SLITNE, MEN LYKKELIGE: (Fra v.) Kari og Tom Kristensen fra Drammen har satt seg et ambisiøst treningsmål. Her er de sammen med sin personlige trener og Sporty ekspert Anne Marte H. Sneve. (Foto: Frode Sunde/)
SLITNE, MEN LYKKELIGE: (Fra v.) Kari og Tom Kristensen fra Drammen har satt seg et ambisiøst treningsmål. Her er de sammen med sin personlige trener og Sporty ekspert Anne Marte H. Sneve. (Foto: Frode Sunde/)

Her er Sporty-familiens superresultater

Kiloene raser av og kondisen er kraftig forbedret.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

Se TV 2 Sporty søndager klokken 19.00 på TV 2!

Familien Kristensen fra Drammen – nærmere bestemt tobarnsforeldrene Kari og Tom – har satt seg som mål å komme i form på ti uker med TV 2 Sportys hjelp.

Og nå går det skikkelig unna: De siste 30 dagene har Kari trent 23 timer og løpt 67 kilometer. Tom har logget 21 timer trening og 95 kilometer løping i Sportys treningsdagbok!

  • Se Sporty-familiens ukeprogram nederst i saken!


– Treningen går kjempebra! Vi blir sterkere og fastere i fisken, kiloene renner av, og klærne sitter definitivt løsere!

LES OGSÅ: Sporty-familien skal i form på ti uker

Lek som trening
Paret har fått et supert råd av sin personlige trener Anne Marte H. Sneve:

– Lek med barna kan være like effektivt som en vanlig treningsøkt!

Sporty-familien har en flott hage der barna kan sparke fotball og hoppe på trampoline. I nærområdet er det fint å gå på tur i skogen og leke gjemsel.

– Jeg og Tom har satt oss som mål å trene 3–5 økter i uken. De er mye lettere å gjennomføre når vi har en avtale både med Anne Marte og TV 2. I tillegg har vi en aktivitetstime/dag sammen med guttene, sier Kari.

Sporty-familien Kristensen (Foto: Privat/)
Sporty-familien Kristensen (Foto: Privat/)

Lek med guttene kan bli gull verdt for Kari og Tom

– Hva sier barna?

– Jeg merker på dem at det er blitt litt mye, derfor prøver vi å gjøre hverdagstrimmen sammen med dem. De har fått stoppeklokke og fløyte av Anne Marte. Når vi skal trene intervaller står de på toppen av bakker og tar tiden på oss. Da får alle noe ut av treningen. Søndagsturen tar vi fortsatt sammen. Å gå ut i skogen og ta spensthopp, pushups og bakkeløp synes guttene er topp.

– Hopping er ganske slitsomt, jeg kan ikke skjønne at barna klarer å hoppe på trampolinen i en time i strekk, sier Kari til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Prioriterer barna foran trening i ferien

På sykkelferie
Deres personlige trener Anne Marte H. Sneve tror familietrening er nøkkelen til suksess.

– Lek med guttene kan bli gull verdt for Kari og Tom. Da får de i pose og sekk.

Under årets sommerferie dro familien til Nord-Tyskland der de leide sykler.

– Vi syklet mye i en hel uke, og det var veldig deilig. En av dagene tråkket vi 26 kilometer, og guttene klarte seg fint, forteller Kari.

– Det er ikke så lett å involvere barna hele tiden, men vi voksne greier å opprettholde tempo og antall treningsdager. I helgen har vi en aktivitet med barna, som oftest en tur i skogen. På mat og meny holder vi det grønt, magert og grovt, slik vi har lært av Anne Marte.

Sporty-familien Kristensen (Foto: Privat/)
Sporty-familien Kristensen (Foto: Privat/)

Trenger en hviledag
Men det er ikke bare full fart hele uken. Det er også viktig for familien å hvile innimellom.

– Hvis det regner gjør det oss ikke noe å sitte inne en hel dag. I hvert fall ikke hvis vi har vært ute på tur dagen før. I løpet av uken blir det så mye foreldremøter, skole og jobb at man har godt av å slappe av. Det må man ikke glemme, sier Kari til TV 2 Sporty.

Jeg føler at utholdenhet, kondisjon og løpedistanse øker

Toms ukeprogram

  • Trener 3–5 ganger i uken, avhengig av jobbsituasjonen.
  • Stort sett to joggeturer, og en PT-time med Anne Marte – ukens hardeste økt.
  • Toms kommentar: Kari og jeg trener også én økt sammen i helgene der vi følger programmet vi har fått av Anne Marte. Jeg føler at utholdenhet, kondisjon og løpedistanse øker. Deilig!


Karis ukeprogram

  • Trener 5 ganger i uken.
  • Høydepunktet er PT-timen med Anne Marte. Den varer i halvannen time og inkluderer kondisjon, men aller mest styrke.
  • Har i tillegg to joggeturer ukentlig, samt en time i sal, stort sett step på SATS. Og en aktivitetsdag med guttene.
  • Karis kommentar: I slutten av oktober har vi planer om å løpe en 10-kilometer, Hytteplanmila, med Anne Marte som hare. Det gleder vi oss til. Jeg har et mål om å klare det på under 1,05 time. På sikt tror jeg det holder med trening 3–4 ganger i uken. Men det er jo greit nå, når vi har et mål. Etterpå blir det å opprettholde det vi har jobbet så hardt for.

LES OGSÅ: Treningsprogrammet som får deg opp av sofaen

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken