Familien Bergan har mye familielogistikk. Med tre aktive barn og to foreldre i fulle jobber, er det viktig å holde tidskjema for å rekke alt.
Familien Bergan har mye familielogistikk. Med tre aktive barn og to foreldre i fulle jobber, er det viktig å holde tidskjema for å rekke alt.
Mamma Jeanett Bergan har full kontroll på familielogistikken. Med tre aktive barn og to foreldre i fulle jobber, er det viktig å holde tidskjema for å rekke alt.  (Foto: Erik Manshaus/TV 2)
Mamma Jeanett Bergan har full kontroll på familielogistikken. Med tre aktive barn og to foreldre i fulle jobber, er det viktig å holde tidskjema for å rekke alt. (Foto: Erik Manshaus/TV 2)

– Finnes det en enkel taktikk for å takle stress i hverdagen?

Psykolog stilte til nettprat. Les svarene her!

Når begge foreldrene jobber og barna ikke er ferdig på skole og SFO før i 17-tida, er det ikke så mye tid igjen til fritidsaktiviteter.

Likevel fyller vi opp fritida med aktiviteter for voksne og barn, for det er jo så mange muligheter.

Les også: Mindre stress og mer struktur: Slik får du en mer effektiv hverdag

Symptomer på kronisk forhøyet stress

Mange går med forhøyet stressnivå over lang tid uten å vite om det. Her er symptomene:

  • smerter i nakke, rygg, muskulatur, hode eller mage
  • søvnvansker, utmattelse og nedsatt energinivå
  • konsentrasjons- og hukommelsesvansker
  • overfølsomhet, kortere lunte
  • engstelse, nedstemthet, beslutningsvegring
  • økt rastløshet og utålmodighet

Les også: – Stress mindre, spis mer sjokolade!

Kurs mot familiestress

– Målet er ikke å fjerne stresset helt, men å lære å takle det bedre, forklarer psykolog Ole Christer F. Lund. Han er i disse dager aktuell med boka «Senk stresset i familielivet. Mindfulness i foreldrerollen».

Psykolog Ole Christer F. Lund har skrevet boka
Psykolog Ole Christer F. Lund har skrevet boka

Boka er en selvhjelpsbok for foreldre med barn i alderen 0–15 år. Den gir praktiske øvelser og inspirasjon til hvordan stressede foreldre kan være mer til stede i nuet og på den måten unngå å bli syke av hverdagens stress.

Forfatteren baserer boka blant annet på sin erfaringer med å holde stressmestringskurs for mødre ved Brumunddal helsestasjon.

Les også: – Jeg er redd for at datteren min skal bli som meg

Les også: – Det er så mye annet å gjøre enn å få barn

Moderat stress er sunt

Stress i moderate mengder er prestasjonsfremmende. Men for mye stress kan føre til angst og handlingslammelse.

– Vi trenger jo litt nerver for å prestere, men dersom vi blir for stresset, blir prestasjonen hemmet av det, hender Lund.

Vi tåler ulike mengder stress

De fleste av oss tåler fysisk stress bedre enn psykisk stress.

– Å løpe etter en 2-åring er mindre stressende for de fleste enn å planlegge hva som skal pakkes til en familieferie, mener psykologen.

Aksepter at stress i perioder en uunngåelig

Mindfulness i foreldrerollen

Løsningen for mange stressede foreldre er rett og slett å være mer til stede i nuet. Det høres enkelt ut, men i praksis er mange av oss opptatt av å planlegge framover eller tenke på ting som har skjedd allerede.

– Å sette av litt tid hver dag til å snakke med barna om hvordan dagen har vært, er en god start, mener psykologen.

Tips mot stress i hverdagen

Her er flere tips som kan vurderes om hverdagen blir for stressende:

  • en eller begge foreldre kan jobbe deltid
  • fortell barna hva som skal skje framover, følelse av kontroll forebygger stress
  • husk at det er forskjell på hva barnet gjør og hva det er
  • aksepter det som skjer her og nå uten å bedømme det, det er ikke alt du kan gjøre noe med
  • aksepter at du innimellom går glipp av ting
  • aksepter deg selv, det gir bedre selvfølelse
  • vær oppmerksom på pusten din når du stresser
  • vær oppmerksomt til stede i det du gjør til enhver tid
  • aksepter at stress i perioder en uunngåelig

Les også: Riktig pust mot angst og stress

Les også: Få hjelp til nattesøvnen

Nettprat

Psykolog Ole Christer F. Lund svarte på nettprat om familiestress.

Les svarene under!