Den mangler litt ruglete finish langs sidene, men oppstopper nesen fra gamle Citroën H serien er til å dra kjensel på. Tubik er en overraskende artig flerbruksbil studie fra den franske produsenten.
Den mangler litt ruglete finish langs sidene, men oppstopper nesen fra gamle Citroën H serien er til å dra kjensel på. Tubik er en overraskende artig flerbruksbil studie fra den franske produsenten.

Citroën Tubik: Ser du hvor inspirasjonen til denne kommer fra?

Joda, sjelen til gamle Citroën HY lever videre - i denne kule konseptbilen:

I vår tidlige barndom var det en og annen Citroën HY på veien. Den kantete, rare varebilen som så ut til å være kledd med bølgeblikk-plater, og hadde et underlig, fremskutt "ansikt".

De så så spesielle ut at en liten pjokk nesten ble litt skremt. Hvis Pompel og Pilt kjørte bil, måtte det være en slik, tenkte vi.

Avslappet forhold til virkeligheten

Citroën HY, eller H-serien, som er en mer korrekt fellesbetegnelse på opptil flere varianter, har aldri blitt glemt av bilentusiaster verden over, til tross for at det er svært få slike biler igjen i dag. Og det har virket som en opplagt modell å bygge en retro-modell på - sær og karikert som den var allerede "som ung".

I Frankfurt dukket konseptbilen Tubik opp. Noen retro-versjon er den forsåvidt ikke, men Citroën gjør ikke noe forsøk på å skjule hvor inspirasjonen kommer fra. Spesielt er linjene fra H-serien tydelige i snutepartiet, og effektlys i grillen er bare én av mange detaljer som gjør denne konseptbilen til noe helt utenom det vanlige.

Les også: HY - originalene Kai og Rune har originalen

Og noe langt morsommere enn vanlig, bør vi legge til. For her er forholdet til realisme av temmelig avslappet karaktér.

Transport i lounge-komfort

Ideen bak Tubik er kort fortalt å transportere folk i full "lounge-komfort", og med stor fleksibilitet. Dermed er bilen en 9-seter, der førerplassen er den eneste som er noenlunde "fast" - førersetet er innkapslet i en egen liten "kuvøse" for at den som sitter ved roret til enhver tid skal sitte mest mulig komfortabelt og uforstyrret fra selskapet bak i bilen.

Sete, pedaler, dashboard og et gjennomsiktig felt hvor heads up-displayet projiserer sine data danner til sammen en full sirkel, en slags kuvøse rundt føreren, som avskjermer ham eller henne fra det som ellers skjer i bilen.
Sete, pedaler, dashboard og et gjennomsiktig felt hvor heads up-displayet projiserer sine data danner til sammen en full sirkel, en slags kuvøse rundt føreren, som avskjermer ham eller henne fra det som ellers skjer i bilen.

For her er det lagt opp til at man kan arrangere alt fra fest til konferanser mens man er på vei. Sete-arrangementet kan kombineres på svært mange måter, og det kan også slås ned slik at bilen blir en gigantisk seng. Også det etter god, gammel Citroën-tradisjon; også 2CV kunne jo innredes på den samme måten.

Les også: Citroën - 90 år med særpreg

Tilgangen til passasjer-kabinen skjer gjennom det som må være bilbransjens største "måkevinge-dør", der man i praksis løfter opp hele høyre siden av karosseriet. Føreren har en egen måkevinge-aktig dør foran på sin side. Der møtes han eller hun av all mulig elektronikk, så fort bilen har identifisert føreren på grunnlag av fingeravtrykket.

Lover godt for fremtiden

Bilen er en diesel-hybrid, der dieselmotoren sitter foran på vanlig måte mens elektromotoren sitter bak - og motorene driver logisk nok sine respektive hjulpar. Hjulene er store, felgene måler 22 tommer, men de er samtidig svært smale, noe som bidrar til å redusere rullemotstanden betraktelig.

Høye, smale hjul bidrar til lav rullemotstand og følgelig lavt forbruk for diesel-hybriden. Dieselmotoren sitter foran og driver forhjulene, mens elektromotoren driver bakhjulene fra sin plass under stumpen på bilen.
Høye, smale hjul bidrar til lav rullemotstand og følgelig lavt forbruk for diesel-hybriden. Dieselmotoren sitter foran og driver forhjulene, mens elektromotoren driver bakhjulene fra sin plass under stumpen på bilen.

Del med Facebook-vennene dine!

Tubik er nok altfor avansert til at vi noen gang vil få se den i trafikken, men det lover godt når Citroën lar den karakteristiske H-serien være inspirasjonskilde for en slik konseptbil. Elementer fra denne er ganske sikkert allerede på vei inn i produksjonsmodellene, og kanskje vil vi få flere hint om H-serien når nye varebiler eller flerbruksbiler utvikles i fremtiden.

For retro-følelsen er ikke komplett før både oppstopper-nesen og bølgeblikk-panelene er på plass samtidig. Tubik gir oss håp om at det kan skje en gang i fremtiden...

Les også: Disse bilene mener vi fortjener en retro-versjon!