glomobi (Foto: Privat)
glomobi (Foto: Privat)

Børre klarte ikke stoppe SMS-en:
Denne SMS-en har kostet over 11.000

I fem år har ekteparet Langgårds mobiltelefon blitt belastet uten at de visste om det.

Siden 2006 har den samme SMS-en tikket inn på telefonen til Børre Langgård og hans kone Johanne Therese.

Det de ikke visste var at tekstmeldingen kostet penger. Mye penger.

Les også: Har du fått uønskede betalings-SMS?

Se også: Slik stjeler de via SMS

Klarer ikke stoppe

Den mystiske tekstmeldingen inneholder en lenke til en nettside, men når ekteparet fra Bindal har forsøkt å trykke på linken, har de bare kommet til en tom nettside med en feilmelding.

– Jeg tenkte at det umulig kan koste noe siden linken ikke virket. Vi sendte uansett STOPP, men det virket ikke. Vi sendte STOPP-meldinger hele tiden, men det stoppet ikke, sier Børre til TV 2 hjelper deg.

I løpet av årene har konen byttet både SIM-kort og telefon, men meldingene fortsatte å komme.

– De kommer et par tre ganger hver uke, sier Børre Langgård.

Etter flere år med irriterende meldinger tok tålmodigheten slutt. Etter å ha snakket med Telenor, fant Langgård ut at selskapet bak tekstmeldingene var den utenlandske innholdsleverandøren R&D Media og nettsiden Glomobi.com.

Les mer om problemene med utenlandske mobiloperatører på Forbrukerombudets hjemmesider.

Les også: SMS-firma lurte på om kunden hadde vært full

Les også: SMS-svindel er altfor lett

Dyre tekstmeldinger

Etter å ha funnet ut hvem som sto bak meldingene fra 2212, kontaktet han selskapet. Da kom sjokket.

Glomobi hevder at telefonnummeret ble brukt til å melde seg på to TV-kampanjer i julen 2006. Hver SMS som har dukket opp på mobilen har kostet 15 kr.

Ekteparet har regnet seg fram til at den samlede summen for tekstmeldingene er på hele 11.700,-.

– Kona og jeg er helt 100 prosent sikre på at vi ikke har meldt oss på. Vi har fire barn som kan ha gjort det, men uansett så har vi sendt stoppmeldinger helt siden de første SMS-ene tikket inn. Det at det heller ikke var noe innhold i tekstmeldingene vi fikk, gjorde at vi trodde at det ikke kostet noe, sier Langgård og

Han legger til at hadde Glomobi sendt ringetoner, bilder eller lignende, så hadde de skjønt med engang at dette var noe som kostet.

– Prøvde å melde oss ut

Langgård ringte selskapets norske kundeservice, men de benekter å ha mottatt noen STOPP-meldinger fra telefonnummeret, og derfor har meldingene fortsatt. Nå har de endelig sluttet å komme, men ekteparet er ikke fornøyd.

– Jeg føler meg kjempelurt. Vi har prøvd å melde oss ut uten at noe skjedde. Vi har betalt over 11.000 for en link til en nettside som ikke virker. Jeg sa til kundeservicen at jeg ville ha tilbake pengene mine, men det ble avvist, sier Langgård.

Se også: Slik lurer SMS-selskapene deg

Lite service hos kundeservice

Da TV 2 hjelper deg kontaktet Glomobis norske kundeservice i starten av juni i år, lovte de å oversende SMS-loggen for Langgårds mobiltelefon den samme dagen.

Etter over to måneder med purring, har TV 2 hjelper deg ennå ikke fått se loggen som viser meldinger som har kommet inn og ut på Langgårds telefon fra 2212, men de fastholder på at det aldri har kommet noen STOPP-meldinger.

Nummereier tar ikke ansvar

Det eneste svaret vi har fått, er at den ene konkurransen som Langgård angivelig var påmeldt, ble avsluttet den 10. september 2008. På spørsmål om hvorfor denne konkurransen ble avsluttet på denne datoen, og om det kom som følge av en STOPP-melding, nekter Glomobi å svare på.

Ericsson IPX som eier kortnummeret 2212 som Glomobi sender tekstmeldinger fra, sier til TV 2 hjelper deg at de ikke har noe ansvar for å tilbakebetale penger til Langgård, men at dette ansvaret tilfaller deres samarbeidspartner, Glomobi.

I en epost datert 28.08, skriver Glomobi at de nå vil kontakte Langgård for å se om de kan komme fram til en løsning.

– Kjent problemstilling

At norske forbrukere føler seg rundlurt av utenlandske utenlandske innholdsleverandører er ikke uvanlig. Forbrukerrådet har tidligere gått ut og manet norske mobileiere til å være skeptiske til slike tjenester, da klagestatistikken deres tilsier at nordmenn ofte inngår dyre tjenesteabonnementer uten å selv være klar over det.

Selskapet som har trukket over 11 000 kr fra ekteparet Langgårds mobiltelefon er ikke et ukjent navn for Forbrukerombudet.

– Glomobi har vi absolutt fått klager på, men det siste året har det vært stille rundt dem, selv om det fremdeles kommer enkelte klager. Dette er uansett en kjent problemstilling for oss, sier jurist i Forbrukerombudet, Tage Eriksen.


Kontakt mobiloperatøren

I likhet med mange andre norske mobileiere, befinner ekteparet Langgård seg i en fastlåst situasjon med et utenlandsk selskap som nekter å høre på saken deres. Men ifølge Tage Eriksen, er det andre måter å få igjen pengene sine på.

– For å få igjen pengene, må man klage skriftlig til operatøren sin og forklare situasjonen. At dette er noe man ikke har bestilt og ikke vil betale for, sier Eriksen.

Det er den enkeltes mobiloperatør som sitter med selve fakturabiten, så derfor har de et ansvar.

– Om man ikke får medhold hos operatøren, så kan man klage inn saken til Brukerklagernemnda som vil kunne fatte en endelig avgjørelse, sier Tage Eriksen til TV 2 hjelper deg.

Les også: Over 150.000 forsøkt SMS-svindlet

Klagde for sent

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan sier til TV 2 hjelper deg at de bare har samtaledata på Langgårds nummer som strekker seg tre måneder tilbake i tid. Siden tjenesten ble avsluttet i starten av sommeren i år, har det bare blitt trukket 90,- de siste tre månedene. Informasjonssjefen sier at de ikke har registrert noen klage til Telenor.

– Vi kan dessverre bare hjelpe innenfor den perioden vi lagrer samtaledata, og vi er avhengig av å få inn klage på eksisterende faktura for å reagere på brudd, sier Krokan til TV 2 hjelper deg.

Les også: Telenor tar betalt for at kundene evaluerer dem

Krokan sier at Telenor jobber med å stenge ut useriøse aktører fra innholdsmarkedet.

– Oppdager vi brudd på reglementet, kontakter vi firmaet som står bak og ber dem endre praksis. Sanksjonsmulighetene våre er sterke, vi kan holde tilbake omsetningen og sperre aktører fra markedet. Men vi er avhengig av at brudd har skjedd. Viktig at alle er bevisste på hvilke tjenester de benytter seg av samt hva de koster, det gjelder på mobilen som ellers i verden.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg

Følg oss på Facebook og Twitter