Hva er dette?

Mitsubishi i-MiEV er elbilen som har tatt Norge med storm. Tar du deg en kjøretur mot rushtrafikken i Oslo, vil du se at utrolig mange av dem kjøres av en (gjerne dresskledt) mann på vei til eller fra kontoret. Med i-MiEV kan han kjøre i kollektivfeltet og slipper også bompenger.

Dette er en liten, fireseters bil. Kort, høy og smal – med et ganske særegent utseende. Den blir din for 250.000 kroner. Mye penger hvis du sammenligner med minibiler som går på bensin eller diesel, men tydeligvis innenfor smertegrensen til mange som har lyst på elbil.

Den teoretiske rekkevidden ligger på 150 km. Bilen har et system som regenererer strøm når du bremser. Dessuten har den to lade-tilkoblinger. En for hurtiglading, da blir den 80 prosent fulladet på 30 minutter. Ved normal lading bruker den seks timer på å bli fulladet.

Hvordan er den å kjøre

Mitsubishi-i-MiEV_forfra

Nesten som en ”vanlig” bil. Her finner du deg umiddelbart til rette, selv om du aldri har kjørt elbil før. i-MiEV føles også ganske lettbeint. Den er kjapp i starten og faktisk ganske morsom å kjøre. Det merkes at understellet ikke er verdens mest avanserte. Det smeller godt på dårlig og humpete vei – men på landevei fungerer det greit. Ganske mye dekkstøy gjør at den ikke er lydløs veldig langt oppe i hastighetene.

Test: Mitsubishi ASX – den nye SUV-bestselgeren

Hvordan er plassen

i-MiEV er basert på en mikrobil som Mitsubishi selger hjemme i Japan. Det forklarer de litt merkelige dimensjonene. Bilen er kort (3,47 meter), høy (1,61 meter) og smal (1,47 meter). Den er registrert for fire og fire voksne sitter faktisk overraskende greit. Med to i baksetet er bredden heller ikke noe problem. Bagasjerommet er bittelite, bare 235 liter. Da hjelper det at baksetet kan felles ned 50/50. Da kan du faktisk også bruke den til IKEA-turer. Med baksetene i bruk må du holde deg til handleposer og ikke altfor mange av dem heller.

Finest utenpå eller inni?

Mitsubishi-i-MiEV_dashbord

Dimensjonene er som sagt ganske spesielle, det gjør at i-MiEV ser merkelig ut både forfra og bakfra, høy og smal som den er. Fra siden er den mer ”vanlig” bil. Vinner ingen skjønnhetskonkurranser, men i forhold til det vi er vant til av elbiler, er det slett ikke ille.

Innvendig er det fokus på spareløsninger, på alt fra dashbord til setetrekk. Billig og enkelt og overraskende lite lekent. Her kommer mange konkurrenter garantert til å finne på flere sprell i årene som kommer. En irriterende detalj: Bryteren for varmetrådene i bakruta er plasser langt nede til høyre på midtkonsollen. En litt stor passasjer i forsetet kan fort komme borti den uten å merke det – dermed sløser man bort strøm helt unødvendig.

Går den bra?

Overraskende bra! Noe av det morsomme med elbil er at kreftene og momentet kommer med en gang. Dermed er den kjapp i starten. Oppover i aksellerasjonen dør det litt mer ut, men 15,9 sekunder på 0-100 km/t er helt greit til å holde følge med resten av trafikken. Likevel blir det veldig fort til at du får fokus på økonomi og sparing bak rattet i denne bilen. Måleren som viser rekkevidden blir ganske så sentral i så måte, det er faktisk ganske moro å se hvor lenge det er mulig å få batteriene til å vare.

... og hva er konklusjonen?

i-MiEV er veldig tidlig ute i en bølge av elbiler som snart skyller inn over oss. Det nyter den godt av nå, for Mitsubishi blir det nok svært viktig å ta vare på dette forspranget.

Dette er en overraskende kvikk og morsom liten bil. Fire har helt grei plass og bagasjerommet holder det meste av tiden. Slik sett kan dette være en perfekt bil nummer to, i alle fall hvis du bor i en by.

Bortsett fra at du må plugge den inn i en stikkontakt av og til er det veldig likt å ha en helt ”vanlig” bil. En enkel og billig sådan. Og driftskostnadene blir veldig hyggelige i mange år framover.

Større Mitsubishi? Les testen av Pajero her:

Mitsubishi-i-MiEV_lading
Mitsubishi-i-MiEV_emblem

Pluss

En elbil som er en fullverdig bil

Mange elbil-fordeler ( i alle fall foreløpig)

Minus

Kjedelig interiør med litt mye billig-faktor

Kan få det tøft når konkurrentene ruller inn

Bil: Mitsubishi i-MiEV Motor: Elektrisk Effekt: 66 hk / 180 Nm. 0–100 km/t: 15,9 sekunder Forbruk: Anslått til 13 kr/100 km ved en strømpris på 1 kr/kwt.

Pris fra: 239.900 kroner Pris testbil: 249.900 kroner.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Vi var på langtur med i-Miev

Mitsubishi-i-MiEV