Kari Jaquesson tester Bikram yoga som foregår i et rom med høy luftfuktighet og en temperatur på 40 grader. (Foto: God morgen Norge)
Kari Jaquesson tester Bikram yoga som foregår i et rom med høy luftfuktighet og en temperatur på 40 grader. (Foto: God morgen Norge)

Forbrenn kalorier med trening i badstu

Slik velger du yogaformen for deg. Se Kari Jaquesson teste Bikram yoga.

I et badstuvarmt rom med en temperatur på 40 grader og høy luftfuktighet, renner svetten.

Treningsdronningen Kari Jaquesson tester treningsformen Hollywood-stjernene sverger til.

Se VIDEO av Kari som tester Bikram Yoga over.

Les også: Blir du overveldet av følelser?

Les også: Nordens første mentale treningssenter

Populært i Hollywood

En Bikram yogaøkt utøves i et rom med temperatur på 37–40 grader. Tanken er at musklene mykes opp, og at svettingen skal rense kroppen for symptomer på sykdom og kroniske smerter.

Superstjerner som Lady Gaga, Jennifer Aniston og George Clooney sverger til denne treningsformen, mens kritiske røster advarer mot dehydrering, blodtrykksendringer og hjerteproblemer.

– Noe som er helt sikkert er at du får en viss kondisjonseffekt fordi du går fort gjennom bevegelsene. Man står ikke lenge i hver posisjon, og pulsen stiger, sier Kari etter treningsøkten.

– Dessuten blir du sterkere fordi du må holde kroppen i bestemte posisjoner, og du blir smidigere fordi du må strekke deg hit og dit.

Varmen gjør at musklene skal kunne strekke seg med mindre fare for skade. Du varmer opp hjertet ditt uten å måtte ta en joggetur først.

Yoga er ikke bare yoga!

Velg din variant

Tilbake i Yoga-salen.

– Jeg blir litt småsvimmel. Det er varmt her!, sier Kari mens hun prøver å holde tritt med yogastillingene som skifter i raskt tempo.

Er det vanskelig å henge med?

– Nei, jeg synes ikke det. Men shopp litt rundt og finn den yogavarianten som er riktig for deg, sier Kari, og legger til at Bikram yoga kanskje ikke er det beste valget for nybegynnere.

Les også: Riktig pust mot angst og stress

Prøv deg fram

Jannicke Wiel er arrangør for Oslo yogafestival og driver Oslo yoga. Hun anbefaler nybegynnere å henvende seg til et yogastudio som har flere former å velge mellom.

– Noen yogaformer passer ikke for meg i det hele tatt, mens andre gjør meg oppløftende glad, energisk og meditativ. Å havne på riktig kurs med riktig lærer betyr alt, sier Wiel.

Yogaformen du velger skal passe til ditt temperament, din kroppskonstitusjon, din fysiske legning, styrke og utholdenhet. Den skal også ta hensyn til eventuelle sykdommer og skader.

For noen er det frustrerende om ting går veldig sakte, mens det for andre blir stress om det går for fort.

– Du må velge yogaretning ut ifra hva slags menneske du er og hva du ønsker å få ut av yoga, sier Wiel.

Wiels beste råd er å prøve seg fram.

– Yoga er ikke bare yoga!

I yoga trener du opp mental styrke, fysisk styrke, konsentrasjonen
  og oppmerksomhet. Det finnes en rekke varianter av yoga å velge mellom.
  (Foto: Illustrasjonsbilde)
I yoga trener du opp mental styrke, fysisk styrke, konsentrasjonen og oppmerksomhet. Det finnes en rekke varianter av yoga å velge mellom. (Foto: Illustrasjonsbilde)

Her er noen yogavarianter å velge mellom:

Hatha-yoga/klassisk yoga er kanskje den aller vanligste yogaretningen, og den er utmerket for nybegynnere. Hovedsaken er å holde stillingene, og greie å integrere pusten i bevegelsene. Hatha er fint for deg som vil strekke og trene opp muskulaturen, øve opp kroppsfølelsen, slappe av og redusere stress.

Kundalini-yoga legger vekt på raske skifter i kroppsposisjoner. Pusteteknikker, mantrasang og meditasjon er også sentralt. Kundalini-yoga har et åndelig preg over seg.

Ashtanga-yoga skal bygge opp din styrke og utholdenhet. Det er en krevende treningsform der du skifter yogastillingene raskt. Her fokuseres det lite på meditasjon. Etter endt økt føles det mer som at du har bedrevet vekttrening. Dette er yogavarianten for deg som liker å slite litt.

Yin&Yan yoga er stille, inngående og meditativ. Stillingene holdes i flere minutter og skal stimulere bindevevet og energikanalene. Passer godt som et supplement til de fysisk krevende yogatypene.

Les også:

Slik blir du kvitt «grevinnearmene»

Mange trener for hard kondisjonstrening

Slik løper du deg i form