Stine Frydenlund sammen med sine barn, Frida (13), Hedda (9) år, David (8), Elida (6) og Linea (5).
 (Foto: Privat)
Stine Frydenlund sammen med sine barn, Frida (13), Hedda (9) år, David (8), Elida (6) og Linea (5). (Foto: Privat)

Stine Frydenlund (34) har hatt migrene i åtte år: – Jeg må legge meg i et kaldt, mørkt rom

Hver femte nordmann har spenningshodepine eller migrene. Her er lesernes tips og råd mot lidelsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Noen ganger sier jeg til barna: «Nå må dere være stille og gjøre som jeg sier!», og da gjør de det. De er forståelsesfulle, sier Stine Frydenlund (34).

Hun er fembarnsmor og har slitt med migrene i åtte år. Anfallene kommer et par ganger i måneden og da varer de gjerne i tre dager av gangen. «Tredagersmigrene» kaller Stine dem.

– Tur uten barn hjelper

– Det hjelper å gå en tur i frisk luft, sier fembarnsmoren og legger til:

– Men ikke med barna på slep. Det hjelper ingenting!

For å komme seg gjennom sine «tredagersmigrener» bruker Stine noen dråper naturlig planteoljer på en klut med kaldt vann som hun legger på nakken. Så legger hun seg i et kaldt og mørkt rom – de gangene det er mulig for en travel fembarnsmor.

Les mer om hvordan maten du spiser påvirker hodepinen: Slik spiser du vekk smertene

Vet lite om migrene

En undersøkelse foretatt av Statistisk sentralbyrå viste at hver femte nordmann har spenningshodepine eller migrene.

Ifølge Norges Migreneforbund er migrene og andre typer hodepine er et økende problem blant skoleelever, arbeidstakere og for samfunnet generelt

– Migrene er et kjempestort problem, sier Monica Drottning-Rønne som er forsker og spesialist i nevrologi.

Ifølge Drottning-Rønne kan en rekke faktorer rundt oss trigge migrene, og nevner fem S-ene som hun kaller «sjefstriggere»: sukker, sult, søvn, stress og skjelett.

– 90 prosent av de som har migrene har ting som må ryddes opp i nakke, skuldre eller rygg, sier Drottning-Rønne.

Det er vanskelig bli kvitt smertene om man har mange tanker i hodet....

Kiropraktor Håkon Andresen stilte tidligere til nettprat. Les svarene her:

Jeg er 30 år og har slitt med hodepine i mange år, har du noen råd?

Fokuserer på det positive

Lily-Ann Studsrød (48) har hatt migrene siden barndommen, og smertene har bare økt med årene.

– Når anfallene er på sitt verste tenker jeg at jeg har lyst til å dø, og da gjelder det å snu tankene til noe positivt, sier Lily Ann, som har migreneanfall som kan vare i over en uke.

Etter alle årene med migrene forteller hun at hun kan bli nedstemt og deprimert av sterke smerter i lengre perioder.

– Jeg fokuserer på at det snart skal gå over, og det gjør det jo alltid også, sier hun.

Lily-Ann Studsrød (48) har hatt migrene siden barndommen, og det preger mange valg hun gjør i hverdagen. (Foto: Privat)

– Migrenen er væravhengig

Naturen bidrar også positivt i en hverdag med migrene.

– Hvis jeg klarer å komme meg ut i skog og mark gir det en ro, og er positivt for migrenen, sier Lily-Ann og legger til at hun ikke går ut i all slags vær.

– Når det er veldig varmt, veldig kaldt eller mye vind blir migrenen verre, forteller hun.

Været er en av mange hverdagsutfordringer som hun har lært seg å leve med. Hun prøver også å styre unna en for hektisk hverdag med et for høyt aktivitetsnivå.

– Det er klart migrenen påvirker livet mitt. Det er mye jeg vil gjøre, men ikke kan gjøre, sier Lily-Ann.

Les også: Kathrine fikk diagnosen fibromyalgi 15 år gammel

Les også: – De trodde jeg var hypokonder

Anbefaler medisiner

Forsker og spesialist i nevrologi Monica Drottning-Rønne anbefaler medisiner til mennesker som er veldig plaget med migrene.

– Mange har lange migreneanfall som gjør at de mister dager på skolen eller jobben. Det trenger man ikke. Vi har medisiner som kan korte anfallene betraktelig, sier hun.

Vi spurte våre venner på Facebook hva de gjør for å komme gjennom hverdagene med migrene. Vi fikk inn en rekke e-poster fra mennesker som sliter med migrene, som alle hadde tips og råd for dundrende hodepine.

Dette sier våre Facebook-venner:

«Etter at jeg la om kostholdet og kuttet ut mange av karbohydratene har migrenen vært minimal:-)))» Hege

«Jeg led meg gjennom mange år med migrene men så prøvde jeg akupunktur og jeg er 90 % bedre. Kan anbefales selv om du ikke tror på det. Det gjorde i hvert fall ikke jeg.» Lise

«Jeg oppsøkte akupunktør og etter 4 behandlinger ble jeg helt kvitt migrenen. Dette er nå 25 år siden og jeg har ikke hatt ett eneste anfall:-) Det ble rett og slett ett nytt liv:-)» Anne

«Det hjelper litt å tenke kosthold (unngå for mye rødvin, sterke fete oster osv.) + avslapning i stressperioder.» Aud

«Jeg prøver og finne en måte å leve med migrenen og spenningshodepinen. Spiser så regelmessig og sunt som mulig. Ikke stresse. Trene, gå til fysioterapeut og kiropraktor, hvile og ta en dag av gangen.» Helene

«Fikk migrene av p-sprøyten. Tok litt tid før jeg skjønte sammenhengen, men nå er jeg mer eller mindre migrenefri.» Monica

«Sykdommen begrenser hverdagen en del, ja. Har funnet ut at man må passe på å leve regelmessig, og ta vare på seg selv, lytte mer til kroppen sin, massere triggerpunktene jevnlig, meditere (gjerne i vann) ... » Heidi

Bli venn med God morgen Norge på Facebook HER!

Her deler våre Facebook-venner sine tips mot høstens deppedager: Slik gjør du mørke høstdager lysere

Og her deler vi våre verste sjekkereplikker.