Don Draper (Jon Hamm) og Joan Holloway (Christina Hendricks) sitter i en norsk sofa signert Sven Ivar Dysthe.  (Foto: Mad Men/MAX)
Don Draper (Jon Hamm) og Joan Holloway (Christina Hendricks) sitter i en norsk sofa signert Sven Ivar Dysthe. (Foto: Mad Men/MAX)

Denne «Mad Men»-sofaen er norsk

... men produktplassering kan virke mot sin hensikt, mener forsker.

Handlingen i «Mad Men» utspiller seg i et reklamebyrå i New York på 1960-tallet. Den gangen var kjolene lekre, dressene stramme, sigarettrøyken tykk og drinkene mange. Kvinner var først og fremst pene rekvisitter mer enn respekterte kollegaer

Inn i denne settingen dukker det i tredje sesong opp et norsk element. En norskdesignet sofa. Serien 1001 er tegnet av den norske møbeldesigneren Sven Ivar Dysthe helt på slutten av 50-tallet og var svært innovativ på den tiden.

Sven Ivar Dysthes sofa fra serien 1001 dukker opp i en scene i den populære HBO-serien «Mad Men».  (Foto: Utopia Retro Modern)
Sven Ivar Dysthes sofa fra serien 1001 dukker opp i en scene i den populære HBO-serien «Mad Men». (Foto: Utopia Retro Modern)

En sofa i tiden

Trinelise Dysthe i Dysthe Design tror ikke Mad Men kan ta den fulle æren for at sofaen fra serien 1001 har fått en oppsving, men hun bekrefter at etterspørselen av sofaen har økt.

– Sofaen sklir rett inn i dagens arkitektur- og designforståelse med sitt rene uttrykk, rette linjer, stål og skinn, og flere investerer i produkter fra denne perioden, sier Trinelise Dysthe.

Les også: Disse bor i Norges vakreste hjem

Den halvkuleformede stolen «Planet», som Dysthe formgav i 1965, regnes som et annet av hans hovedverk. Han vant Publikumsprisen for stolen i Bo Bedre Designpris 2011.  (Foto: Dysthe Design)
Den halvkuleformede stolen «Planet», som Dysthe formgav i 1965, regnes som et annet av hans hovedverk. Han vant Publikumsprisen for stolen i Bo Bedre Designpris 2011. (Foto: Dysthe Design)

Tv-serien «Mad Men» har gjort stor suksess både i USA og i Norge, og nå sees ringvirkninger i mote- og interiørverden. Begge bransjene lar seg inspirere av den kule serien der scenografi og rekvisitter har åpnet øynene til både gamle og nye retroentusiaster.

Vi liker ikke å bli lurt

Lars Erling Olsen er Førsteamanuensis ved Markedshøyskolen. Han mener det kan være viktig for en designer å få produktet sitt vist i populære tv-serier, men at det er mange faktorer som avgjør hvor viktig dette vil være.

Les også: Guide for vintageelskere: Dette skal du se etter!

Les også: Norsk designsuksess: Smykker vegger i Abu Dhabi med norsk bjørkeskog

Ifølge Olsen kan produktplassering fungerer mot sin hensikt dersom plasseringen er overtydelig.

– Reklame som vi vet er reklame kan vi godta, men vi liker ikke å bli lurt, sier han.

 Du har helt sikkert sittet i en stol fra den norske designeren en eller annen gang.I 1963 tegnet han stolen «Laminette» som går igjen i forsamlingssaler, møterom, kontorer og kirker i hele Norge.  (Foto: Dysthe Design)
Du har helt sikkert sittet i en stol fra den norske designeren en eller annen gang.I 1963 tegnet han stolen «Laminette» som går igjen i forsamlingssaler, møterom, kontorer og kirker i hele Norge. (Foto: Dysthe Design)

Produktplassering kan ødelegge merket

At en norskdesignet sofa er plassert i en populær tv-serie trenger derfor ikke automatisk å slå positivt ut for produktet. Olsen mener det kommer helt an på produktet og målgruppen.

– For eksempel kan et tv-program folkeliggjøre et eksklusivt produkt og dermed være med på å ødelegge for merket.

Ifølge Olsen vil ikke det faktumet at «Mad Men» framhever norsk design fra 60-tallet nødvendigvis ha noe å si for moderne norsk design.

– Det kan jo like gjerne bety at norsk moderne design er udatert, sier han og legger til:

– At norsk design dukker opp i kvalitetsserier som Mad Men, med dens ekstreme detaljrikdom når det gjelder mote og interiør, kan nok være med på å øke interessen for nordisk design og norske designere, så at Sven Ivar Dysthes sofa dukker opp der vil nok slå mer positivt enn negativt ut for norsk design generelt.

Les også: Gi huset en ansiktsløftning

Lars Erling Olsen er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen.
Lars Erling Olsen er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen.

Dyrere 60-tallsmøbler

Tv-serien «Mad Men» har vært med på å øke interessen for 50- og 60-tallsdesign med deres fokus på nettopp denne tidsalderen. At Sven Ivar Dysthe sin sofa har fått innpass i den populære tv-serien tror Olsen vil være med på å øke verdien av nettopp dette møblet på auksjoner rundt i verden.

– Jeg gjetter at denne sofaen vil stige i verdi, sier Olsen.

Og med den norskdesignede sofaens innpass i den populære tv-serien tror Olsen at en ny markedsmulighet har oppstått.

– Det kunne nok vært en god forretningsidé å sette i gang produksjonen av Svein Ivar Dysthes sofa fra 50-tallet igjen, sier Olsen.

Og Dysthe Design har tenkt tanken.

– Vi har fått flere forespørsler men ingenting er avgjort ennå, sier Dysthe.

Les flere mote- og interiørsaker på tv2.no/gmn/mote-interior/