Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da VW lanserte Golf i 1974 var det få eller ingen som ante omfanget denne modellen skulle få. Ikke bare fikk den oppkalt en hel bilklasse etter seg, 37 år senere er den fortsatt målestokken for konkurrentene.

LES OGSÅ: Golf GTI – 35 år med moro feires med jubileumsmodell

Golf GTI

De engelske uttrykkene “Hot Hatch” og “Pocket Rocket” beskriver Golf GTI på en forbilledlig måte. I 1976 sjokkerte den en hel verden med en 1,6-liters motor på hele 110 hestekrefter.

Aldri før hadde man fått så mye krefter i en så liten bil. Deretter har det gått slag i slag med mer eller mindre vellykkede utgaver av GTI.

Vi spoler oss raskt gjennom historien, til 2010, da Golf R på ny sjokkerte verden. Dette er den raskeste Golfen noensinne.

Diskret sportsbilutfordrer

Dagens R-modell har en 2,0-liters turbo motor som er skremt opp til 270 hk og ikke minst, et solid dreiemoment på 350nm.

Takket være 4-hjulstrekk og DSG-kasse gir dette rene sportsbilprestasjoner, med en akselerasjon fra 0–100 på lave 5,5 sekunder. Holder du fjøla i bunn, stopper det ikke før 250 km/t.

LES OGSÅ: Tre spreke biler som ruinerer deg

Golf R32

Med en tøff og samtidig diskret framtoning er det kun kjennere som ser at dette er noe utover det vanlige. Legg spesielt merke til de doble eksosrørene plassert i senter og de små R-logoene.

Del med dine Facebook-venner

En Golf R med “full pakke” kunne fort koste opp mot 850.000 kroner.

Denne har ikke riktig alt, men ekstrautstyret inkluderer blant annet adaptivt understell, 19” Talladega felger og sideairbager bak.

Den er akkurat diskret nok til å overraske en og annen Porsche-eier.

Men det koster å være kar, selv om den kjøpes brukt med et prisfall på rundt 200 000 kroner. Vår omtalte bil ligger ute på finn.no til den nette sum av 669.000 kroner. Til den prisen finnes det mye annet spennende også...

Se hele annonsen her