Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Å kalle denne bilen et rullende kontor blir for simpelt. Det er riktigere å si at den er en rullende finstue, der man også kan arbeide innimellom slagene. Foto: Porsche Center Oslo
Å kalle denne bilen et rullende kontor blir for simpelt. Det er riktigere å si at den er en rullende finstue, der man også kan arbeide innimellom slagene. Foto: Porsche Center Oslo

Maybach 57: Nå begynner denne å bli rent "billig"...

Skal ha kostet 6 millioner ny i 2005. Nå får du den for 2.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svært få nyere bruktbiler her i landet har fått så mye presseomtale som bilen på bildene. Det kommer selvsagt av at den er landets eneste Maybach, men også av at bilens første eier, Schibsted-eier og bilentusiast Tinius Nagell-Erichsen, havnet i en ned-hysjet rettssak med sin tidligere privatsjåfør, der Maybachen skal ha spilt en noe uklar rolle.

Den fikk også røslig spalteplass da den etter eierens død ble annonsert til salgs i 2008 med en prislapp på 4,2 millioner kroner. Da hadde den gått 20.000 kilometer på to år, og verditapet ble omtalt som ganske nådeløst.

Likevel er nok ikke bruktbiler i den prisklassen veldig lett omsettelige, og bilen lå ute lenge - uten at vi noen gang hørte hva den ble solgt for.

Slektskapet med Mercedes S-klasse var litt for tydelig til at Maybach tok av som eget ultraluksus-merke. Dermed er denne bilen stadig, etter hva vi vet, Norges eneste moderne Maybach. Foto: Porsche Center Oslo

Nå er den ekstreme luksusbilen til salgs igjen, denne gang med 59.000 kilometer på klokka. Porsche Center Oslo har bilen i kommisjon, og nå er det "nice price": Kommer du med to millioner i lomma blir du bilens nye eier - og du får nok til overs til å fylle tanken og kjøpe en liten soft-is også.

Les også: Concorde Liner - her "leker" vi ikke bobil!

For pengene får du en legende på hjul:

Ekstrem luksus med lange aner

Maybach var en av de virkelig ekstreme luksusbilene i verden fra tidlig på 1900-tallet og frem til andre verdenskrig. Markedet for slikt var smalt da som nå, og ettersom Tyskland - for å si det forsiktig - slet litt med ryktet sitt i en del år etter 1945 ble det ikke engang gjort forsøk på å gjenoppta produksjonen.

Denne bilen tilhører den i historisk sammenheng nokså løsrevne "epoke 2" for produsenten.

Man må helt tilbake til 30-tallets luksusbiler av "dual cowl"-typen for å finne ekstra instrumenter, der baksetepassasjeren kan følge med på bilens fart og en hel haug andre ting. Foto: Porsche Center Oslo

Synes du den ligner på en Mercedes S-klasse av w220-typen så har du helt rett - det var nemlig Mercedes Benz som på 90-tallet ønsket et eget varemerke for å konkurrere med Rolls-Royce og Bentley, uten å risikere å høre at noen hvisket "taxi" når de snudde ryggen til.

I denne klassen hadde de så langt kun hatt den steingamle klassikeren 600, som nå endelig fikk hvile.

Introduksjonen av bilene i 2002 var av det ikke spesielt beskjedne slaget. Til USA skal for eksempel det første eksemplaret ha kommet med selveste "Queen Mary II", hvorfra den ble løftet i land i New York med helikopter til et ventende publikum, og kjørt for egen maskin til salgslokalet...

Her mangler ingen ting

Bilene ble produsert med to forskjellige "standard-lengder", i den grad noe som helst kunne kalles standard på disse bilene. Tinius Nagell-Erichsen nøyde seg med den korte varianten, med modellbetegnelsen "57", da han kjøpte Norges eneste nye Maybach hos Bertel O. Steen i desember 2005.

Som bildene viser gikk han for helsort lakk i stedet for de noe spesielle tofarge-kombinasjonene som ble levert. Men om utsiden var forholdsvis anonym, var det ikke spart på noe innvendig. Der er det nappa- og mocca-skinn på alle kanter, inklusive taktrekket, og skrivebord, eksklusive leselys, kjøleskap og instrumentering i takkonsollen for baksetepassasjeren.

Kjøleskap mellom setene bak kan komme godt med, før man legger seg godt tilbake i de ekstra fluffy moccaskinn-putene og tar en blund. Foto: Porsche Center Oslo

Under panseret i den drøyt 2,5 tonn tunge bilen sitter en V12-motor på 5,5 liter, som ved hjelp av doble turboer utvikler 551 hestekrefter.

Ei heller føreren lider noen påtagelig nød, med alle tenkelige og utenkelige former for instrumentering i et førermiljø som har klare likhetstrekk med Daimer-konsernets øvrige luksusbiler.

Les også: Suveren SUV, uten å være prangende

Det bringer oss til det triste faktum at den helt store Maybach-suksessen uteble, noe som kan være en del av årsaken til at denne bilen etter hva vi vet fremdeles er den eneste moderne Maybachen i Norge:

Merkehistorien og "arven" var litt for dårlig kjent for ekstrembil-kjøpere verden over, siden det ved re-introduksjonen var over 60 år siden Maybach forsvant.

Litt for lik en "vanlig" S-klasse

Dessuten syntes mange bilen hadde litt for mange likhetstrekk med Mercedes egne modeller - og i den grad den avvek fikk spesielt det svært runde og tunge karosseridesignet pepper for å ligne for mye på en vanlig S-klasse med langt fremskreden kusma.

Med kun 59.000 kilometer på meteret skulle det forundre oss om ikke bilen fremdeles, etter seks år, er i "så god som ny" forfatning. I forhold til det kan et verditap på 4 millioner kroner virke brutalt. Foto: Porsche Center Oslo

Flere ganger de siste årene har det versert rykter om at Maybach vil bli droppet, da vinninga aldri har vært i nærheten av å veie opp spinninga for Daimler-konsernet. Opprinnelig hadde man budsjettert med rundt 2.000 biler per år - de faktiske produksjonstallene er vanskelige å få oversikt over, men alt tyder på at det startet på en brøkdel av dette tallet for så å tørke ut ytterligere.

Del med Facebook-vennene dine!

Men det behøver du ikke bekymre deg om. Dersom du kan leve med designet, og er i markedet for det som unektelig er en av de aller flotteste luksusbilene som noen gang er bygget, så er det altså stadig mulig å kjøpe den ene som finnes i Norge. Og med 4 millioner i verditap på 6 år og 59.000 kilometer kan du nesten kalle det et "kupp"...

Les også: Aston Martin Cygnet - luksus i liten skala