Regnværet vil ingen ende ta, og aktualiserer tanken om en vanngående hobbybil. Selve originalen, en Amphicar 770, er en av alternativene vi har funnet.
Regnværet vil ingen ende ta, og aktualiserer tanken om en vanngående hobbybil. Selve originalen, en Amphicar 770, er en av alternativene vi har funnet.

Fortsatt ruskevær? Ok, vi tar hintet - bli med på amfibiebil-jakt!

Når det ikke tørker opp får vi justere søket etter drømmebil...

Det er vanskelig å snakke generelt om vær i Norge. Ofte møter man argumentet om at "Norge er mer enn Østlandet" - men i sommer har klagene vært temmelig unisone over hele landet.

Vi har i det lengste forsøkt å se positivt på det. Innrømmet at avslutningen av sommeren ble litt våt, men minnet om at høsten kan bli fin likevel. Nå er det ikke til å komme fra at høsten er ganske godt i gang, uten at det har blitt hverken spesielt tørt eller "gyllent" - slik vi tross alt husker at en vakker oktoberdag kan være.

Les også: Motorvask - dette kan du komme til å angre på!

For et par uker siden druknet en bekjent den høyt elskede Minien sin i en innsjø som plutselig oppsto på det som skulle være en trygg, tørr og politi-anbefalt omkjøringsvei. Selv omkjøringen rundt omkjøringen måtte senere stenges på grunn av flom - midt i flateste Østfold.

Det har til og med gått over to uker siden sist vi hørte kraftselskapene komme opp med en god grunn til hvorfor strømmen må bli dyrere til vinteren. Da er det alvor.

Vi har sett på hva som finnes av kjøretøy som kan overvinne slikt vær som vi opplever om dagen. Alternativene var overraskende få - men kanskje du har bedre forslag?

I så fall hører vi gjerne om dem i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Volvo BV 202 - står mot både vann og krig

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Det mest åpenbare alternativet, og det eneste som vi har klart å finne til salgs i Norge for øyeblikket, er ganske voldsomt. Men det formelig oser av trygghet og uforbrent bensin, og er et kjøretøy mange av oss har et forhold til fra førstegangstjenesten. I nyere tid har mange av de utfasede militærbilene blitt solgt til private, og dette er en av flere slike som er til salgs for tiden.

Se annonsen her:

Ikke alle vet at den gamle hederlige beltevognen, som ble produsert av Volvo BM i Arvika helt frem til 1981, faktisk er vanntett. Og vi tør vel ikke uten videre anbefale sjøsetting heller, dersom du har en slik stående som ikke har vært gjennom militære prosedyrer for vedlikehold på en stund - det er trist å finne ut litt for sent at en glemt pakning hadde tørket ut.

Naboen vil kanskje også mene at du er litt i overkant trygghetssøkende dersom du kommer hjem med en slik. Men kan hende han tilgir deg til vinteren, når du trekker ham ut av en innmåket oppkjørsel og kjører opp skispor til kidsa i samme slengen.

Les også: Hummer H1 - ikke vanntett, men tåler det meste

Amphicat - med seks hjul, og ellers ingenting...

Faksimile: Blocket.se
Faksimile: Blocket.se

Minimalisme er liksom ikke noe som uten videre ligger for undertegnede når det gjelder bil, men som sagt - vi har ingen tid å miste når himmelens sluser står åpne.

Ei heller hos broderfolket oversvømmes markedet av vanngående kjøretøyer, men vi fant nå denne krabaten her i Gnesta - et lite lokalsamfunn i nærheten av Stockholm, ikke kjent for stort annet enn å ha fostret radiopersonligheten "Gnesta-Kalle".

Se annonsen her:

Denne farkosten kan nok også være en lokal kjendis, dersom den har vært brukt i særlig grad. Helt oppflengede dekk tyder på at det i så fall er en stund siden, men de skal være mulige å skaffe nye fra USA, forsikrer selgeren. Noe sier oss at det ikke bare påvirker vei-egenskapene, men også i høy grad flyteevnen til den lille, motoriserte baljen.

Alt tyder på at dette er en av de opprinnelige Amphicatene som ble produsert på siste halvdel av 60- og helt i førsten av 70-tallet. Etter å ha fungert som "månelandingsfartøy" og diverse annet på TV ble den lille saken et slags kultfenomen i USA, der et nytt firma overtok produksjonen og moderniserte modellen rundt midten av 70-tallet - dog uten særlig suksess.

Som kultfenomen er den artig. Som livredning ville den i hvertfall for oss representere en slags "siste utvei", er vi redd...

Les også: Apropos "balje" - dette er faktisk en Jeep

Amphicar 770 - hvis du vil bygge din egen "ark"

Faksimile: eBay.com
Faksimile: eBay.com

De fleste av oss har sett den, om ikke annet enn i blader og på TV. Amphicar 770 er selve originalen for de som vil ha en bil som uten de helt store problemene kan brukes både som bil og som båt. I hvertfall dersom kravene til den som "båt" begrenser seg til at den skal flyte og ta seg noenlunde godt ut for publikum.

Og her er den. Men du må bygge den opp selv før den er sjødyktig, for dette eksemplaret i Houston, Texas, er på ingen måte vanntett slik den står.

Se annonsen her:

Fordelen er at den sies å være komplett. Det følger dessuten med noen ekstra deler, som dører og annet snacks. Uten at vi vet det vil vi tro at reservedeler til en Amphicar ikke er det enkleste å oppdrive - det ble tross alt bare bygget rundt 4.000 eksemplarer av denne sjøgående "Thunderbirden" i Tyskland mellom 1961 og 1964.

Del med Facebook-vennene dine!

Mange av dem gikk til USA, og det er også der du finner det største entusiastmiljøet - og der du kan reise på treff, eller "swim-ins", som det kalles. Og om Amphicar møtte endel motstand da den var ny - blant annet ble den kalt "kjøretøyet som vil revolusjonere drukning" - vil du merke at den sprer latter og glede rundt seg i dag.

Det er rent så man kan glemme ruskeværet...

Les også: VW Schwimmwagen - er verden klar for et comeback?