FYLLER 30: Pizza Grandiosa. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad)
FYLLER 30: Pizza Grandiosa. (Foto: Espen Aarebrot Heiestad)

– Du kan spise deg syk

Usunn mat gjør deg trøtt, slapp og lite energisk.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Sportys kostholdsekspert Siri Marte Hollekim advarer mot fantasiløs hybelmat. Frossenpizza er bare en av fellene du kan gå i.

Studenter er særlig utsatt, noe TV 2 Sporty kunne fortelle i søndagens program.

Se hele innslaget i videovinduet ovenfor!

LES OGSÅ: Vårruller er super studentmat

Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)
Siri Marte Hollekim, TV 2 Sportys ekspert innen trening og kosthold. (Foto: TV 2)

En bjørnetjeneste
– Er det mulig for unge, tilsynelatende friske mennesker å spise seg syke?

– Ja, det er mange beviser på at det er mulig å spise seg syk. Nå har studentene den fordelen at de fortsatt er unge, men med dårlig hybelmat kan ingen si at de får ut sitt optimale potensial i hverdagen. Usunn mat gjør deg trøtt, slapp og lite energisk. Spiser man mat med lite næring over tid, i den tiden av livet det virkelig er avgjørende hvordan du presterer, gjør du deg selv en bjørnetjeneste, sier Siri Marte Hollekim, ekspert innen fysisk trening og ernæring.

Den vanligste kostholdsfellen studentene faller i er ferdigmat

– Du kan komme deg gjennom studiene, helt sikkert også med gode resultater, men man gjør det mye tyngre for seg selv ved å spise konsekvent usunt – gjerne kombinert med mye alkohol og enda mer usunt i helgene, sier hun.

LES OGSÅ: Slik lager du kebab på primus

FYLLER 30: Pizza Grandiosa. (Foto: Espen Aarebrot-Heiestad)
FYLLER 30: Pizza Grandiosa. (Foto: Espen Aarebrot-Heiestad)

4,5 Grandiosa hvert år
TV 2 Sporty har besøkt lektorstudenten Sondre Lode (20) i Bergen, som nylig flyttet hjemmefra og bor alene for første gang. Han sier rett ut:
– Jeg aner ikke hvor sunn maten jeg spiser er!

Sondre er Manchester United-fan og sverger til pizza hver lørdag. I ukedagene komponerer han sine egne retter, som kjøttdeig med tacokrydder og potetmos. Og kun det!

Pizza Grandiosa står for halvparten av alt frossenpizzasalget i Norge. Snittnordmannen spiser 4,5 Grandiosa årlig – det blir 361 i løpet av et helt liv!

Bergensstudenten Fabian Skalleberg Nilsen (20) sier det rett ut, der han står foran kjøledisken på Rema 1000 og akkurat har plukket en Grandiosa fem-pack:
– Pakken er rimelig, alle ingredienser er på plass, og det er så lettvint å bare sette pizzaen i ovnen!

Det er så lettvint å bare sette pizzaen i ovnen

LES OGSÅ: – Litt er bedre enn ingenting

Studentenes favoritt
– Grandiosa er populær blant studenter. Andelen som spiser Grandiosa hver uke er klart høyere i alderen 15-24, nesten dobbelt så høy som i gruppen 25–39 år, og tre ganger høyere enn de over 40, opplyser informasjonssjef Ida Midtgaard i Stabburet til TV 2 Sporty.

– Grandiosa er god og enkel mat til en rimelig pris. Som student har man ofte mye å gjøre og tenke på, både med skolen og sosialt, og da blir det ikke alltid så mye tid til å lage mat. Da er det perfekt å putte inn en Grandiosa i ovnen, så har man en middag klar på noen få minutter, sier Midtgaard hos Stabburet.

fjordland-indisk (Foto: TV 2 hjelper deg)
fjordland-indisk (Foto: TV 2 hjelper deg)

LES OGSÅ: Her er ferdigmaten du bør unngå

Advarer mot kostholdsfellen
TV 2 Sportys kostholdsekspert Siri Marte advarer mot å spise feil.

– Hva er de vanligste kostholdsfellene?

– Den vanligste kostholdsfellen studentene faller i er ferdigmat. Denne har generelt mer fett, inneholder ofte raske karbohydrater og mye salt i tillegg til flere tilsetningsstoffer enn mat som lages fra bunnen av. Ferdigpizza er en vanlig hybelmiddag. Dessverre er det dyrt å spise sunt i Norge. Jeg tror mange flere studenter ville valgt sunnere om det hadde vært billigere å kjøpe gode, sunne råvarer.

LES OGSÅ: Ti små valg som kan endre alt

Foto: Lars Fredriksen
Foto: Lars Fredriksen

– Tenk enkelt og variert
– Hva er dine generelle råd til folk som ønsker å spise sunt?

– Tenk enkelt og variert. Velg å spise mer grønnsaker og grovt i form av fullkornvarianter. Du behøver ikke tygge hele korn for at det skal være grovt nok; se på grovhetsskalaen på brød og unngå sukkertilsatte frokostblandinger. Spis mye mer fisk og velg magrere kjøttprodukter. Unngå fritert mat, loff, kaker og sukkertøy. Til tørstedrikk – velg vann, sier Siri Marte Hollekim.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken