Tenn et lys, løp en tur i skogen, eller møt en venn. Det finnes mange måter å få bedre humør på mørke høstdager (Foto: Montasje)
Tenn et lys, løp en tur i skogen, eller møt en venn. Det finnes mange måter å få bedre humør på mørke høstdager (Foto: Montasje)

Slik gjør du mørke høstdager lysere

Her får du tipsene for å unngå deppedagene denne høsten.

Temperaturene synker, nye nedbørsrekorder settes over store deler av landet, og lyset forsvinner sakte, men sikkert... Det er høst.

Men det er ingen grunn til å fortvile av den grunn. Det finnes nemlig enkle og gode måter å unngå at dagene blir altfor mørke.

Hurra for gledesprederne!

God morgen Norge har spurt psykolog Eva Tryti om hennes tips. I tillegg har vi spurt våre Facebook-venner hva de gjør for å unngå høstdepresjonene. Les svarene nedover i saken.

Gi oss gjerne dine egne tips i kommentarfeltet under, eller bli venn med oss på Facebook, og gi dine tips der.

– Forskning viser at det er to grunnleggende ting som gjør oss lykkelige: Det å ha det godt med våre nærmeste og det å ha et overordnet perspektiv på ting. Nettopp det å sette ting i et større perspektiv, sier psykolog Eva Tryti til God morgen Norge.

Les også: Hans og Ola fant lykken i Gudbrandsdalen

Gjør noe godt for andre

– I tillegg har det en god effekt å gjøre noe godt for andre som trenger det. Vi er ikke grunnleggende egoistiske. For eksempel det å besøke en gammel tante eller noen andre som trenger det gir oss gode følelser, legger psykologen til.

Høsten behøver ikke være en «deppetid». Ta en tur i skog og mark og nyt alle de vakre fargene.
Høsten behøver ikke være en «deppetid». Ta en tur i skog og mark og nyt alle de vakre fargene.
«Da jeg sto opp kl 06 i morges var jeg litt lei, men jeg tenkte: hvorfor ikke gjøre noe som kan glede andre: så jeg laget en deilig omelett til mine ansatte og dro på jobb med frokost til de, da følte jeg meg glad igjen og tenkte: dette blir en fin dag uansett regn og mørke.» Marianne (Facebook)

– Det å ha det godt med sine nærmeste trenger ikke koste noe. Man kan fyre i peisen, prate, samles rundt et måltid med vin eller te, og være inne med god samvittighet. Inviter gjerne gjester. Orker du ikke lage maten selv så lag den heller sammen. Det er en veldig hyggelig og god følelse å lage noe sammen med noen, sier Tryti.

Les også: – Interiørstrikk er det hotteste akkurat nå ifølge redaktør i nytt strikkemagasin

Trening = antidepressiva

Ett råd kan Tryti gi med stor sikkerhet i stemmen:

– Trening! Vi vet at høy puls virker antidepressivt . Det letter humøret og har stor effekt. Pulstrening er faktisk like bra som lette antidepressiva-medisiner! Det betyr at bare man kommer seg opp av sofaen og får litt puls, så blir humøret vesentlig bedre.

«For meg hjelper det godt på humøret hvis jeg starter noen av ukedagene med en joggetur, på 20-30 min. Kroppen er igang, og det er mye letter å gjennomføre dagen.» Line Alea (Facebook)

«Være mye ute, frisk luft og litt tempo gjør underverker!» Anett (Facebook)

Les også:Forbrenn kalorier med trening i badstu

Se VIDEO! Vi spurte folk hva de mener skal til for å komme i bedre humør:

Lær noe nytt

– Høsten er en god tid for å gå på kurs, meditere, reise - eller en tid for å gå litt inn i seg selv. Test ut massasje, eller et hjemmespa. Dette er veldig fint for parforholdet. Kos deg med venner, eller begyn på dansekurs! Dansing gjør deg glad! Eller du kan synge i kor. Bedre pust gir bedre energi og det er sosialt - altså gjør det deg også i bedre humør. Det er ikke for ingenting at det er så mange som synger i kor på Island, smiler psykologen lurt.

31. oktober er det Halloween. Mange finner glede i å pynte litt ekstra i huset også på høsten.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
31. oktober er det Halloween. Mange finner glede i å pynte litt ekstra i huset også på høsten. (Foto: Illustrasjonsfoto)
«På en dårlig dag kan jeg ta en telefon til en nær venn. Ikke bare for å klage, men jeg vet at etter en prat med denne vennen - har jeg det ALLTID ett hakk bedre......hurra for gledesprederne.....!!» Sigrid (Facebook)

Tryti forteller at hun selv er veldig glad i å planlegge reiser hvis hun føler seg litt mer deppa en dag.

– Høsten er en kjempefin tid for å planlegge reiser. Og det beste er å glede seg til å gjennomføre reisen. Noen ganger er det nesten en enda bedre følese enn å faktisk være der, forteller hun.

Les også: Lag pizza på ekte, italiensk vis

Finn ditt «lykke-sted»

– Du kan jobbe med sinnet! Avspenningstrening er bra i forhold til bekymring og angst. Finn ditt «happy-place». Lag deg et bilde i hodet av et sted du er glad i å være. Enten det er kjøkkenet til mormor, hytta, en strand eller lignende. Visualiser at du er der. Det øker klarheten i bildet ved å ta i bruk alle sansene, lytt etter måker, båter, eller kjenn vaffellukten. Da blir alt mer levende, forteller Tryti.

– Poenget er at det gir deg en pause fra alt og man opplever faktisk å ha vært der, legger hun til.

Les også: Mats 5 år: – Hvis man er glad har man det kjempefint inni seg

Ikke bli i pysjen!

Psykologen advarer mot å bare gå rundt i pysjen en hel helg.

– Kosen må ikke bare bli godteri, vin og sofaen. Det stjeler energien din og gjør bare vondt verre. Husk at kosematen kan være sunn mat. Og ta grep!, avslutter hun.

Les også: Dette er høstens makeuptrender

Her er flere tips vi har hentet fra våre Facebook-venner:

«Føler jeg meg deppa på grunn av mørket eller været, ja da stikker jeg ut til dyra mine, to hester, fire katter og tre hunder. Disse er rosen i hverdagen min og dagen blir helt annerledes med en gang.» Maja

«Jeg setter på Bob Dylan og hører alle mine favoritter, samtidig som jeg enten baker, rydder eller lager kort. Kanskje går jeg også inn på Facebook. Jeg prøver å unngå og høre på værmeldingen i hvertfall!» Cathrine

«Gode venner, mann og barn, te, te-lys, pledd, gode filmer, bøker og tv-serier gjør mørketida levelig også.» Ida-Anette

«Jeg unner meg av og til noen fine høstklær. Jeg liker best å kjøpe klær om høsten.» Marit

«Jeg bestemmer meg rett og slett for at jeg skal møte de rundt meg med et smil og en klapp på skulderen (spesielt kollegaer) og gjett hva som skjer da....Jo,man får mange ganger tilbake det man selv gav og VIPS så er humøret der og hjertet bobler!» Vivian Helén