Nissan 350 Z: Nå kan du få en filmstjerne i garasjen

Lars sin fete gatebil er udødeliggjort i norsk storfilm. Husker du hvilken?

'Lambo dører', spoilere, karbonpanser, felger og effektlys er bare noen av de synlige modifikasjonene på Lars Mangersnes sin norskregistrerte Nissan 350 Z. Foto: Privat
"Lambo dører", spoilere, karbonpanser, felger og effektlys er bare noen av de synlige modifikasjonene på Lars Mangersnes sin norskregistrerte Nissan 350 Z. Foto: Privat

Noen biler glemmer man ikke så lett når man først har sett dem. Det gjelder i og for seg Nissan 350 Z generelt, ikke minst siden det er en sjelden fugl på våre breddegrader.

Lars Mangersnes sin utgave av arten brenner seg definitivt fast på netthinnen en stund. Og det er det flere grunner til.

En av få med norske skilter

Én av dem er at bilen har norske skilter. Det er det ikke veldig mange som har, av de man av og til treffer på her i landet. Slikt fører til at Tollvesenet kjører høyspenning rett inn på kalkulatoren sin, og bokstavene og tallene på front- og bakstøtfangeren blir gjerne det dyreste på hele bilen.

En annen årsak er at mange som nevnt innledningsvis kan kjenne den igjen fra et besøk i kinosalen.

- Ja, den var med i den norske storfilmen "Tomme Tønner". Den hadde ingen hovedrolle på noen måte, og var kun synlig i noen sekunder. Men likevel - det er nå litt gøy, da. Den syntes godt i filmen, og det er gøy at den er foreviget på den måten, sier den stolte bileieren i Mandal.

Nissans 350 Z fra årene 2003 - 2009 var en lekker bil som, i likhet med sine forgjengere, har fått en stor tilhengerskare verden over. Standardmotoren henger godt med, og Lars har lystgass på lur hvis behovet skulle melde seg. Foto: Privat
Nissans 350 Z fra årene 2003 - 2009 var en lekker bil som, i likhet med sine forgjengere, har fått en stor tilhengerskare verden over. Standardmotoren henger godt med, og Lars har lystgass på lur hvis behovet skulle melde seg. Foto: Privat

Nå manner han seg opp til å ta farvel med bilen. Det er derimot ikke gøy i det hele tatt, innrømmer han, etter å ha hatt bilen i fire år og kostet på den enorme pengesummer for å gjøre den helt unik.

Se annonsen her:

Og da er vi fremme ved den tredje og siste årsaken til at bilen er kjent og lagt merke til av svært mange i det norske gatebil-miljøet:

Selvkomponert oppbygging

- Du har bygget en helt egen stil på denne - det er ingen fare for at du møter en maken?

- Nei, det har du rett i. Jeg har brukt mye tid på å finne de rette delene og stylingdetaljene for å få bilen akkurat slik som jeg ville ha den, bekrefter Lars.

Da jakten på en slik bil startet ville han ha en som var solgt ny i Europa, slik at han slapp å sitte på feil side og kjøre. 2004-modellen dukket opp i Oslo, der den nylig var importert fra Tyskland av et bilfirma, og Lars slo raskt til. Bilen var i fin-fin stand, og akkurat et slikt utgangspunkt han var på jakt etter.

Med norske skilter ble den dyr, men det var likevel bare starten.

Stort bygge-budsjett

- Ja, jeg har nok kostet på den like mye i modifikasjoner etterpå som jeg ga for selve bilen da jeg kjøpte den, uten at jeg vil røpe noen tall, sier han.

Show-faktoren er stor når man lukker opp baklokket. Både lystgass-flaskene og stereoen synes. Stereoen har også blitt premiert, til tross for at den ikke er bygget med det for øyet, forteller eieren. Foto: Privat
Show-faktoren er stor når man lukker opp baklokket. Både lystgass-flaskene og stereoen synes. Stereoen har også blitt premiert, til tross for at den ikke er bygget med det for øyet, forteller eieren. Foto: Privat

Selv har han hatt regien og handlet inn delene som trengtes til modifiseringen. Selve jobben har vært gjort av ikke ukjente Custom Cars i Lillesand.

- Jeg torte ikke begynne å skru selv på en så kostbar bil. Det er verdt kostnaden å få gjort det skikkelig av folk som kan sakene sine, sier han.

Les også: Den Rosa Panterens ville custom-bil er til salgs

Selve karosseriet er ikke forandret, men han har altså handlet inn diverse stylingkomponenter i karbonfiber som gir det en helt egen look. Under bilen er det montert neonlys og andre lyseffekter. Bilens lykter, emblemer, antenner og noe annet småtteri er også byttet ut eller fjernet, og med unntak av karbonpanseret er alt lakkert i samme farge som bilen.

Original motor - pluss lystgass

- På selve bilen er det faktisk originallakken som sitter fremdeles, den var så bra at det holdt å matche de nye delene, sier han tilfreds.

Og finishen er god nok til at bilen har sanket premier på alle treff den har vært med på. For det har blitt en del slike begivenheter, ikke minst i forbindelse med gatebil-treffene på Rudskogen og Våler, forteller eieren.

Om finishen er upåklagelig og eieren har passet bilen som et lite barn, har den likevel fått vise hva den er god for blant likesinnede på gatebil-treff de siste årene. Foto: Privat
Om finishen er upåklagelig og eieren har passet bilen som et lite barn, har den likevel fått vise hva den er god for blant likesinnede på gatebil-treff de siste årene. Foto: Privat

Da har han også passet på å teste maskineriet, for å se hva den går for. Chassiset er originalt, foruten at det er senket 40 millimeter, og motoren er den originale 3,5 liters V6´eren på 280 hester. Det er i utgangspunktet nok til at bilen fungerer meget bra.

- Men jeg har montert lystgassanlegg for å ha litt ekstra. Jeg har satt det opp så "mildt" som mulig for å slippe å få skader på motoren, og da gir det 75 hester ekstra når man åpner kranene, forklarer Lars.

Stereo med showfaktor

De to gassflaskene er montert synlig for å gi bra show-faktor når man åpner bakluka. Da kikker man dessuten rett inn i en masse stereo-godsaker, samt DVD-skjermer montert bak på nakkestøttene. Akkurat det siste er kanskje noe sært i en bil uten baksete, men det gir mye oppmerksomhet på treff.

Les også: Simen blir aldri ferdig med sitt stereo-prosjekt

- Ellers er ikke interiøret forandret særlig i det hele tatt, sier Lars, og legger til at bilen er ganske lettkjørt og anvendelig - bortsett fra høyden i kombinasjon med spoilerne.

- Ikke noe å kjøre med om vinteren, dette her?

- Nei, da ville den nok blitt snøplog. Jeg har en annen bruksbil, og denne har stått i garasjen alt annet enn på pene solskinnsdager. Det siste året har jeg nesten ikke brukt den. Og det er derfor jeg også begynner å ville prioritere litt annerledes, selv om det er fryktelig trist å skulle selge denne bilen, sier han.

Bilen har ikke lidd noen nød mens Lars har eid den, men tilbragt vintrene i en hyggelig garasje. Nå har hans prioriteringer endret seg litt, og han er på jakt etter en bil som også kan brukes på vinteren i stedet. Foto: Privat
Bilen har ikke lidd noen nød mens Lars har eid den, men tilbragt vintrene i en hyggelig garasje. Nå har hans prioriteringer endret seg litt, og han er på jakt etter en bil som også kan brukes på vinteren i stedet. Foto: Privat

- Hvordan er markedet for en så unik "gatebil"?

Plagsomme testpiloter

- Det har vært en del telefoner, men stort sett fra folk som vil komme for å prøvekjøre den. Det skinner igjennom at få av dem har penger, så det der unngår jeg, sier Lars, og innrømmer at testpilot-fenomenet kanskje er en av de mest plagsomme sidene ved å skulle selge en slik råtass.

- Men jeg har ikke dårlig tid, heller, og får jeg ikke det jeg forlanger så selger jeg ikke - den har kostet meg langt mer enn de 580.000 kronene jeg skal ha for den. Nå pakker jeg den snart inn for høsten - men det er faktisk mulig at den vil bli å se på Broom-festivalen først, sier han.

Del med Facebook-vennene dine!

Hvis det slår til blir det mulighet for flere til å bruke mobilen til å lage sin egen lille filmsnutt med den kobberfargede filmstjernen - i hovedrollen, til og med.

Les også: Slik er det å kjøre på den nye Rudskogen-banen