Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Phaeton er navnet på VW største prestisjebil. Den skulle være bedre enn både 7-serien til BMW, S-klasse til Mercedes og A8 til Audi. Det var målsetningen.

Det ble da også lagt ned betydelige ressurser i å gjøre bilen unik – og den er et langt, laaaaaangt stykke unna det "folkebil"-merket VW egentlig står for.

Dette eksemplaret har vi funnet på finn.no. En bil med overdådig luksus, en aldeles vill 12-sylindret motor og komfort i bøtter og spann. Og prisen, ja, den skal ifølge annonsøren ha vært nærmere to millioner kroner da bilen var ny.

LES OGSÅ: Hvordan finner jeg riktig pris på bilen min

Åtte år senere er prisen 1,35 millioner kroner lavere – et tap på betydelige 14 000 kroner i måneden. Den har tilbakelagt 139 000 km og prisen nå er 648 828 kroner, ferdig registrert.

Prisraset er kanskje litt surt for den som kjøpte bilen ny, men det gir potensielle bruktbilkjøpere mulighet til å sikre seg en av verdens aller råeste luksusbiler for prisen av en "vanlig" Mercedes E-klasse.

Akkurat denne bilen er for øvrig levert ny i Norge – i motsetning til de fleste andre slike biler – som er importert i ettertid.

LES OGSÅ: Les hele annonsen her

Phaeton interiør

Døende rase

W12-motoren er del av en døende rase – og det er snart bare merker som Ferrari og Lamborghini som fremdeles tilbyr 12-sylindrede motorer. I Phaeton gir kraftpakken 402 hk, og dreiemoment som på en bensinmotor må kunne beskrives som hysteriske 550 NM.

Da gjør det ikke så mye at bilen veier sine 2,2 tonn og dermed stiller i klassen real tungvekter, den raser av gårde fra stillestående til 100 km/t på mer eller mindre seks sekunder blank likevel. Og i løpet av den tiden rekker du så vidt å vinke farvel til de fleste andre storbilene du måtte møte i lyskrysset.

Forbruket er ikke lavt sammenlignet med dagens krav, men like over literen for en slik motor og bil er jo relativt sett imponerende.

LES OGSÅ: Denne bilen har garantert ikke naboen maken til

Umulige krav

Det er for øvrig flere felles trekk mellom Phaeton og en annen superbil, nemlig Bentley Continental GT. Ifølge selger går ryktene ut på at disse to har flere fellestrekk enn en VW Golf og en VW Bora.

Skulle du ønske å kjøre fletta av de fleste medtrafikantene på Autobahn, duger den også. Toppfarten er selvsagt begrenset til 250 km/t i utgangspunktet, men hvis du finner fram en skiftenøkkel og en oppskrift på Internett klarer du å fjerne sperren. Og vips, så stopper ikke lyntoget før du ser nåla dirre på 324 km/t.

Skjønt dirre skal Phaeton helst ikke gjøre. Et av kravene til Phaeton var at den skulle være helt vibrasjonsfritt i 300 km/t.

Det hører med til historien at Ferdinand Piëch samlet sine 15 beste ingeniører og presenterte sine 10 krav til den nye bilen, reiste halvparten av ingeniørene seg og gikk. De mente at noe slikt ikke gikk an å bygge. Kravene har aldri blitt offentliggjort, men noen av kravene skal ha blitt godkjent, for å vise hva VW var i stand til å gjøre.

LES OGSÅ: Statusbil til under 20 000 kroner

Sterke konkurrenter

Del med Facebook-vennene dine

Noen stor salgssuksess ble bilen aldri – selv om den fikk en oppgradering for et par år siden. Årsakene er selvsagt at den konkurrerer i et sterkt felt, der andre mer prestisjetunge merker allerede har et godt grep. Men VW skal ha takk for at de blåste liv i et "vilt" prosjekt.

Så får vi se om noen snart tar sjansen på å kjøpe akkurat denne bilen. Den har ligget til salgs ganske lenge, og nå er den foliert hvit. Om det er penere enn den originale sorte lakken er selvsagt en smakssak.

Det ligger for øvrig EN Phaeton til på finn.no – heller ikke den med den minste motoren du kan få. Her snakker vi V8 med 335 hk og selvsagt firehjulstrekk og mer utstyr enn du trodde var mulig.

Denne 2004-modellen er gått prissatt til 439 000 kroner. Igjen, det er unektelig mye bil for pengene.

LES OGSÅ: Kjempe-floppen prøver igjen