SL er en stor og kostbar cabriolet. Og som det kommer fram av Warranty Directs undersøkelse:  Den er kostbar å eie også.
SL er en stor og kostbar cabriolet. Og som det kommer fram av Warranty Directs undersøkelse: Den er kostbar å eie også.

Topp 10: De minst pålitelige bilene

Går mye i stykker, er kostbare å reparere – og står lenge på verksted. Se oversikten:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe kostbar bil er på ingen måte noen forsikring mot problemer og dyre reparasjoner. Det ser vi igjen på den helt ferske statistikken fra britiske Warranty Direct.

Her er det nemlig både dyrt og statustungt øverst på lista over de minst pålitelige bilene. Mercedes har den tvilsomme gleden av å ha tre biler inne på topp 5. Nærmere bestemt er det to Mercedeser i topp, så Range Rover, deretter en Mercedes igjen – og overraskende nok en japaner på femteplass.

Men før vi går i gang med plasseringene – først litt om hva dette handler om:

Bredt grunnlag

Det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct tilbyr utvidet bruktbilforsikring som blant annet dekker reparasjoner på bilen. Dermed får de også et ganske unikt statistikkgrunnlag på hva som går i stykker på hvilke biler – og hvilke biler som har mest problemer.

Dette bruker de til å utarbeide en egen "Reliability Index", på norsk en pålitelighets-indeks.

Flere kriterier

Til sammen 250 bilmodeller er rangert. De er alle representert med 50 eller flere eksemplarer, for å få et godt nok statistikkgrunnlag.

Når de utarbeider denne indeksen tar Warranty Direct utgangspunkt i følgende:

– Hvor mange ganger har bilen hatt feil?

– Hva har reparasjonene kostet?

– Hvor lenge står bilen i gjennomsnitt på verksted?

– Gjennomsnittsalder og -kjørelengde på bilene som er forsikret

Det betyr at vi har å gjøre med en undersøkelse som er langt mer konkret enn de fleste andre kvalitetsundersøkelser. I og med at Warranty Direct har egne erfaringer og tall fra biler som er i daglig bruk – og dermed fanger opp mange aspekter rundt bilholdet, ikke bare hva som går i stykker.

Warranty Direct har også statistikk for familiebiler - her er de 10 beste

Mercedes i særstilling

På Warranty Directs liste over de ti verste bilene i undersøkelsen, topper som nevnt en Mercedes. Nærmere bestemt cabrioleten SL, fulgt av konsernbror CL som er coupéutgaven av flaggskipet S-klasse. De to Mercedesene kommer nesten oppsiktsvekkende dårlig ut og er litt i en særstilling i denne undersøkelsen.

På SL rapporteres særlig om mye trøbbel på hjuloppheng og fjæring/demping, det er også veldig mye problemer av elektrisk art. Gjennomsnittsreparasjonen kommer på nærmere 7000 kroner. På CL er bildet litt mer nyansert, men de samme to kategoriene står for de fleste problemene.

Dyrt = dårlig?

Brooms bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på undersøkelsen og statistikkgrunnlaget bak:

– Ingen tvil om at dette er lite hyggelig lesning for Mercedes-Benz. De har dessverre vært plaget med en god del problemer de siste årene og igjen får vi en indikator på at dette særlig gjelder de dyrere modellene. De er tekniske avanserte og gjerne proppet med dyrt ekstrautstyr. Da er det mye som kan i stykker – og det blir fort veldig kostbart når det skjer.

– Foruten SL og CL helt i toppen, finner vi også S-klasse på fjerdeplass og V-klasse på åttende. Fire Mercedeser blant de ti dårligste bilene altså. Som sagt må vi ta med i beregningen av det er kostbare biler og at høye verkstedutgifter slår ekstra sterkt ut her. Men det alene er absolutt ikke nok til å forklare at de kommer så dårlig ut, sier Benny.

Statusbiler som gir deg færre problemer - les mer om dem her:

To Renaulter

– Et annet merke er inne med to modeller på denne lista, nemlig Renault. Overrasket?

– Nei, jeg kan vel ikke helt si at jeg er det ... Flerbruksbilen Espace er dessverre en gjenganger på oversikter som dette. Den er for å si det mildt ingen kvalitetsbil. Vel Satis er en meget spesiell storbil som ble produsert i et begrenset antall. Den ble til i en periode da Renault hadde store kvalitetsproblemer, heldigvis har de blitt langt bedre siden.

– Citroën C8 er tredje franskmann på lista. Den har dessverre også utmerket seg med en god del problemer, en av flerbruksbilene jeg ikke anbefaler familier med stram økonomi, det kan nemlig fort dukke opp "uforutsette" utgifter.

LES OGSÅ: Hvorfor er flerbruksbilene så dårlige?

Japansk unntak

– Og så er det en japaner inne på topp 10?

– Ja, og det tror jeg vil overraske mange. Nissan Pathfinder er på femteplass her. Den bilen er solid overrepresentert med motorproblemer, den står mye på verksted og det kommer også fram i undersøkelsen at det er snakk om kostbare reparasjoner. Vi har også hørt om problemer med dårlig lakk og tidlige rustangrep på Pathfinder, forteller Benny.

Del med Facebook-vennene dine


Rust er fortsatt et problem - les om bilene som ruster mest her:


Her er de 10 minst pålitelige bilene:




tabell-pålitelighet

Gjennomsnittsbilen i denne undersøkelsen har en rating på 100 poeng. Tabell fra Warranty Direct.

LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne