Merete Nesset, gasellen fra Kråkerøy, Grenserittet. (Foto: Ole Enes Ebbesen/)
Merete Nesset, gasellen fra Kråkerøy, Grenserittet. (Foto: Ole Enes Ebbesen/)

Skal ned 18 kilo på 100 dager

Merete Nesset klarte ikke sperrefristen i Grenserittet, men gir seg ikke.

I TV 2 Sporty søndag 11. september kunne du se den gripende reportasjen om Merete Nesset.

48-åringen fra Kråkerøy var syk og langt nede, men i januar bestemte hun seg for å legge om livsstilen. I august stilte hun på startstrek i sin aller første sykkelkonkurranse: Det åtte mil lange Grenserittet fra Strömstad til Halden.

Se innslaget i videovinduet ovenfor!

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Dessverre fikk ikke Merete lov av arrangøren å fullføre rittet, og måtte stige av sykkelen to mil før mål. Men konkurransen ble likevel en stor seier for henne. Nå har Merete satt seg nye, hårete mål.

LES OGSÅ: Løp Nordpolen-maraton for sin kreftsyke mor

Revansj i 2012
– Du har en drøm om å sykle Norge på langs?

– Drømmen ligger et stykke frem i tid foreløpig. Først skal jeg delta i et triatlon sommeren 2012, så ta revansj i Grenserittet, sykle Mjøsa rundt og slå min eminente coach Øyvind Hammer i svømming (1000 meter crawl). Spør meg etter målgang på triatlon neste år, så skal jeg fortelle når drømmen om Norge på langs blir gjort om til mål – med dato på, sier Merete til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Ukens Utfordring: Sykle to mil

Mange som sliter psykisk, får bedre livskvalitet av å trene regelmessig


Merete er i mye bedre form enn da TV 2 Sporty traff henne i vår.
Se innslaget her: – Var i ferd med å dø

– Hvor langt unna er du målet om å bli en gaselle?

– Jeg regner med å være relativt spretten allerede til sommeren!

– Hvor mye trener du i uken nå?

– Minimum sju timer per uke: Sykling (utendørs), vanngym, svømming og styrke.

LES OGSÅ: Sjekk Kjetil H. Dales spreke forvandling

Ned i vekt før jul
– Du har startet et nytt program med økt fokus på kosthold. Fortell!

– Jeg er blitt hektet på fysisk aktivitet, men har rett og slett for mye kropp å drasse rundt på til å greie å gjennomføre alt jeg har lyst til. Målet for etappe to på min «friskreise» er derfor at jeg skal oppnå tosifret vekt på 100 dager – det vil si et vekttap på 18 kilo innen 6. desember, forteller Merete Nesset.

Hun spiser etter «Hammer-over-Grønland»-metoden, som du kan lese mer om på bloggen hennes.

Bedre livskvalitet og psyke
– Hvorfor er trening viktig for å kurere psykiske lidelser?

– Trening alene kan ikke kurere alt, men mange som sliter psykisk, får bedre livskvalitet av å trene regelmessig. Følelsen av mestring kan gi en selvforsterkende motivasjon til å fortsette å trene. Vi vet at fysisk aktivitet er like effektivt mot lettere til moderate depresjoner som medisiner. Jeg har hatt en psykoselidelse hvor førstevalget i behandlingen på sykehuset alltid er medisiner – noe jeg ikke har tatt imot de siste 13 årene, sier hun.

Trening er bare én av fire hovedingredienser i Meretes formel for å holde seg frisk.

– Riktig ernæring, nok søvn og hvile samt hensiktsmessig tenkning er de andre tre hovedingrediensene. Jeg mener det er viktig å se mennesker som hele; kropp og psyke henger sammen, og det er samspillet av mange ulike faktorer som skaper sykdom – eller helse. Jeg jobber for at målet med all behandling mot psykiske lidelser er å hjelpe den enkelte å finne sin egen friskformel. Det er dessverre en lang vei å gå før vi kommer dit.

LES OGSÅ:Ble inspirert av Sporty – gikk ned 14 kilo

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!