2013 Audi RS6 Avant: Slik blir den nye super-stasjonsvogna
Audi RS6 Avant skal ha minst 600 hk. Se spionbildene:
BMW kan umulig ha ant konsekvensen av hva de gjorde da de vekket til live den gamle nisjen "firedørs familiebiler med sportsbilprestasjoner" med den første M5´en midt på 80-tallet.
Frem til da hadde det stort sett vært relativt ekstreme italienere i temmelig begrenset opplag som var det eneste tilbudet til de som ønsket å ta med hele familien på virkelig inspirerte kjøreturer.
Som vi vet hengte de andre tyskerne, noen briter, noen italienere og noen amerikanere seg på i kappløpet. M5 er fremdeles målestokken i de flestes øyne, men Audi har vært blant de hissigste utfordrerne gjennom de siste årene.
På landeveitesting i USA
Detaljene om nye M5 er ikke før lekket ut, før Audi er på krigsstien igjen...
Les også: Maserati Quattroporte var blant de aller første
Våre kontakter ute i felten, de aldri hvilende "spionfotografene" i Scoopy, har igjen lusket rundt i buskene for å fange opp nye biler på testing. Denne gangen i USA, der kommende Audi RS6 for tiden gjennomgår omfattende landeveistesting for å finjustere de siste detaljene.
Utviklingen av bilen har nemlig kommet langt, og siden den omtales som 2013-modell vil vi trolig snart få se den på utstilling i all sin prakt.
Fra 10 til 8 sylindre
Audis performance-avdeling Quattro GmbH i Neckarsulm har ifølge Scoopy også "tatt en M5" - det vil si kuttet ned på antall sylindre i den kommende verstingen. Som på M5 har man droppet V10-motoren og slått seg til ro med en V8. I nye RS6 vil den etter alt å dømme ha 4,0 liter volum, og - som stadig flere sportslige biler - være bestykket med to turboer.
Den skal til tross for sylindertapet likevel være godt for "minst 600 hester", ifølge Scoopys velinformerte kilder, og i så fall sikre at Audien rent motormessig fortsatt blir et lite strå kvassere enn M5´ens 560 hester.
Les også: Dette er hva vi kan forvente fra nye M5
Om karosseriet er det ikke veldig mye å si, annet enn at den påklistrede "krigsmalingen" fungerer godt for å forville og skjule de små detaljforandringene som er gjort med karosseriet i forhold til den vanlige A6 Avanten.
Prøver seg på velkjent luretriks
Scoopy peker på at sideskjørt, luftinntak, spoilere og ikke minst de gromme bremsene avslører bilen som en RS-utgave. De har også gjennomskuet et velkjent Audi-triks for å skjule bilens identitet: Denne bilen har nemlig eksosutslipp av den litt tammere S-typen, noe prototypene pleier å ha tidlig i utviklingsfasen. Men når bilen er produksjonsklar vil de store, doble ovale utslippene være på plass, spår de.
Nye RS6 ruller på 20 toms felger med et finjustert lag gummi rundt.
Etter det Scoopy erfarer vil trolig både en meget finstemt bakre differensial og "Audi Drive Select"-systemet være på plass som standard i produksjonsmodellen, det sistnevnte et avansert brukergrensesnitt som gir føreren muligheter til å programmere både motor, girutveksling og flere chassiskomponenter etter sine personlige preferanser.