Markedet for kompakte crossover-SUV´er blomstrer som aldri før. Ikke minst i Norge har disse bilene en imponerende andel av totalsalget.

Subaru har ikke vært tilstede i dette markedet til nå, men viste i vår en konseptbil som virket så produksjonsklar at ingen nå er overrasket over at de lover å la teppet falle for den nye bilen i Frankfurt.

Spenningen er stor, for etter jordskjelvet i Japan har Subaru slitt med å få produksjonen opp på normalt nivå igjen, og trenger et skikkelig lokomotiv for å få salget tilbake mot gamle høyder.

Les også: Mitsubishi ASX - den nye bestselgeren

Den nye bilen skal, som den tidligere nevnte konseptbilen, hete "XV". Fra offisielt hold er det kun dét, samt hovedbildet i denne artikkelen, som har lekket ut foreløpig.

Lite forandret fra konseptbilen

Bildet antyder som ventet at produksjonsbilen blir temmelig identisk med konseptbilen fra i vår (bildet under). I så fall betyr det at slektskapet med dagens øvrige modeller fra Subaru er klart i fronten, og generelt ser den ut til å ha arvet mye fra Impreza - bortsett fra at den altså har fått mer muskuløst understell og høyere bakkeklaring.

Mykt formet, høyreist og svært så grønn så XV ut da den ble presentert i konseptform tidligere i år. Alt tyder på at produksjonsbilen blir omtrent identisk. Foto: Subaru

Sammenfatter man informasjonen om konseptbilen fra i vår, og destillerer fakta fra spekulasjonene som har versert i ettertid, synes det klart at det blir en bil som skal ta opp konkurransen med biler som ASX og Qashqai fra samme verdensdel, og Kuga og Tiguan fra Europa.

En ny, norsk folkefavoritt?

Stemmer opplysningene om 22 cm. bakkeklaring er allerede mye gjort for å sikre den en plass på lista over biler som skal vurderes når Kari og Ola Nordmann med bratt innkjøring og/eller ubrøytet hyttevei skal handle ny familiebil.

Typiske Subaru-features som firehjulstrekk og boxermotor skal være på plass, og det ryktes om avansert chassiskontroll og trinnløst automatgir.

Del med Facebook-vennene dine!

Størrelsesmessig skal den havne på litt under 4,5 meters lengde, og dermed plassere seg klart under både Outback og Forester i størrelse, til tross for at sistnevnte ikke er så mye større i utvendige mål.

Hva tror du? Blir dette en kommende storselger blant små-SUV´ene i Norge? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Anders har Norges eldste Subaru