Det kan virke fristende å kjøle seg ned med fartsvinden i stedet for å koble inn air condition-anlegget, ikke minst om man har en stor motor i arbeid som i denne Mercedes SEC´en. Men det er ikke sikkert det er så smart likevel. Foto: Mercedes-Benz
Det kan virke fristende å kjøle seg ned med fartsvinden i stedet for å koble inn air condition-anlegget, ikke minst om man har en stor motor i arbeid som i denne Mercedes SEC´en. Men det er ikke sikkert det er så smart likevel. Foto: Mercedes-Benz

Ny undersøkelse: Åpne vinduer drar mer bensin enn air condition

Britene bruker unødig ekstra drivstoff for 650.000 pund på én varm dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens amerikanerne har tatt air condition i bilen nærmest som en selvfølge i over 50 år, er vi i Europa stadig fulle av respekt for denne innretningen som kan gjøre bilen vår til et kjøleskap på hjul. Eller i hvertfall til et svalere sted å oppholde seg enn der ute, i naturen utenfor. Og stadig tenker vi på advarslene om at kjølig velvære koster økt drivstoff-forbruk.

Akkurat hvor mye det svir i lommeboka har de færreste noen formening om. Men mens drivstoff uansett er så billig at det spiller liten rolle i Amerika, er det mange som kvier seg for i det hele tatt å slå på anlegget på våre breddegrader.

Les også: Gamle biler er best for helsa!

Vi har andre måter å løse problemet på.

Lurer seg selv?

I hvertfall tror mange briter at de har det. For luft i bevegelse føles kjøligere enn den egentlig er, og dermed er det mange som tyr til å rulle ned sidevinduene heller enn å skru på bilens air condition-anlegg, med mindre det blir så stekende hett at det er den eneste utveien.

Mange lurer på hvor mye ekstra drivstoff som egentlig går med til å drive et air condition-anlegg, eller "enda verre"; et helautomatisk klimaanlegg som i denne 1977 Lincoln. Svaret er ofte "mindre enn et åpent vindu". Foto fra brosjyren.

Og fullt så hett blir det heldigvis sjelden.

Men de lurer seg selv. Og det er det sikkert mange her i landet som gjør også, ved å følge den samme teorien: At det å rulle ned rutene er en langt billigere løsning enn å la motoren drive rundt en hel haug ekstra aggregater som skal sørge for kjølig luft til kupeen.

Fullt så enkel er nemlig ikke verden.

Britene har undersøkt saken

Skal vi tro det engelske nettstedet "HonestJohn.co.uk", og det høres det jo ut som at vi bør gjøre, er nemlig kostnaden ved å kjøre med åpne vinduer i mange tilfeller høyere enn kostnaden ved å la kjølemaskineriet surre og gå.

Hvordan det kan ha seg? Du har sikkert følt turbulensen fra et åpent vindu, og tenkt at "dette er ikke helt heldig for luftmotstanden". Da har du hatt mer rett enn du kanskje trodde.

Les også: BMW i8 - denne bruker ikke mye drivstoff uansett

Ifølge undersøkelser gjort av den engelske verkstedkjeden KwikFit dropper så mange som 9,7 millioner britiske bilførere air condition til fordel for en nedrullet siderute når varmen i øyriket blir plagsom.

Det kan være smart så lenge man kjører sakte og i kø. Men de fleste fortsetter også når trafikken løser seg opp, og i vanlig motorveihastighet blir forholdet et helt annet:

Drivstoff for 650.000 pund - ekstra!

Når det begynner å gå unna i vanlige hastigheter vil nemlig de åpne vinduene føre til så mye turbulens at bilens aerodynamiske egenskaper virkelig ødelegges. Og en bil som "henger mer igjen" i lufta enn den egentlig er konstruert for, vil bruke langt mer drivstoff på å rive seg løs og komme seg fremover enn den ellers ville gjort.

Åpent vindu-løsningen har absolutt noe for seg når det går sakte, og med mange start og stopp. Men så fort det begynner å gå unna koster turbulensen mye mer drivstoff enn mange er klar over. Foto: GM

Forskjellen blir raskt langt større enn det merforbruket man ville fått ved å bruke air condition-anlegget og holde vinduene lukket på normalt vis for å beholde den kjølige lufta inne i bilen, advarer HonestJohn.

Ved bare fem prosent dårligere utnyttelse av drivstoffet vil disse 9,7 millioner britiske bilførerne på én enkelt godværsdag bruke drivstoff for 650.000 pund mer enn de hadde behøvd å gjøre, har KwikFit-undersøkelsen avdekket.

Regelmessig bruk er best

Ergo er det mye som taler for at man ved alt annet enn saktegående køkjøring er best tjent med å bruke det fancy kjøleutstyret man faktisk har betalt penger for når man kjøpte bilen - i hvertfall forutsatt at også air condition-anlegget er vedlikeholdt på samme måte som bilen for øvrig.

At det har vært noenlunde regelmessig i bruk er nemlig også et poeng for at det skal fungere etter intensjonene.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed er det altså ingen grunn til å spare på konfekten når man først har kjøpt seg bil med air condition-anlegg. Den britiske undersøkelsen har etter alt å dømme ikke tatt hensyn til økt bruk av hårlakk, halspastiller og egenmeldinger heller, som gjerne også går opp når vinduene går ned...

Les også: Her er tre som garantert ødelegger hårsveisen din!