Den har et tøft utseende, Peugeot 508 RXH. I forbindelse med bilmessen i Frankfurt har det også vært et godt forhåndssalg. 300 kunder har bestilt - uten en gang å ha prøvekjørt bilen.
Den har et tøft utseende, Peugeot 508 RXH. I forbindelse med bilmessen i Frankfurt har det også vært et godt forhåndssalg. 300 kunder har bestilt - uten en gang å ha prøvekjørt bilen.

Peugeot 508 RXH: Solgte 300 biler på tre dager

Forhandssalget tar av, og det uten at noen hadde fått prøvekjørt den en gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugeot 508 RXH Limited Edition var tilgjengelig for forhåndssalg i forbindelse med bilmessen i Frankfurt forrige uke.

Den er ment å utfordre i den klassen som vi nordmenn elsker – og som passer her opp i det høye nord, med bratte bakker, dårlige veier – samt vinter og snø halve året. Den bygger på samme ”mal” som Audi Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback. Biltyper som er perfekte for Norske forhold.

RXH er en høyere og bredere modell av en vanlig 508 – som får firehjulstrekk og et røffere utseende ved å lage bredere skjermer, ny grill, nye LED-lys og 18" hjul.

.

LES OGSÅ: NYBILTEST: Peugeot 508 HDi SW

Sterk motor

RHX leveres med diesel hybridmotor – og er den andre modellen i Peugeot-familien som får denne kraftkilden. Effekten er på hyggelig 200 hk.

Kreftene fordeles slik: Dieselmotoren er på 163 hk (300 nm) og elmotoren på 27 kilowatt (37 hk). Totalt gir dette et dreiemoment på 450 nm.

Det aller beste med denne typen hybrid, der bensinmotoren byttes ut med diesel, er naturligvis forbruket og dreiemomentet. Det snakkes om 0,40 l/m på landevei og 0,42 ved blandet kjøring. CO2-utslippet er bare 109 gram per kilometer.

Del med dine Facebook-venner

Mye utstyr

Vi har allerede latt oss imponere av den vanlige 508-modellen, og gleder oss til å se hvordan det fungerer når bilen går på "stylter".

Forøvrig er RXH svært godt utrustet på utstyrssiden. Her snakker vi skinn og alcantara-seter, head up-display, navigasjon og panoramatak som del av standardutstyrspakken.

Prisen er ikke klar, men skal vi dømme ut fra vanlig 508 er det sannsynlig at RXH vil bli en plagsom konkurrent også i denne klassen.

RXH art_edited-1

LES OGSÅ: Peugeot 3008: Er det ikke lureri å kalle denne en SUV?