Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Toyota lever vanligvis av å være svært prisgunstig. Men i klassen pickup på bruktmarkedet er ni av de ti dyreste modellene nettopp Toyota. Den dyreste er priset til 762 000 kroner!

Det er selvsagt ingen hvilken som helst Toyota vi da snakker om . Toppmodellen heter Tundra. Og det er ingen vanlig diesel under panseret – her snakker vi rett og slett V8 bensinmotor og nesten 400 hk.

Høres ikke helt feil ut det, vel?

LES OGSÅ: En pickup blir ikke mye tøffere enn dette

0–100 km/t på et blunk

Slik kan interiøret i en "arbeidsbil" se ut om du krysser av nok steder på utstyrslista.

Tundra kom på markedet første gang i 1999. Den var særlig tenkt mot det amerikanske markedet. Derfor var den relativt stor og hadde V6-motor. Etter hvert kom også muligheten for å bestille den med V8.

Men skikkelig størrelse ble det først da andre generasjon kom på gata (eller kanskje på ranchen) i 2006. Den kunne virkelig måle seg med de digre amerikanske pickup-ene, med en lengde på 5,3 meter i vanlig utgave eller hele 6,3 meter om den ble bestilt med bakseter (double cab).

Så store biler krever gjerne litt ekstra kraft under panseret – og det har Tundra fått i rikt monn. 381 hk har bilene som selges i Norge, og alle kombinerer bensin og gass, for å holde driftskostnadene nede.

Samtidig får du ytelser som overgår det aller meste: 0-100km/t går unna på ca. 6,5 sekunder og du kan trekke tilhenger på opptil 3,5 tonn.

Framkommeligheten er sikret gjennom Toyotas lange erfaring med offroad – så du kan regne med å klatre deg fram over både snø og fjell.

LES OGSÅ: Pickup med det lille ekstra

Prisvinner

De brutale ytelsene og driftssikkerheten som følger med å være en Toyota, har sikret bilen flere kåringer.

Blant annet ble den Truck King i CanadianDriver, Tow Vehicle of the year i Trailer Boats, Truck of the year i Trucki' Magazine og Truck of the year i Motor Trend.

Tunda er en enorm bil - som også duger utenfor allfarvei.

Utover rå kraft, god plass og praktiske løsninger, nyter Tundra godt av å kunne leveres som varebil med tre fullverdige seter, der også setet i midten har både trepunkts sikkerhetsbelte og justerbar nakkestøtte.

Vi skylder å gjøre oppmerksom på at Tundra også kan leveres med en mindre motor, nemlig 4,7-literen med "bare" 274 hk. Men uavhengig av hvilken av V8-motorene du måtte gå for, kan bilen trekke 3,5 tonn.

Og ja, du kan kjøre bilen med vanlig førerkort B.

Det ligger 14 Tundraer til salgs på finn.no, der den billigste koster 448 990. Det er en 2009-modell, gått 18 000 km med motoren på 274 hk.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Hvilken pickup skal jeg velge?