse, men det er mulig å motvirke den med riktig kosthold, sier sier klinisk ernæringsfysiolog, Tine Mejlbo Sundfør, til God morgen Norge.

En av fem nordmenn lider av spenningshodepine eller migrene, men få er klar over hvor mye kosten egentlig kan påvirke hodesmertene.

Unngå sukker og siktet hvetemel

– Det er gjort studier som taler for å unngå lavt blodsukker hvis du har mye vondt i hodet. Det er derfor ikke lurt å gå for lenge uten å spise. Migrene er som en samlesekk av hodepiner og vi vet ikke helt årsaken til at den kommer. Derfor er det også vanskeligere å forebygge, legger Sundfør til.

Tine J. Sunfør gir deg gode tips til hva du kan og ikke bør spise hvis du rammes av hodepine eller migrene. (Foto: TV 2)
Sundfør anbefaler spesielt å unngå sukker og sikted hvetemel fordi det gir et mer svingende blodsukker.

– Noen studier viser at man reagerer på spesifikke matvarer, som for eksempel modne oster og sjokolade. Rødvin er også kjent for å gi hodepine og det er ikke fordi man drikker for mye av den, men på grunn av tanniner, eller garvestoffet, sier Sundfør til God morgen Norge.

Les også: Vinekspert Christer Berens mener det er en myte at tannin gir hodepine.

Avhengig av koffein

Sundfør mener at også kaffe kan gi hodepine, men ikke alltid fordi man drikker for mye av den.

– Hvis man først drikker mye kaffe er man avhengig av et jevnt koffeininntak. Derfor får mange hodepine i helgene eller ferien når kaffen inntas senere eller i mindre mengder enn vanilg.

Stine Frydenlund, alenemor til fem barn, har hatt migrene i åtte år. Les mer her.

Les også: Slik gjør du mørke høstdager lysere

Her er Sundførs kostholdsråd mot migrene:

1. Spis frokost! Frokost setter i gang fordøyelsen etter nattens faste, og du unngår lavt blodsukker før lunsj.

2. Spis ofte! Jevne måltider er viktigste verktøy for å stabilisere blodsukkeret. Tre-fire timer er passelig tid mellom måltidene. Pass på at du har litt mat tilgjengelig hvis det kan gå lang tid mellom måltidene. Nødproviant som tørket aprikos og frisk frukt er lurt å ha med seg.

3. Spis tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag.

4. Spis balanserte måltider! Pass på at måltidene er så balansert som mulig, det vil si at de inneholder både protein fra for eksempel fisk, magert kjøtt, egg, melkeprodukter eller soya, litt fiberrike karbohydrater som grovt brød, grov musli, fullkornspasta eller fullkornsris, grønnsaker og noe sunt fett i form av kaldpressede planteoljer, avokado, oliven eller litt myk margarin.

5. Unngå store måltider med mye karbohydrater. Karbohydratrike måltider som pasta, pannekaker, risgrøt, søte frokostblandinger og store brødmåltider gir store svingninger i blodsukkeret.

6. Spar på sukkeret. Godteri, brus, saft, iste, søte kaker og is gir store svingninger i blodsukkeret. Men en liten "nytelsesbit" er selvfølgelig ikke noe problem.

7. Kosttilskudd kan hjelpe. Resultatene av noen mindre studier tyder på at tilskudd av B-vitaminer og magnesium og kan ha en gunstig effekt, men det trengs fortsatt mer forskning før man vet noe sikkert om dette. Også daglig tilskudd av en multivitamineral og nattlysolje er verdt et forsøk. Alle disse tilskuddene er trygge tilskudd og uten bivirkninger i normale doser.

8. Sørg for nok søvn. Hvis man først har fått et anfall, så kan ikke dette behandles med kosthold, da er det søvn, hvile og medisiner som må til.

Les også:

– Jeg er redd for at datteren min skal bli som meg

Vi smører oss inn med gift

– Tenåringer bør ta mer ansvar