Ford Mustang II: Er dette bilhistoriens største skivebom?

Tidenes dårligste oppfølgere er kåret. Sjekk om du er enig!

1975 Ford Mustang Cobra II
1975 Ford Mustang Cobra II

Noen ganger tar utviklingen av kjente og kjære biler helt andre retninger enn man hadde sett for seg. Og en sjelden gang blir lanseringen av oppfølgeren til en populær modell en skikkelig nedtur når man ser skapningen som skal bære arven videre.

Vi kan huske noen slike skuffelsens øyeblikk selv, da de nye modellene i våre øyne ikke på noen måte nådde opp til modellen de skulle erstatte: Toyota Supra Mark IV og Jaguar XJ fra 2003 er de to første eksemplene vi kommer på.

Les også: SUV-floppen Opel Antara nekter å gi seg

Nettstedet Jalopnik.com har samlet inn forslag fra sine lesere, og ut fra dem satt opp en liste over bilhistoriens dårligste videreutviklinger.

Under gjengir vi de av modellene som er noenlunde kjent også på vår kant av verden, den amerikanske listen inneholder nemlig også noen japanere som ikke er i salg her i Europa.

Du har sikkert også noen forslag til modelloppdateringer som ikke var helt heldige. Kom med dem i kommentarfeltet under!

Del med Facebook-vennene dine!

Nr. 10: 2012 Honda Civic

2012 Honda Civic Si Coupe.
2012 Honda Civic Si Coupe.

Mens vi i Norge så frem mot en oppdatering av en modell som var såvidt sær at den ikke helt slo an, er oppfatningen blant de amerikanske bilentusiastene at den lille tassen nå er ferd med å bli for stor. Dessuten synes de den mister for mye særpreg, og blir for lik storebror Accord Crosstour.

Nr. 9: BMW 7-serie E65 og E66

2003 BMW 760 Li (E66)
2003 BMW 760 Li (E66)

Vi har aldri sett en slik kåring uten at denne bilen er med, og her er den igjen. Chris Bangles spesielle design av bakparten på bilen, ofte kalt "The Bangle Butt", glemmes ikke for sitt bokstavelig talt ujevne preg, selv om også amerikanerne innrømmer at man ble mer vant med den etter hvert.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Brukt 7-serie kan ruinere deg!

(Nr. 8: Nissan Sentra 2007-)

Nr. 7: Toyota Celica, 7. generasjon

2003 Toyota Celica
2003 Toyota Celica

Mens sjette versjon Celica var større enn den femte, var den fremdeles tøff og hadde stilige, doble hovedlys. Verstingen hadde hele 239 hester, oppgradert understell og mye annet snacks. Men så kom altså syvende generasjon (i 1999), og den manglet alt dette. Nærmest over natten gikk den "fra å være en rallybil i verdensklasse til en posørbil", konkluderer Jalopnik.

Her i landet var kanskje ikke stemningen fullt så hatsk overfor denne modellen?

(Nr. 6: Scion xB, faceliften fra 2007)

(Nr. 5: Acura TL, faceliften fra 2009)

Les også: Acura klatrer i amerikansk kvalitetsundersøkelse

(Nr. 4: Ford Taurus SHO, de senere årsmodellene)

Nr. 3: Mitsubishi Eclipse, 3. generasjon 2000-2005

2003 Mitsubishi Eclipse
2003 Mitsubishi Eclipse

Fra å ha vært relativt performance-orientert og en fin bil å bygge videre på for den som ville gjøre oppgraderinger, gikk Eclipsen over til å bli en vits på bemerkelsesverdig kort tid, mener amerikanerne.

Fjæringen ble gjort mer sivilisert, motoren mer sedat og designet mer tekkelig også for de som ikke tidligere hadde vært interessert, oppsummerer man.

I Norge har disse bilene i beste fall vært for parenteser å regne, noen få har funnet veien hit takket være entusiaster. Og så nye biler som 2000-modeller har foreløpig ikke satt særlig mange norske hjerter i brann uansett.

Del med Facebook-vennene dine!

Nr. 2: Lotus Elise, 3. generasjon

Lotus Elise Concept
Lotus Elise Concept

En helt ny Elise er på trappene, uten at vi har hørt noe konkret tidspunkt for introduksjon.

Jalopnik-leserne gleder seg uansett ikke til den kommer. Hele bilens særpreg med ultralett vekt og morsomme kjøreegenskaper ser ut til å forsvinne, til fordel for en ny, større og tyngre bil. Som dessuten er styggere, hevder de - mens vi vet mange på denne siden av Atlanterhavet som vil hevde at nåværende modell heller ikke akkurat er noen rose.

Nr. 1: Ford Mustang II

1977 Ford Mustang
1977 Ford Mustang

Riktignok kan man hevde at Mustangen hadde vokst i meste laget siden introduksjonen i 1964, og at den muligens trengte å friskes opp. Men småbilen som fikk det prestisjetunge Mustang-navnet fra modellåret 1974 var en stor skuffelse, til tross for at den solgte bra:

Ikke gikk den bra, ikke hadde den forbedrede kjøreegenskaper, og dessuten var den dårlig bygget. Den var nok en økonomisk suksess for Ford, men likevel en slags flopp i alle andres øyne, slår amerikanerne nådeløst fast.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed er det din tur - er du enig, eller har du bedre forslag? La oss høre i kommentarfeltet under!

Les også: Cadillac Cimarron - apropos amerikansk skivebom...