Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
På Broom-forumet ligger det nå flere gode råd for deg som ønsker å sikre best mulig pris når du skal handle bil. (Foto: Illustrasjon)
På Broom-forumet ligger det nå flere gode råd for deg som ønsker å sikre best mulig pris når du skal handle bil. (Foto: Illustrasjon)

Slik kjøper du bil til lavest mulig pris

Les alle de gode tipsene for å sikre deg et godt bilkjøp.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Broom-forumet er stadig arena for debatt om bilrelaterte temaer. Hver dag legges det inn nye spørsmål, som mange kunnskapsrike broom-lesere svarer på.

Til nå har det vært tatt opp 436 emner, og til sammen 3.640 svar er kommet. Det betyr at hver tema i snitt får over åtte svar.

Denne uken har det blant annet blitt stilt spørsmål i forbindelse med kjøp av bil. Hvilke triks bør en som kjøper benytte seg av/vite om for å være sikker på å få gunstig pris på bilen?

Det har kommet inn mange og utdypende svar – så her er det bare å lese og lære. Så stiller du litt bedre forberedt neste gang det er du som skal kjøpe deg ny bil ...

LES OGSÅ: Broom-forumet: Useriøs bilforhandler?

Nederst i saken finner du også link inn til selve tråden – slik at du kan gi dine innspill.

Guest_Car dealer

Hei, er det noen som har lyst til å dele erfaringer om bilselgerens triks eller framgangsmåte for å få en kjøper til å betale fullpris for en bil, som egentlig ikke er verdt så mye som det prislappen i vinduet tilsier.

Setter pris på svar

Guest_exnafmedlem

Husk at prisen på lappen i vinduet som regel er inkl. reg. avgift, garanti vist noe ryker på bilen, klargjøring, pluss at de må sitte med noen kroner til overs for husleie og lønn til ansatte.

Når alt kommer til alt så er det som regel ikke mye selger sitter igjen med.

Uten innbytte bil er det som regel alltid muligheter for å prute på prisen. Håper du ble litt klokere av dette.

Guest_Guest69

Husk at en bilselger selger en totalpakke, og at fortjenesten ikke nødvendigvis ligger i selve bilen. Den kan like gjerne ligge i ekstrautstyr.

Jeg opplevde for noen år siden at jeg tilsynelatende hadde fått en del rabatt på bilprisen, men det var tatt igjen i prisene på vinterhjul og stereoanlegg, som jeg ba om å få lagt inn i pakken.

Da jeg sa at jeg heller ville kjøpe dette hos andre fikk jeg beskjed om at rabatten ikke kunne gis ... Dette var på et nybilkjøp hos merkeforhandler!

Guest_DJ

Har kjøpt mange biler opp gjennom årene. Det de fleste begynner med, er å spørre hvor mye du har tenkt å bruke på bil.

Mine tips er:

– Si aldri din maks grense på hvor mye du har tenkt å bruke, si f.eks. at du kunne tenke deg en slik eller slik.

– Selv om du har bestemt deg for en Mondeo, så snakk om at du har prøvd Passat, Avensis, Legacy osv. og la selgeren skjønne at konkurrenten har noe bra som du kunne tenkt deg, selv om det mest sannsynlig er utelukket for deg å kjøpe noe annet en Mondeo.

– Når du har bestemt deg og selgeren tror han har deg i sin hule hånd og det meste er klart og du har lyst å underskrive kontrakten, så ha is i magen: da kan du si noe sånt som: nå er vi nesten i mål, hvis jeg får med krog, vinterdekk, bedre stereo el. lign på kjøpet. Kan du gi meg en av delene på kjøpet så har vi en avtale og jeg skriver under nå. Hvis selgeren ikke går med på det, så røys deg opp og gå og si at det var synd, men da kan jeg faktisk kjøpe en annen bil jeg har sett på som jeg vurderer som like bra til en litt hyggeligere pris, og samtidig kjøpe meg ny TV og oppvaskmaskin.

Skulle det så vise seg at han ikke vil gi deg noe på kjøpet. Så takk pent for at han tok seg tid til deg og gå ut.

Vent en uke, hvis du ikke hører noe så dra til nabobyen din og få tilbud på samme bil.

Guests Huk

Husk at prisen på lappen i vinduet som regel er inkl. reg. avg., garanti vist noe ryker på bilen, klargjøring, pluss at dem må sitte med noen kroner til overs for husleie og lønn til ansatte.

når alt kommer til alt så er det som regel ikke mye selger sitter igjen med.

Uten innbytte bil er det som regel alltid muligheter for å prute på prisen. Håper du ble litt klokere av dette.

Fikk nettopp høre av en kamerat at i de fleste tilfeller så har bilselgere en prisliste på bakrommet, og det er prisen de faktisk regner med å kunne få for bilen når folk pruter. Bilselgere ignorerer og nøler når du spør dem om fakturaprisen på bilen (hvor mye forhandleren betalte for bilen), og det er fordi det gir kjøperen oversikt over hvor mye forhandleren betalte. Dermed har kjøper en bedre sjanse på å gjøre en god deal Men de vil prøve å få deg til å betale mest mulig ved å ta med f.eks. ekstrautstyr. og forklare at de må sitte med noe til overs (for at du skal betale mer). Jeg syns det var nyttig info før et bilkjøp

Guest_Skruern

Har handlet mye bil oppigjennom årene både nytt og brukt. Men konklusjonen min er at det er mye enklere å gjøre en god handel hos en bilforhandler, en hos en privatperson.

Private har en formening om at de ofte selger gull. Og har som regel sjekket priser hos forhandler og "forståsegpåere" i familien om hva de skal ta for bilen sin.

Og når de da legger prisen opp mot hva du betaler i butikk henger ting ikke sammen.

FOR:

La oss si at utpris hos forhandler er 300,000 kroner. Da er bilen sannsynlig kjøpt inn på noe rundt 240/250 tusen. Og på dette kommer da garantiordninger som de må svare for – da er vi på ca. 255/270 tusen (kalkulert risiko). Så kommer nødvendige reparasjoner og diverse rabatter vedrørende salget, og da er vi på noe rundt 270/280 tusen og regomkostninger renteutgifter i ståtid osv.

Så avansen (fortjenesten) ser man er svinnende liten på bruktbil om selger er normalt heldig.

MEN: Så må man ikke se seg blind på enkelte handelen aleine! For noen ganger har de flaks og har ingen garantiutgifter, selger på en rein handel osv.

MEN 2: så har du de gangene de har betalt for mye for en bil, gått på en smell vedrørende garantier og andre utgifter rundt salget. Der tallene i regnskapet er store og røde.

Så det en må se på her er hva årsrette tall blir etter 12 md. regnskapsår. Da ser du hvor mye faktiske avanse på bruktsalg er.

I dag ligger det meste av omsetningen og avansen på verkstedbiten hos forhandler.

Så tipset til deg som kjøper bil er som følger: Finer du en bil du liker og vil ha. Ta ut kontant beløp og dra til selger. Prøvekjør og se på bilen. Er bilen som forventet byr du 80 % av kjøpesummen og gi tydelig beskjed om at her kontant oppgjør nå.

Legg gjerne pengene på pulten til bilselger om det er en du stoler på. Får du ikke respons da kan du raske med deg pengene og be han gi deg et tilbud du ikke kan si nei til.

Da får du mest sannsynlig bilen for det samme han har betalt selv for bilen. Og kan du leve med det er det bare å slå til.

Private er kan hende enda lettere å ha med å gjøre når det kommer til kontanter. Men her er det viktig å kjenne på magefølelsen. Du vifter ikke med et større beløp til en kar bak hjørnet en sen kveld for eksempel....

Og skal du ha riktig god pris ringer du på annonser som har stått en tid. Og da er det bare skamvettet ditt som avgjør hvor billig det blir. Men her er vi tilbake på det jeg startet med ang. uvitenhet og familiære besserwissere som tror de selger gull. Styr unna disse og gå for gull selv.

Lykke til :-)

Guest_Selgeren

Jobber selv som selger, og det er definitivt et par triks kjøper kan benytte for å senke prisen. Jeg har selv alltid endt opp med en god pris på bilene jeg selv har kjøpt, ved å sette mine triks i funksjon. En bilselger spør nesten alltid hvor mye du har tenkt å bruke på bil, her er det viktig å ALDRI oppgi en sum. Svar heller noe sånt som "det kommer an på hva jeg får igjen for pengene". Ved å legge disse ordene i lufta med en gang vil selgeren med en gang tenke at du har flere kandidater og at servicen han gir og det han klarer å levere til en avtalt pris vil være vippepunktet.

Sett deg inn i hva du skal kjøpe, er den en Ford Mondeo du har lyst på så sett deg inn i hva bilen har og ikke har. Gjør det samme med konkurrentene og bli en faktabok. Gå så mot Mondeoen og si noe sånt som "flott bil, men liker bedre ... på Peugeot 508en". Spør og grav hele tiden "Er dette standardfelgene?" "er dette standardinteriøret?". Da begynner den skikkelige sammenligningen, nå sammenligner du og selger den opp mot konkurrenter.

Her spør du rett ut "hvorfor skal jeg velge denne fremfor 508en"? Her kommer selger med noen argumenter, nå er det viktig for deg å holde helt kjeft, ikke ett ord! Da blir selger ofte usikker før han fortsetter å ramse opp flere fordeler, han er nå i manko på argumenter å lister opp noe ekstrautstyr. Denne strategien går ut på å få med ekstrautstyr fremfor å få ned prisen, og det fungerer – du får mer for pengene. Denne er enkel og den jeg som oftest bruker, finnes en rekke andre også, som å pushe gjennom en rabatt.

Enig? Har du noen andre råd? Klikk deg inn på denne linken og legg inn ditt eget svar.