Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.
Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.

Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig

Se hvor lite du må ut med for millionbilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Range Rover sport ble umiddelbart et ikon da den ble lansert i 2005. Prislappen kunne fort komme opp i bortimot to millioner kroner – og RR Sport ble raskt mote blant både rike fotballspillere og i showbusiness.

Den ene kjendisen etter den andre ble fotografert med den "sportslige" versjonen av Range Rover.

Ikke lenge etter ble den hyttetralle nummer 1 her til lands også. Alle som valfartet mot fjellet i påsken skulle helst bli sett i nettopp denne muskelbilen.

Skjønt, noe voldsomt til muskler hva akselerasjon og toppfart angår kunne den ofte ikke by på, men det kommer vi tilbake til.

LES OGSÅ: Vurderer du å handle Range Rover Sport brukt? Les dette!

Barsk grill, stilige lykter og luftinntak på forskjermene går rett hjem hos mange – wow-faktoren er upåklagelig.

Dessuten er framkommeligheten ekstrem – denne bilen leker ikke terrengbil – den kan virkelig kjøres i vanskelig lende. Du må bare passe på lakken!

Plassen er relativt god – men langt ifra det du får i en vanlig Range Rover. Nå kan du få disse bilene fra rundt 450 000 kroner.

LES OGSÅ: Duger Range Rover Evoque som familiebil?

Kantete

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her er det lett å trives. Interiøret i Range Rover Sport er innbydende og komfortabelt.

Sport-utgaven ruver i terrenget, selv om denne er kortere enn originalen. Bakgrunnen for krympingen er selvsagt at den skal være mer sportslig. Her kommer vi altså tilbake til dette med sportslig.

Det viste seg jo fort at å gjøre en slik bil sportslig er en krevende øvelse. Ikke bare er den stor og tung, den er så kantete at en murstein kan virke aerodynamisk i forhold.

Dieselmotoren, som jo er mest vanlig blant bilene på bruktmarkedet, er på relativt hyggelige 190 hk. Men selv det er altfor lite til å gi noe som kan minne om sportsbilytelser. Til det veier bilen altfor mye.

Du rekker å se Ringenes Herre-trilogien før bilen når 100 km/t – og i svingene gjør vekten sitt til at du må være både oppmerksom og tålmodig.

Den er naturligvis også tilgjengelig med bensinmotor (Supercharged, 4,2 liter med 390 hk/0-100 km/t: 7,6 sekunder) – men da har den også en annen pris og et helt annet forbruk.

Og hvis du er opptatt av miljø, vil det dessuten rive i sjela di at CO2-utslippet er på 374 g/km.

LES OGSÅ: Range Rover: Hybrid-versjon i rute til 2013–2014

Bra for deg

Range Rover Sport hadde sin epoke som moteikon, og er unektelig noe av det tøffeste du møter i trafikken.

Men et heller frynsete rykte når det gjelder kvaliteten, høye vedlikeholdsutgifter og fallende image gjør at disse bilene nå begynner å nærme seg en pris som folk flest har råd til. Verditapet er på mange hundre tusen kroner bare på noen få år.

– Dyre biler som er motefaktor i en periode, faller gjerne ekstra mye etterpå. De kjøpes nye av folk som er opptatt av å ha det siste siste – men når nyhetens interesse er over, er det ikke så mange som står i kø for å overta bilen, sier Brooms bruktbilekspert Benny.

Det er gode nyheter for de som i årevis har siklet på for eksempel Range Rover Sport.

Del med dine Facebook-venner

Lav km-stand

Range Rover Sport annonse

Akkurat nå ligger det rundt 50 Range Rover Sport på rubrikkmarkedet – med priser fra 449 000 opp til godt over millionen.

Bilen i annonsen vi har funnet har riktig farge og utstyr, samt lav km-stand. Det siste er nok særlig viktig på slike biler.

Men det er også et par ting som må fikses, opplyser selger, som navi/stereo og fjæring foran.

LES OGSÅ: Dette er Norges dyreste brukt-SUVer