Den rosa panteren og inspektør Clouseau må finne seg annen skyss når 'The Panthermobile' fra 1969 nå selges   for andre gang i historien. (Foto: Zero Collective Ltd.)
Den rosa panteren og inspektør Clouseau må finne seg annen skyss når "The Panthermobile" fra 1969 nå selges for andre gang i historien. (Foto: Zero Collective Ltd.)

Unik sjanse: Nå kan du kjøpe bilen til Den Rosa Panteren

Dette er utvilsomt bilen for deg som føler at du blir oversett i trafikken.

Den ser ut som en mellomting mellom et strykejern og en mer enn normalt fremoverlent Donald Duck. Men det er en bil - i hvertfall har den fire hjul, og kan (trolig) bevege seg på motorisert vis.

Noe å kjøre med etter vanlig, offentlig vei er den ikke. Men det har den aldri blitt brukt til, heller. Se heller på den som et stykke moderne installasjonskunst - og faller den i smak, bør du holde kredittkortet innenfor rekkevidde når den går på auksjon i midten av oktober.

Jay Ohrbergs custombil-design har alltid vært kompromissløse. Noen har sett ut som en sko, andre som et ansikt. Fronten på
Jay Ohrbergs custombil-design har alltid vært kompromissløse. Noen har sett ut som en sko, andre som et ansikt. Fronten på

Det blir andre gang i historien at bilen skifter eier, og de som mener seg å ha greie på slikt antar at den vil bli solgt for et sted mellom 50.000 og 100.000 britiske pund. Eller på norsk: Mellom en snau halvmillion og 900.000 kroner.

"Eid" av en tegneseriefigur

"The Panthermobile" ble bygget som en rekvisitt til tegnefilmene om Den Rosa Panteren, som i seg selv var en "spin off" fra kriminalkomediene ved samme navn fra tidlig 60-tall.

Les også: Dette er de tøffeste krimhelt-bilene

I krim-komediene med Peter Sellers som inspektør Clouseau var "den rosa panteren" egentlig navnet på en diamant som ble stjålet. For moro skyld ble det tegnet en rosa panter som figurerte i vignetten på filmen. Denne fikk imidlertid så mye oppmerksomhet at den til slutt fikk en egen karriere som tegnefilm-figur.

Kanskje ett av de tidligste eksemplene på berømmelse etter "hilse på Clinton-formelen"...

Til og med bremsetromlene er rosa, selv om det rosa gulvteppet bilen tidligere hadde ser ut til å være byttet ut med et mer nøytralt på disse ferske bildene fra auksjonshuset. (Foto: Zero Collective Ltd.)
Til og med bremsetromlene er rosa, selv om det rosa gulvteppet bilen tidligere hadde ser ut til å være byttet ut med et mer nøytralt på disse ferske bildene fra auksjonshuset. (Foto: Zero Collective Ltd.)

"The Pink Panther Show" debuterte på amerikanske NBC i 1969, og ble sendt hver lørdag morgen i en tiårsperiode. Det halvtime-lange tegnefilm-showet ble innledet med en sekvens der panteren og inspektør Clouseau i tegnet form ble kjørt til teateret i denne bilen, som en svært tidlig blanding av film og animasjon.

Bygget av Jay Ohrberg

Bilen er bygget av selveste Jay Ohrberg, som har bygget biler til mange filmer og TV-produksjoner i Hollywood gjennom årene. Flere utgaver av "Batmobile", tidsmaskin-DeLorean´en fra "Tilbake til fremtiden"-filmene, den (over-)intelligente Trans Am´en Kitt fra "Knight Rider" og Chargeren "General Lee" fra "Dukes of Hazzard" er noen av eksemplene.

Her i landet er han kanskje mest kjent for å ha bygget verdens lengste limo, et 100 fot (30,5 meter) langt uhyre med 24 hjul, helikopterdekk, svømmebaseng og diverse annet, satt sammen av et antall 1976 Cadillac Eldoradoer. Denne var så vill da den ble bygget at den ble omtalt i alt fra TV til ukeblader, og den har vært registrert som rekordholder hos Guinness.

Den rosa panteren var egentlig bare en gimmick i vignetten på en kriminalkomedie ved samme navn, men ble så populær at den fikk et eget liv, en egen tegnefilm-serie - og en egen bil.
Den rosa panteren var egentlig bare en gimmick i vignetten på en kriminalkomedie ved samme navn, men ble så populær at den fikk et eget liv, en egen tegnefilm-serie - og en egen bil.

Du har muligens også sett den gule "Pacman-bilen", eller golfcarten med stråhatt og pipe, som Ohrberg bygget for Bing Crosby. Sammenlignet med custom-legenden George Barris er Ohrbergs bildesign gjerne noen hakk villere, og husker vi ikke helt feil har noen av den svensk-ættede designerens biler også figurert på show i Skandinavia gjennom tidene.

"Hemmelig" teknisk base

Hva som driver den rosa skapningen fremover vites ikke. Ikke engang internett renner over av kilder som gir inntrykk av å vite noe særlig mer om den tekniske basen for dette vidunderet. Men vi tipper det er en eller annen vanlig, amerikansk rammebil fra tidlig 60-tall, og at det er en forholdsvis røslig V8 som ligger bak det midtstilte og svært fremskutte førersetet.

Les også: Prius pick up - custom på en annen måte

Jay Ohrberg skal ha beholdt bilen i sin egen samling frem til 2007, da den ble solgt til en brite for 82.000 pund. Bilder fra forskjellige tidsepoker viser at både lakken og detaljer som trekket på førersetet har variert noe gjennom årene, men bilen skal være forholdsvis urørt og urestaurert, opplyser auksjonshuset Jonathan Kay, som skal selge bilen for nåværende eier.

Ikke kjørbar for øyeblikket

Bilen skal ha vært kjørbar da den skiftet eier forrige gang, men er nå i behov av litt ømhet og omtanke for igjen å kunne flytte seg ved egen hjelp. Inne i den like rosa, plysj-draperte og pute-belagte "salongen" skal alt være som i 1969, og selgeren innrømmer at den 42 år gamle showbilen nok kunne ha godt av litt oppfrisking av noen detaljer.

Kun innbitte Mary Kay-selgere vil kalle bilen
Kun innbitte Mary Kay-selgere vil kalle bilen

Føler du behov for å se bilen før du handler, har du sjansen til å se den på Chelsea Auto Legends Show den 4. september. Samtidig åpnes auksjonen på nettet, som vil gå frem til 14. oktober.

Del med Facebook-vennene dine!

Slår du til, så regner vi det som en selvfølge at du sender inn noen bilder av deg og "The Panthermobile" når du får den levert på norsk jord...

Les også: Våger du å kjøpe bil i disse fargene?